Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Scalarer i ett 540 liters kar

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Nando
    svarade
    Ja, jag önskar att jag "bara" kunde göra så. Har dock insett att mitt kontrollbehov och min vilja att arrangera rötterna så att jag tycker att det ser tilltalande ut är för stark för att jag ska klara att köra en komplett kaosinredning. Jag måste få ihop några grupper/linjer/formationer som jag gillar, annars kommer jag garanterat störa mig längre fram. Sån är jag :-S

Kommentera:

• c90368
    svarade
    Börja med att helt enkelt slänga ned alla rötter i karet, det vi kallar kaos inredning. Brukar bli ganska bra

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Funderar mycket på den kommande ominredningen. Jag kommer ju ha några fiskar kvar från mellankaret som får gå i en stor tunna, med värmare och skimmer som ger ytrörelse, tills mellankaret blir klart. Det betyder att jag måste inreda ganska snabbt eftersom fiskarna sannolikt inte kan gå i tunnan så länge. Jag har testat olika kombinationer av rötter på en handduk i samma storlek som karet för att få en uppfattning om hur jag kan göra. Det finns dock flera rötter i karet och de har jag inte testat ihop med de andra (som sedan några månader ligger i olika tunnor/hinkar/backar för att vattenmättas). Det är alltså svårt att på förhand få ett ordentligt grepp om hur jag vill ha det. Hoppas inspirationen är med mig på söndag!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Nu är det bestämt att jag ska lämna in Inkaynglen om en vecka. Det betyder också att 240-karet görs om då. Jag längtar!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Toppen, tack!

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando Visa inlägg
    Ja, det är verkligen kul när det bara dyker upp små yngel helt oväntat! Hur tycker du Gul fantomtetra är att ha? Funderar på sådana till 240-karet sedan. De borde väl funka med fjärilar?
    En väldigt vacker och trevlig tetra, som du säkert kan ha med fjärilar!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Ja, det är verkligen kul när det bara dyker upp små yngel helt oväntat! Hur tycker du Gul fantomtetra är att ha? Funderar på sådana till 240-karet sedan. De borde väl funka med fjärilar?

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Kolglödsynglen (tre stycken) växer och är framme med de andra vid matning. Däremellan håller de sig längre in i växtligheten. Ser ni ynglet på bilden?
    Härligt att se, Nando!
    Detsamma sker här i mitt kar, både Hyphessobrycon amandae (Kolglödstetra) och Hyphessobrycon roseus (Gul Fantomtetra) leker konstant.
    Ynglen håller sig mestadels i täta växtbestånd och massiva rottrådssystem tills de blir såpass stora att de kan komma fram och vara i karet på vanligt vis.
    Kul att se att du har fixat till en miljö som tillåter denna process!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        2B4C09ED-E805-4CDF-A97D-B42E180E2C4A.jpeg
Visningar:	131
Storlek:	449.5 kB
ID:     	2408323Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        76D991FD-8E6B-484F-AE44-2AF7013DB2DA.jpeg
Visningar:	127
Storlek:	490.5 kB
ID:     	2408322Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        98771672-8DA1-44E6-A696-62AD0E4547F2.jpeg
Visningar:	131
Storlek:	469.2 kB
ID:     	2408321Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        46C7DB3D-BD58-4216-BE71-F924DB65C95E.jpeg
Visningar:	130
Storlek:	484.0 kB
ID:     	2408320Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        6408DFD8-A287-436D-A6E9-A4A6424FC882.jpeg
Visningar:	129
Storlek:	469.5 kB
ID:     	2408319Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        90FC7A79-ED20-42CB-BA26-C6E5EF8DBCE8.jpeg
Visningar:	134
Storlek:	503.3 kB
ID:     	2408318Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        63725295-A996-4365-904D-0ACCD82C32C4.jpeg
Visningar:	133
Storlek:	584.3 kB
ID:     	2408317 Och här kommer några bilder på fjärilarna!

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        08060934-4E26-4FFA-9830-855C03415122.jpeg
Visningar:	126
Storlek:	569.0 kB
ID:     	2408315Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        BA445824-E6AA-409E-A0DB-DFC70E539ED7.jpeg
Visningar:	133
Storlek:	469.7 kB
ID:     	2408314 Kolglödsynglen (tre stycken) växer och är framme med de andra vid matning. Däremellan håller de sig längre in i växtligheten. Ser ni ynglet på bilden?

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Bra! Så får det bli på sikt. Måste dock fixa till 240-karet först eftersom det är dit en del kolglödstetror ska flytta.

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Kanske att jag ska minska stimmet kolglödstetror i 120-karet och köpa några röda smycketetror dit (där finns mycket flytväxter)
    Den planen tycker jag absolut du ska styra efter.

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Ja, det är exakt den tetran jag tänker på! De är väldigt vackra (och dyra ). Tack för tipsen angående inredning m.m. Kanske att jag ska minska stimmet kolglödstetror i 120-karet och köpa några röda smycketetror dit (där finns mycket flytväxter) samt köra gul fantom och kolglöd i 240-karet...

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Är det dessa Smyckestetrorna du tänker på Nando? Nannostomus Mortenhaleri.
    I så fall tveka inte vad gäller deras skönhet, helt grymma. Mycket trevliga att titta på, både beteende som utseende. Bäst kommer de till sin rätt med mycket växter som når ytan från botten samt tjockt med flytväxter. Just nu har jag flytormbunke till dem, men det var mycket vackrare när jag hade frogbite på ytan i och med dess lite grövre och "luddigare" rötter.
    Ha däremot i beaktning att hanarna är tuffa mot varandra, speciellt ett litet akvarium. Jag köpte 10 stycken till mitt 100 liters. Nu har jag 7 kvar. 5 honor, en kaxig hane som äger och en hane som inte äger. Så viktigt att de kan komma utom synhåll för varandra när det behövs. Upplever dem också som mer stillastående till skillnad från N. Beckfordi, som jag tycker är livligare.

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Velar angående tetrorna till mellankaret. Antingen kolglöd och gul fantom eller kolglöd och röd smycketetra. Vad tycker ni? (Bortse från att alternativ två är klart dyrare.) De ska gå med fjärilsciklider, några gamla bolivianer och ett stim ottosar samt räkor.

Kommentera:

Sparar...
X