Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    1500 motorn har jag i mitt 450 den är urstark men jag fick köra utan lock på filtret då det blev vibrationer där oavsett hur jag gjorde. Men skillnaden är rejäl. Större än vad man kan tro.

    ok då mr. Cliffhanger.... du kommer alltså att få någon form av problem.... nästa vecka.
    Då vet jag vad det gäller
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      När det gäller rangordningen gissar jag att de nu är i en ålder där de testar hierarkin men inte har muskler nog att genomföra den så att säga. I takt med att vissa utvecklar mer muskelmassa, aggressivitet etc. så kommer det att bli tydligare. Men nu simulerar de mera makt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • tonpet
        • February 2008
        • 469

        Ursprungligen postat av Bluewing
        När det gäller rangordningen gissar jag att de nu är i en ålder där de testar hierarkin men inte har muskler nog att genomföra den så att säga. I takt med att vissa utvecklar mer muskelmassa, aggressivitet etc. så kommer det att bli tydligare. Men nu simulerar de mera makt.
        Bull´s eye , bra förklarat angående musklerna .... precis så verkar det vara.
        Juwel Rio 300, Diskus
        "Sluta vara den du var och bli den du är"

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av tonpet
          Jodå här går det hur bra som helst. Diskusarna verkar nu komma mer och mer tillrätta. Som jag skrivit tidigare så har jag stoppat ner en rot , uppifrån och ner. Den löste mycket med tanke på platser/skydd för dom.
          Men det som gjort störst förändring är växterna. Det växer så det knakar här....
          Har flera gånger fått klippa ner Vallisnera och en del andra växter också.
          Växterna har verkligen gjort karet mer inbjudande för diskusarna och skapat många platser.
          Imorgon så är det dags för vattenbyte och då skall klippas ner växter också igen.

          Annars så gör jag inte så mycket i karet just nu, utan mer bara sköter det som skall göras. Vill nu störa dom så lite som möjligt med att göra om i inredning och liknande. Planerna är att göra en liten justering i inredning framåt våren. Då växter har tagit sig så bra som de gjort, så är jag nöjd för närvarande.
          En sak jag kommer att göra är att öka på effekten på standardfiltret. Kommer byta pumpen på 1000 liter till en 1500 liters.

          Rangordningen blir jag inte klok på.... sitter nån timme varje dag och stirrar på hur dom håller på, och försöker förstå vad som händer. Att det inte är klart ser jag tydligt, de byter om vem som är herre på täppan och vem som blir hackkycklingen.
          Men det här vet jag att detta kommer ta tid och löser sig säkert framöver.

          Nästa vecka kommer jag att få lite problem med karet som jag inte riktigt vet hur det kommer gå.....
          Tycker att du verkligen har rätt attityd och öppenhet för dina diskusar. Nu menar jag inte att jag sitter i ett överläge och pratar ner till dig utan mera som respons från en diskusägare till en annan. Tror det här blir en oerhört intressant resa för dig som det varit för mig. Även om du säkert slipper den rush rätt in i kaklet jag testar just nu. Men t o m då så är det värt det.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            - ok då mr. Cliffhanger.... du kommer alltså att få någon form av problem.... nästa vecka.
            Då vet jag vad det gäller

            Ja, den var väl bra
            Jag är lite bekymrad och orolig då jag skall till Nordnorge för skreifiske nästa vecka, och kommer att vara borta 8 dagar, vilket betyder 9 dagar innan vattenbyte.
            Min andra hälft kommer så klart att mata och hålla ställningar, men vattenbyte vill hon inte göra.
            jag har fram tills nu försökt att hålla ett 50 % vattenbyte var femte dag.
            Är det smart att dra ner matningen till bara en gång om dan under denna period?
            Och hur tror ni det går, är det någon fara eller bara jag som stressar upp mig ?
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Jag tror det är du som bryr dig mera. Men tror inte det kommer att bli problem alls med dessa 9 dagar. Kan du inte skifta pump innan så får du ett annat flöde i karet? Vill du hålla ner födan så ta hellre mindre mat vid två tillfällen än en gång med allt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • tonpet
                • February 2008
                • 469

                Ja, så blir det, lite mindre två gånger om dan.
                Pumpen har jag inte än så det får bli efter hemkomsten från Norge.
                Om vi kommer iväg , Vi är fyra stycken som skall upp till Söröya med flyg från Oslo till Alta. Inrikesflyg med .... Norwegian.
                Jag behöver kanske inte säga mer.... Men vi har plan B, om det fortfarande är strejk och det inte går att boka om.
                Bil 210 mil.... Fiska skall vi göra hur som helst.
                I somras var vi i Tromsö och då kom vi knappt in i Norge pga terrorhotet som var då. Men det löste sig och det gör det säkert nästa vecka också.
                Juwel Rio 300, Diskus
                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  Då var det dags igen för Fjärilscikliderna att lägga rom. Förra gången tog det ett och halvt dygn innan dom själva åt upp romen.
                  Så vi får se hur långt dom kommer denna gång...
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Låter som om det är full fart i karet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • tonpet
                      • February 2008
                      • 469

                      Jag har fått lite bekymmer som jag inte vet hur jag skall tackla. Mina diskusar har varit väldigt sociala och ätit hela tiden.
                      Nu senaste veckan har det hänt nått….

                      Dom är mer lättskrämde (oftast av sig själva) en blir rädd och skrämmer alla som flyr bak i karet. Där kan dom stå länge, alla sex, innan en eller två tittar fram. Framförallt vid matning, en plaskar till och resten flyr blixtsnabbt.
                      De blir nästan aldrig skrämda av mig, och är heller inte rädda för mina händer som är i karet vid vattenbyten.

                      Vissa dagar kommer de inte fram förrän det är mat.

                      Jag har inte förändrat nått vad jag vet, det enda jag kan komma på är att det är mycket mindre plats i karet nu, då mina växter växer så det knakar.
                      Jag sköter mina vattenbyten som jag skall, tempen är bra.
                      Kör med Juwels original innerfilter (bytt till 1500 literspumpen) + ett innerfilter till. Totalt 2700 liter i timmen.
                      Alla sex ser ut att må bra och äter, dock så är de väldigt mörka när det blir som jag skrivit ovan.

                      Just nu ger mina fjärilar och räkor mer än vad mina huvudpersoner gör.

                      Så vad gör man... om inte ett litet Pm till Bluewing... som svarar ....

                      Detta är ett tecken på att de börjar "vakna till" ur den första gruppfasperioden dvs. de får tillgång ett helt annat register gällande sina känslor och sinnesintryck. Det är ofta som att de är lite "bedövade" av allt nytt i början och då liksom "stänger de av" och funkar som om de tål allt. När de sedan är trygga igen då blir de drabbade av sjukdomen fegos maximus och får spader av ALLT. De kan riva en inredning för att de får ett blad mot ena kroppssidan etc. etc. Det är först nu du ser hur mycket det är en hjärna som är online hos dem. Detta är bara början. Men det är efter detta som de successivt börjar visa sina komplexa beteenden. Det är då de har vant sig vid karet i detta nya uppmärksamhetsläge och då kan spela upp rubbet.
                      Så det är så här de kommer att vara i perioder dvs. allt är som det ska och snarare ett bra tecken.


                      När mina håvades ur karet och utsattes för nytt naket kar, medicin, andra ljud etc. då blev de lika tåliga som Guppy dvs. de blev inte rädda för nåt. Nu när de börjar vänja sig vid nya/gamla stora karet med gott om skydd så kan det donka till i karet av full panik bara jag vrider huvudet för fort. Så jag har just nu precis som du ett gäng fegisar som glor under lugg under rötter och annat som skydd mot allt hemskt. Men det går över. Ta det lugnt bara och invänta nästa fas och kolla in och lär så känner du snart igen de olika lägena.

                      Så klockrent svar, nästan så att man börjar leta runt i rummet efter en uppmonterad webbkamera här, som Johnny har kunnat följa allt som hänt här.
                      Nejdå, förstår att det ligger erfarenhet bakom dessa svar och är så glad efter jag läst igenom det.
                      Så det är bara fortsätta som jag gör och hoppas att de snart kommer ur denna fas två.... som jag tycker är mycket tråkig. Och är det nått de skall igenom och allt är normalt så sitter jag lugnt och väntar.
                      Ångrar inte en sekund att det blev diskus, är så spännande och lärorikt.
                      Juwel Rio 300, Diskus
                      "Sluta vara den du var och bli den du är"

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Tråden borde nästan heta "Diskus, nu eller alla gånger?"
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Tråden borde nästan heta "Diskus, nu eller alla gånger?"
                          Ler, ja du Einarsson, de e nog så. Skulle bli förvånad själv om jag inte kommer att ha diskus så länge jag har vatten i nått kar.
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • tonpet
                            • February 2008
                            • 469

                            Nu är det full fart i karet igen efter att lite över en vecka som de gick i ide. I stort sätt hela gruppen stod gömda hela tiden. Nu sen igår så verkar det vara full rulle igen. Så nu sitter en gubbe framför karet igen och bara njuter åt allt som händer.
                            Efter matning förut så kunde jag räkna till 27 st körsbärsräkor som var framme och åt rester....
                            Lite bilder ....
                            27/1 och sex veckor senare
                            27/1och sex veckor senare
                            Det växer så det knakar, har under dessa veckor redan plockat ur en del och klippt ner massor.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-17 19.27.38.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,7 KB
ID: 2170721

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-17 19.28.52.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,5 KB
ID: 2170722
                            Juwel Rio 300, Diskus
                            "Sluta vara den du var och bli den du är"

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Hur går det, Tony?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Ja här har det varit tyst för länge. Jag undrar också

                                Kommentar

                                Arbetssätt...