Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    Ja, nya projekt är verkligen kul!

    Kommentar

    • björnsitsen

      • December 2006
      • 133

      Jättekul när det händer något på forumet! Och för mig som läst tråden från början nyligen är det roligt att den lever vidare! Många andra bra trådar är ju avslutade tyvärr och man undrar vad som händer. För mig är forumet helt rätt istället för Facebook och liknande. Så posta gärna vidare! Och vi ser fram emot Discus??. Har du några planer på vilken sorts Discus du skulle vilja ha?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Kul att du är med Björnsitsen! Jag har några färger/sorters discus som jag tycker är extra fina men har aldrig funderat på det tillräckligt seriöst för att ”spika” något. Det blir istället ett angenämt bekymmer längre fram. Mitt storkar får fortsätta husera scalarer en tid till. Jag gillar verkligen de fiskarna och den grupp om sju som jag har nu känns starka och friska!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Jag har släppt tillbaka 10 av mina citrontetror i storkaret. De verkar uppskatta all plats! Resten av gänget får gå kvar i lillkaret ett tag till innan de också ska flyttas tillbaka. Även scalarerna ska tillbaka på sikt och ett gäng corydoras sterbai ska därefter inhandlas och tillsättas. Hur många tror ni blir lagom? Karet är 160x60x60. Blir 20 för få?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Några citrontetror som är åter i storkaret!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Har också nyss flyttat tillbaka två av sju scalarer. Hanen gick i ett kar med en annan större hane och två honor. Han blev ganska undanskuffad av den större hanen vilket verkade stressande. Flyttade därför honom och en hona till storkaret. De andra ska få gå kvar i sina tillfälliga kar en tid. Det är en hane och två honor i det ena karet samt en hane och en hona i det andra. De konstellationerna genererar inget bråk för tillfället.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                Hjälp, vad jag spammar min egen tråd… Men här kommer ändå en bild på karet i månljus!

                Kommentar

                • björnsitsen

                  • December 2006
                  • 133

                  Vilken fin färg det var på tetrorna?. Jag har aldrig haft nått större stim pansarmalar. Har 12 som mest i mitt 180. Upplever inte att dom stimmar direkt utan mest simmar upp och ner och hit och dit. Dom syns ju mkt av den anledningen. Vore ju coolt om man kunde få dom att dra runt som ett stim i ett större kar med mkt bottenyta som du har nu. Man ser ju hela botten i princip. Inte så mkt som döljer.

                  Kommentar

                  • björnsitsen

                    • December 2006
                    • 133

                    Vilken fin färg det var på tetrorna?. Jag har aldrig haft nått större stim pansarmalar. Har 12 som mest i mitt 180. Upplever inte att dom stimmar direkt utan mest simmar upp och ner och hit och dit. Dom syns ju mkt av den anledningen. Vore ju coolt om man kunde få dom att dra runt som ett stim i ett större kar med mkt bottenyta som du har nu. Man ser ju hela botten i princip. Inte så mkt som döljer.

                    Kommentar

                    • Zombivarg

                      • December 2015
                      • 249

                      Åååå Nando, du får verkligen mig att ifrågasätta min egen inredning, ger mig nya ideer om hur jag kan ändra i min inredning, ska nog gå ut och hämta in lite andra grenar att prova med så får jag se och fundera lite till.
                      Saknar ju tillräckligt med sand så jag kan ändå inte göra något klart än, trist att sanden jag valt ska vara så svår att få tag i, men men skam den som ger sig.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Björnsitsen - ja, citrontetrorna har fin färg! Jag hoppas 20 corysar blir bra och att de, åtminstone ibland, kan svepa fram över botten i ett stort gäng!

                        Zombivarg - trist att du får vänta på sanden men kul att kunna inspirera! Du kommer säkert få till ditt kar jättebra.

                        Kommentar

                        • larsonandy
                          • October 2023
                          • 52

                          Personligen tycker jag att fiskar är som trevligast när dom kommer svepande i stora stim runt en flodbank i naturen eller exempelvis en trädstubbe i akvariet, för att sedan lika snabbt försvinna in i växtligheten, vart tog dom vägen? Och så dyker dom upp igen några sekunder senare. Men för det krävs ju riktigt stora akvarier.

                          Men dom där citrontetrorna är verkligen fina! Grattis ! Man blir bra sugen på att skaffa sådana.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Ja, ett stim som dyker upp och försvinner igen låter vackert!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Jag är knäpp, men har kul! Fler bilder!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Kommentar

                                Arbetssätt...