Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    Jag har köpt ett gäng corydoras sterbai till storkaret och några fler kolglödstetror till lillkaret. Köpte även lite levandefoder. Scalarerna i svartvattenkaret har fortfarande ett gäng yngel kvar. De andra fiskarna i det karet huserar långt in och tillåts inte komma i närheten av ynglena.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Storkaret. I nuläget finns här tre scalarer, 12 corysar och ca 20 citrontetror. Förhoppningsvis ska det gå att flytta tillbaka fyra scalarer till hit. Risken finns dock att det blir för bråkigt/trångt för tre par.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Lillkaret. Här går ca 25 kolglödstetror, gula räkor, amanoräkor, ottosar och ett par överblivna svarta fantomtetror samt två citrontetror som jag har misslyckats med att fånga. Även en ap. Borellihane går här (hans hona har dött).

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Mellankaret. I detta kar går vanligtvis ett stim glödbandstetror, ett gäng pandacorysar, räkor och fyra bolivianer. För tillfället finns det även ett par scalarer här.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Svartvattenkaret. De enda fiskarna som syns till här nu är scalareparet med yngel. Men det går också ap. bitaniata och ett gäng tetror här. Plus några amanoräkor om dessa inte har blivit uppätna av scalarerna…

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Sedan har jag också det f.d. guppykaret igång. Där går några kerritetror, guppyyngel, räkor och corydoras trilineatus.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                Glömde bilden till sista karet. Ledsen för skitig ruta…

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Nu är tyvärr alla yngel borta/uppätna. Jag passade på att flytta tillbaka alla scalarer till storkaret. Återstår att se om de kommer kunna leva ihop på den, relativt sett, lilla ytan nu när det har bildats tre par.

                  Slänger in ett gäng bilder från storkaret. Inser att jag mest ägnar mig åt en monolog här men så får det vara.

                  Kommentar

                  • björnsitsen

                    • December 2006
                    • 133

                    Jag minns dina fina Redbacks. Så snygga fiskar! Jag har 7 vanliga Scalarer oxå. Drömmen vore ju Altum men både pris och tillgänglighet avskräcker!

                    QUOTE=Nando;n2441617]Nej, nu har jag helt vanliga scalarer. [/QUOTE]

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Ja, Redbacksen var snygga. Altum är ju i en klass för sig. Mitt kar är dock för litet för sådana. Jag gillar, tack och lov, de vanliga också.

                      Kommentar

                      • björnsitsen

                        • December 2006
                        • 133

                        Ja dom är fina oxå. Ser fram emot att mina blir lite större storleksmässigt…. Jag skulle kunna ha Altum i mitt. 920L 70 högt. Men jag sliter med budget och har långt till leverantör. Allt verkar ligga i Skåne och götet typ…. Skulle nog hellre ha Altum än Discus. Avskräcks av alla vattenbyten som ska göras i vart fall det vanligaste sättet att hålla Discus. Vet att vissa typ Matz haft Discus i inredda kar och ”normalt” med vattenbyten. Men dom flesta verkar ändå byta typ varannan dag. Och gärna utan bottenmaterial för att lätt kunna hålla rent. Tillsatser och mediciner. Jag har inte tid och nerver för sånt….

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Jag känner likadant som du beskriver angående discus. Samtidigt lockas jag av tanken att testa dem någon gång.

                          Kommentar

                          • björnsitsen

                            • December 2006
                            • 133

                            Ja dom är ju jäkligt häftiga och majestätiska liksom! Skulle vara i inrett kar isf. Tomt kar lockar mig inte.

                            Kommentar

                            • Zombivarg

                              • December 2015
                              • 249

                              Så fina karen är Nando en fröjd för ögonen.
                              Trist med ynglen men så är det, ibland går det vägen ibland inte.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Tack! Ja, så är det men tråkigt likväl.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...