Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    Nu går citrontetrorna och ottosarna i ”Lillkaret”. Kerritetrorna och guppyynglen har flyttat till det f.d guppykaret.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Kommentar

      • björnsitsen

        • December 2006
        • 133

        Ja stora kar är tungjobbade så. Mitt stora är 70 högt. Jag har långa armar men blir ändå blöt till armhålan…. Mitt 375 är lagom med sina 50cm tycker jag. Har haft nån idé om ett 200x40x40 eller liknande. Borde passa dvärgar och ge bra med utrymme till många innevånare ändå. Öppet kar med grenar och växter över kanten. Vore ballt!

        Ursprungligen postat av Nando
        Projektet med att ta ut all gammal sand pågår för fullt. Det tar sin tid att skopa upp sanden i ett 570L-kar som är 60 cm högt. Jag står på en stol och får luta mig ner i karet ordentligt för att komma åt.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Det låter onekligen som häftiga mått!
          Nu är sanden borttagen och karet huserar ett antal torra grenar som ska vattenmättas.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Nando
            Det låter onekligen som häftiga mått!
            Nu är sanden borttagen och karet huserar ett antal torra grenar som ska vattenmättas.
            Kul att följa dig Nando, trodde ett tag att det skulle bli Discus GOTTY NYTT ÅR på dig!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Du är inte helt fel ute Inger! Det här är väl steg ett i min discusplan egentligen. Dvs. byta sanden till en ljusare och mer finkornig sort samt samt öppna upp scapen. Tänker också köpa ett ordentligt gäng corydoras sterbai som får gå med scalarerna tills vidare. Kul att du tittar in och lämnar avtryck i tråden! Gott Nytt År önskar jag dig också!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                Gott Nytt År önskar jag er som eventuellt tittar in här ibland! Det känns bra att börja det nya året med ett helt omgjort scalarekar. Bilder kommer när vattnet klarnat. Ska också lägga in bilder på det minsta karet som nu är igång igen.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Äh, vad tusan. Jag bjuder på en bild trots att vattnet är väldigt grumligt av vattenberedningsmedel. Eftersom det inte finns några fiskar i karet än är det inte fisk-, men mjölksoppa!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Min ljusramp till storkaret har gjort sitt nu (det var lysrör och själva rampen/det som höll rören på plats hade delvis spruckit på ett ställe så den blev instabil). Köpte därför samma belysning som jag har i två andra kar, Fluval Plant, fast en längre modell. Gillar verkligen det ljuset och möjligheterna att ha soluppgång/solnedgång m.m. som går att ställa in i appen.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      En till bild. Fortfarande mjölkigt vatten.

                      Kommentar

                      • björnsitsen

                        • December 2006
                        • 133

                        Ser fint ut! Är det Äpple och lite Syren?

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Tack! Jag tror att det mest är syren och möjligen någon körsbärsgren.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Jag har läst tillbaka i min tråd från början och slås av några insikter, bl.a. följande. Jag saknar fjärilsciklider och jag älskar kolglödstetror! Detta måste lösas på något sätt och som tur är har jag ett perfekt kar (så snart citrontetrorna är åter i storkaret), nämligen lillkaret (Juwel 120L). Det blir alltså till att köpa ett gäng kolglödstetror dit och ett par fjärilar. Bäst är visserligen att börja med en grupp som får para ut naturligt men det finns inte tillräckligt med utrymme där för en grupp på längre sikt och inredningen är sådan att det bör funka med ett par även när de hamnar i ”otakt” mellan lekarna. För det kommer de att göra.

                            Fasen vad härligt det känns med energi, idéer och ett uppsving i intresset. Att jag äntligen fick tummen ur och gjorde om storkaret precis som jag drömt om länge, men inte orkat ta tag i, känns fantastiskt!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Och ni som ev. läser får ursäkta min monolog. Man har inte roligare än vad man gör sig

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2893

                                Alltid roligt med ett nytt projekt. Det är ju det som driver en framåt och man kan glädjas över nya upptäckter och kunskaper osv. Blir säkert grymt det här .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...