Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björnsitsen

    • December 2006
    • 133

    Vad är du sugen på då

    Jag hämtade ett nytt större kar som ska ha mina sydamerikaner. Med det följde det med en massa btn stenar och bakgrunder. Även 6 Malawi. Så nu är jag lite förtjust i dom och ska göra om mitt gamla Sydamerika på 375L till Malawi?

    Kommentar

    • björnsitsen

      • December 2006
      • 133

      Vad är du sugen på då

      Jag hämtade ett nytt större kar som ska ha mina sydamerikaner. Med det följde det med en massa btn stenar och bakgrunder. Även 6 Malawi. Så nu är jag lite förtjust i dom och ska göra om mitt gamla Sydamerika på 375L till Malawi?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Jag är, som vanligt, sugen på sydamerikanska dvärgciklider. Även discus hägrar i framtiden. Men det ska inte bli något av det i nuläget. Jag har redan fyra kar igång samt därutöver en pigg hund som behöver aktiveras. Och då har jag inte ens nämnt barn och jobb

        Kommentar

        • björnsitsen

          • December 2006
          • 133

          Ja många små blir bökigt och mkt vattenbyten med mer…. Jag har 5 kar i nuläget men ska ner till 3 bara det stora stabiliserat sig. Har varit kaos här hemma i höst och varit akvarieprylar precis överallt. Nu börjar det bli lite ordning igen. Du som kan dvärgar…. Jag har ju 2+1 Cacadua i ett 180. Skulle på sikt va kul med ngn mer liten ciklid om det skulle gå. Förutsättningar är typ att det går könsbestämma tidigt så man slipper köpa en hel grupp. Vad tror du? Förslag?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Jag skulle ha kört på bara kakaduorna en tid. De brukar inte bli så långlivade, kanske kan du testa någon annan sort när de trillar av pinn. Det är i och för sig möjligt att det skulle funka med någon annan sorts apistogramma ihop med kakaduorna. Kanske någon med mer rund/högrest kroppsform. Vill minnas att det finns bra råd om vilka apor man kan ha tillsammans i tråden ”Mina apistogramma”. Den tråden är mycket läsvärd i vilket fall som helst!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              God Jul alla Zoopetare!

              Kommentar

              • björnsitsen

                • December 2006
                • 133

                God Jul???

                alltså ibland blir mina emojis frågetecken… tänk att frågetecknen är fiskar isf!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Tack! Nu syns fiskarna i inlägget. Först var det frågetecken som du skriver men nu ser det ut som det ska!

                  Tänk vad lite ledighet kan göra för energin och projektlystnaden . Helt plötsligt har jag fått lust och ork att dra igång det jag funderat länge på, nämligen att byta sanden i mitt stora kar till en ljusare och mer finkornig sort. I samband med det vill jag också ta ut de riktigt stora trädgrenarna till förmån för nya, något smalare, så scalarerna får ordentligt med plats att simma och leka. Det blir alltså en ny scape. Jag har flyttat fiskarna till andra kar, i vissa fall tillfälligt (scalarerna) och i andra fall permanent. Innan jag gjorde detta behövde jag dra igång mitt minsta kar, det som tidigare var dotterns guppykar, så nu har jag visst fem kar igång igen. Suck. Men samtidigt kul!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Det pågår också torrinredning på vardagsrumsgolvet. Hunden tittar på mig som att ”matte har blivit knäpp som leker med en massa pinnar utan att jag får vara med”. Mannen och barnen är dock vana vid det här laget!

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det pågår också torrinredning på vardagsrumsgolvet. Hunden tittar på mig som att ”matte har blivit knäpp som leker med en massa pinnar utan att jag får vara med”. Mannen och barnen är dock vana vid det här laget!
                      "Leka med pinnar & sten" är bland det roligaste man kan göra . Hade gärna haft en "dojo" hemma för att testa olika inredningar och material.
                       

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Underbar film!

                        Kommentar

                        • björnsitsen

                          • December 2006
                          • 133

                          Jättekul med ny inredning! Bästa delen med nya akvarium är tanken som får växa sen inreda! Jag har oftast för dåligt tålamod för att göra om flera gånger. Brukar oftast inreda ngt jag tycker känns hyfsat sen fila detaljer med fisk i karet. Inte optimalt men tålamodet som sagt…. Sen blir det en lite jobbigare fas innan karet satt sig. Dålig tillväxt och alger osv innan det blir stabilt.

                          du får fota lite när du är klar!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Ja, det är verkligen roligt att planera inredningen!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Ungefär den tjockleken på grenar tänker jag mig nu.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Projektet med att ta ut all gammal sand pågår för fullt. Det tar sin tid att skopa upp sanden i ett 570L-kar som är 60 cm högt. Jag står på en stol och får luta mig ner i karet ordentligt för att komma åt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...