Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    Ja, mina svärdsplantor mår, av oklar anledning, toppen numera. De skjuter skott, växer som tokar och även om jag klipper ned dem kommer de tillbaka med full kraft. Jag förstår inte varför det är så här nu, men jag är väldigt glad för det ändå. Tidigare var det nämligen just svärdsplantorna som aldrig tog sig i mina kar. De bara tynade bort. Mig veterligen gör jag inget annorlunda nu.

    Det låter ju bra att ha flera kar med lite olika inredning/look. Då kan du ju få det bästa av olika typer av kar! Jag gillar också spottar men förstår att det blir knepigt om man vill ha väldigt ljuskrävande växter.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Idag såg jag att min apistogramma borelli-hona vallar yngel! Hon var inte framme länge men några små hann jag se iallafall. Roligt!

      Kommentar

      • björnsitsen

        • December 2006
        • 133

        Roligt! Ser fram emot yngel på mina Kakadua. Har inte fastnat för dom än men det kommer väl… Dom är så små och ämliga än och utan attityd Men har inspirerats av era fina trådar om att prova apistogramma.

        Kommentar

        • björnsitsen

          • December 2006
          • 133

          Inga bilder eller filmer på ynglen?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Nej, tyvärr. Varken bilder eller filmer lyckades jag ta innan ynglen var försvunna (läs uppätna av hungriga tetror).
            Hoppas du snart börjar uppskatta kakaduorna!

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              Ja, så blir det ju oftast, att ynglen ätts upp av andra fiskar.
              Sen helt plötsligt får man syn på ett yngel som mirakulöst nog har lyckats överleva och bli lite större, det är roligt med överraskningar.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Uppskattar att du börjat uppdatera tråden och att dina Mortenhaleri ser ut att må fint
                Jättefina akvarium och fiskar som vanligt

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Hej ICC! Hur är det med dig och dina kar? Står de fortfarande i bunkern? På tal om att uppdatera trådar (blink, blink)!

                  Kommentar

                  • Zombivarg

                    • December 2015
                    • 249

                    Nando, du har ju garra flavata, jag vet att några av dina dog men sen verkade som om det blev harmoni även om du förlora , tror det va runt hälften eller så.
                    Hur ser det ut med dina garror nu?

                    Jag har funderat på denna, så enormt fina mal, men är väldigt osäker.
                    Jag har så klart läst artbeskrivningen här på zoopet, men jag har också läst vad olika folk skriver om dom och deras uppfattning/erfarenhet av dessa malar.
                    Vissa verkar bara ha några stycken och tycker att det funkar bättre än när dom har/ hade fler, då det verkar som att honorna har ihjäl varandra, detta är den uppfattningen jag fått i alla fall.
                    Fick även det uppfattningen/ känslan när jag läste om dina garror, att det lugnade ner sig när det bara fanns en stor hona och ett par hanar, kan så klart ha helt fel här.
                    Därför hoppas jag att du skulle vilja skriva lite om vad du tycker, tror och upplever om dina garror.
                    Ha en skön kväll

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Blev nyfiken på denna Garra Flavatra och gjorde en sökning. Upp kom ett inlägg skrivet av Bluewing, som inte hörts av på ett tag tror jag, som om du har läst det måste läsas av alla som är nyfikna. Väldigt bra skrivet som vanligt från Bluewing.
                      (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1533&SOK=1) Kan inte låta bli att berätta lite mer om en av de mest underhållande fiskar jag haft förmånen att möta under mina runt 40 år som akvarist, Panda Garra eller Garra Flavatra (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1533&SOK=1). Den har inte funnits med så länge. I
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Zombivarg

                        • December 2015
                        • 249

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Blev nyfiken på denna Garra Flavatra och gjorde en sökning. Upp kom ett inlägg skrivet av Bluewing, som inte hörts av på ett tag tror jag, som om du har läst det måste läsas av alla som är nyfikna. Väldigt bra skrivet som vanligt från Bluewing.
                        https://www.zoopet.com/forum/forum/-...allare-av-rang
                        Japp, det har jag läst och det är, precis som du skriver, väldigt bra skrivet.
                        Men sen finns det andra som inte har 5 eller fler av dessa garror, tex Nando, började med flera men det sluta med att hon bara hade 3-4 st när det verkade som om harmonin, i hennes kar, landade.
                        Det är därför jag är så nyfiken på att få reda på hur det har gått för Nandos garror.
                        För vissa verkar det som att 3-4 st funkar bättre än en större grupp, som jag skrev tidigare 1 hona och ett par/ några hanar.
                        Detta kan så klart också ha att göra med storleken på akvarierna eller andra saker.
                        Som sagt är bara nyfiken hur det har gått och Nandos egen erfarenhet.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Jag gav bort mina garror (och alla andra fiskar i det karet) efter en tid och bytte inriktning tillbaka till sydamerikanskt. Så nu var det länge sedan jag hade dem och mina minnesbilder har bleknat något. Kommer dock ihåg att jag tyckte att de var väldigt fina och roliga att titta på men att, som du skrev, några dog utan att jag förstod varför.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Hej ICC! Hur är det med dig och dina kar? Står de fortfarande i bunkern? På tal om att uppdatera trådar (blink, blink)!
                            Hej på dej,
                            Jo tack, det är bara bra med mig. Bunkern och dess akvarium finns kvar, även om intresset fick sig en törn efter Covid och reducerade antal akvarium från 10 thill dagens 6 st.
                            Tittar in här på Zoopet lite då och då. Finns ju några medlemmar man aldrig glömmer och blir glad när man finner uppdateringar på era trådar.
                            Åter igen, supertrevlig tråd denna Nando. Ha en skön helg.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Härligt att bunkern finns kvar och fortfarande huserar några kar! Det är kul att du tittar in här ibland och lämnar avtryck. Jag tänkte senast idag på hur trevligt det var på våra Zoopetträffar i Göteborg.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Nu har dotterns intresse för guppykaret svalnat så jag flyttade fiskarna till andra lämpliga kar jag har och tömde hennes helt. Det är enklare med lite större kar tycker jag och jag har egentligen aldrig fått någon långsiktig balans i det minsta karet. Så nu har jag bara fyra kar igång. Det borde ju i teorin innebära att jag har ett kar ”tillgodo” att eventuellt starta upp i framtiden! Lanserade den teorin för min man som inte lät lika övertygad

                                Kommentar

                                Arbetssätt...