Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonpet
    • February 2008
    • 469

    Detta skulle ha filmats..... men blir lite svårt då jag just nu är ensam hemma, så det blir i text.
    Är fortfarande lite förundrad över hur snabbt dom har hittat hem och inte är rädda för mig. Jag har bara haft dom i knappt 2 dygn.

    Efter svaret till Bluewing, så ställde jag mig upp och såg då hela gruppen stå längst bort vid gaveln. Så jag gick fram till motsatt gavel och satte mig ner med näsan intryckt i karet. Inom 5-6 sek står alla sex med munnarna mot mig. Alla sex.... bara stod där som om arga leken börjar nu. Jag vann, då dom antagligen lessnade att se på mig, så de vände om en och en.
    Sån härlig känsla.... förälskelse, nja, snarare kärlek.
    Juwel Rio 300, Diskus
    "Sluta vara den du var och bli den du är"

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av tonpet
      Du har så rätt Johnny, här är det förälskelse från första ögonkast.
      Detta med deras ögon är nått jag aldrig förut sett på en fisk. Ibland när man sitter där så känns som dom riktigt studerar en. Får känslan av att dom kollar en från topp till tå. Så härligt att se när man gör en lite rörelse och dom står helt still, och bara vrider följsamt ögonen.
      Matningen i morse gick kanonbra.... inte som igår, lugnt å sansat, utan nu var det full attack efter maten av alla. 5 små knackningar i överdelen i karet och dom kommer direkt upp till ytan.
      Gav dom hälften av frukosten först, och när den var uppäten så skulle jag nog kunnat matat ur handen.

      - med risk för att vara pinsamt nyfiken, Pinsamt nyfiken, det tycker jag absolut inte och kan jag dela med mig av nått, så gör jag det mer än gärna. Fråga på bara, för det kommer jag att göra framöver.

      Ang. maten så sa jag till Tony att jag vill börja med två sorter som han rekommenderar.
      Så det blev frystorkad Artemia och frystorkad tubifex. Vilket dom älskar ! Fick även med en burk Sera Diskus granulat, vilken dom nästan ratade igår. Sjönk direkt till botten och där samlades ca: 15 räkor och rensad rent på en halvtimme.
      Fick också med en flaska ( Aqua-Kraut) med mineraler och vitaminer som jag låter det frystorkade ligga i och suga upp vätskan innan matningen. Detta skulle vara väldigt bra för Diskus.

      En stor fördel med det frystorkade är att det sjunker inte ner till botten, utan åker med runt i karet så nästan allt blir uppätet.
      När maten är slut börjar "hitta sista biten mat" dom delar upp sig runt hela karet och letar.
      Var lite rädd att mina småräkor skulle bli mat, men dom har klarat sig än så länge. En räka satte sig till och med i pannan på den störste i gruppen, som bara skakade av räkan.
      En annan fördel med att du vänjer dem även vid torrfoder som tex granulat är att du då inte får problem om du vill mata med en foderautomat under några dagar. Finns en risk för matvägran om man alltid ger dem ett och samma foder.

      Jag kör med automat som ger granulat dagtid när jag är på jobbet för att sedan mata manuellt med fryst Artemia och Tubifex på kvällen.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Att vänja dem vid torrfodret (dock även det dränkt i AquaKrat så de bör ändå känna igen smaken lite) är inte så jättesvårt. Det kan du ta som projekt senare då du helt enkelt svälter dem i 3-5 dagar och sen matar med granulat. Då brukar de äta eftersom de är hungriga.
        350L Diskus

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          - Einarsson, det skall jag absolut testa om ett par veckor när dom är lite mer vana vid denna nya miljö.
          - Tommy, det där med foderautomaten kommer jag också att testa. Får prova raden ovanför först.

          Så skönt med detta forum, många gånger behöver man inte fråga, utan svaren bara kommer.
          Tackar grabbar
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            Efter fyra dagar i sina nya miljö så börja det hända saker. Det har varit väldigt lugnt sen starten men nu är det lite fajt mellan flera stycken. Men framförallt så är det den som är minst i gruppen som är på de flesta. Detta har jag inte sett något av sen starten, men lite väntat på att det skulle ske.
            Förmodar att det är lite rangordning som skall sättas nu i deras hem, eller vad kan det vara?
            Någon annan som varit med om detta?
            Märkte direkt när jag kom hem efter jobbet att det var nått på G i karet. Nu har det hållit på i tre timmar vad jag vet, med ett uppehåll då det var dags för mat. Alla äter som om de inte sett mat innan.

            Vore tacksam för svar på frågan ovan.
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av tonpet
              Efter fyra dagar i sina nya miljö så börja det hända saker. Det har varit väldigt lugnt sen starten men nu är det lite fajt mellan flera stycken. Men framförallt så är det den som är minst i gruppen som är på de flesta. Detta har jag inte sett något av sen starten, men lite väntat på att det skulle ske.
              Förmodar att det är lite rangordning som skall sättas nu i deras hem, eller vad kan det vara?
              Någon annan som varit med om detta?
              Märkte direkt när jag kom hem efter jobbet att det var nått på G i karet. Nu har det hållit på i tre timmar vad jag vet, med ett uppehåll då det var dags för mat. Alla äter som om de inte sett mat innan.

              Vore tacksam för svar på frågan ovan.
              Japp, precis som det skall vara. Kan du förstå att vissa tycker att diskus är tråkiga fiskar?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • tonpet
                • February 2008
                • 469

                Nej det kan jag inte riktigt förstå, för detta är som värsta rysaren här just nu.
                Det fullt liv hela tiden, och så blir det lugnt en stund å så drar det på igen. Trodde första att det var lite kärlek på gång när jag kom hem. För då stod den minsta och skyddade en annan, och resten av gruppen ville intill, men sen vända han om gick på den också.
                Nu tycker jag att alla är på alla, men mest den lille, som är på g hela tiden.
                Bara att hoppas att detta lägger sig snart.... vill ju inte att dom skall skada sig.
                Juwel Rio 300, Diskus
                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Du har ju av någon outgrundlig anledning orkat läsa en stor del av min tråd så då kanske du känner igen känslan jag hade, en kombination av faschination och nervositet. Har aldrig läst som mycket som jag gjorde då, studerade fiskarnas minsta rörelse, blev inte klok på om jag borde göra det ena eller andra då man fick lika många bud som det fanns människor som svarade på ens funderingar. Jag är grymt avundsjuk på dig som nu får uppleva samma sak med så fina fiskar
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Precis det som händer i karet nu. Diskusarna börjar att känna sig trygga i sin nya miljö - nu kommer det att bli några grupperingar - i alla fall vad jag tror. Den som är minst behöver inte alltid vara den svaga. Blir intressant att följa utvecklingen .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Precis det som händer i karet nu. Diskusarna börjar att känna sig trygga i sin nya miljö - nu kommer det att bli några grupperingar - i alla fall vad jag tror. Den som är minst behöver inte alltid vara den svaga. Blir intressant att följa utvecklingen .

                      //Inger
                      Minst är inte alltid svagast. Min minsta diskus är den enda som aldrig på något sett visat minstaste lilla tecken på kuvning och/eller sjukdomar. Känns som att den kan bo i ett paket mjölk i ett halvår utan att ta skada över huvud taget. Stenhård liten rackare.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        Den minste är definitivt inte den svagaste i denna grupp. Så jäkla tuff !
                        Det verkar vara vara fullt normalt iaf. enligt vad ni säger. Tror också du har helt rätt Inger angående grupperingarna, men det jag är mest rädd för, är att en blir utanför och blir dålig.
                        Bara hålla tummarna och tro att det blir bra till slut.
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Jag är grymt avundsjuk på dig som nu får uppleva samma sak med så fina fiskar
                          Förstår det Tommy, För här händer det saker hela tiden. Detta är något alla skulle få uppleva som har detta intresse.
                          Jag är av den sorten som kan sitta länge framför karet och bara kolla vad som händer allt från äta, revirhållning, lek, yngel, bråk, beteende, ja allt. Och kan lova att jag suttit många timmar framför karen genom åren.
                          Men detta var det svårslaget.... tv:en har stått på hela kvällen, men jag har inte sett nått på den.

                          Läget just nu är .... som klockan 16,00 när jag kom hem. Full fart.... Kan bli sent ikväll
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av tonpet
                            Förstår det Tommy, För här händer det saker hela tiden. Detta är något alla skulle få uppleva som har detta intresse.
                            Jag är av den sorten som kan sitta länge framför karet och bara kolla vad som händer allt från äta, revirhållning, lek, yngel, bråk, beteende, ja allt. Och kan lova att jag suttit många timmar framför karen genom åren.
                            Men detta var det svårslaget.... tv:en har stått på hela kvällen, men jag har inte sett nått på den.

                            Läget just nu är .... som klockan 16,00 när jag kom hem. Full fart.... Kan bli sent ikväll
                            Det finns dem som förstår detta och så finns de som som anser att hålla diskus är tråkigt.

                            En annan känsla man måste lära sig att hantera tyvärr är att precis när man tror sig se en spännande förändring i karet, då släcks det ned för natten
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av tonpet
                              Efter fyra dagar i sina nya miljö så börja det hända saker. Det har varit väldigt lugnt sen starten men nu är det lite fajt mellan flera stycken. Men framförallt så är det den som är minst i gruppen som är på de flesta. Detta har jag inte sett något av sen starten, men lite väntat på att det skulle ske.
                              Förmodar att det är lite rangordning som skall sättas nu i deras hem, eller vad kan det vara?
                              Någon annan som varit med om detta?
                              Märkte direkt när jag kom hem efter jobbet att det var nått på G i karet. Nu har det hållit på i tre timmar vad jag vet, med ett uppehåll då det var dags för mat. Alla äter som om de inte sett mat innan.

                              Vore tacksam för svar på frågan ovan.
                              Allt det som händer är bara att allt är som det ska vara. Du har ju byggt en inredning som uppmuntrar till parbildning och allt detta gruffande med alla mot alla och alla mot en i olika kombos är ett sätt att positionera sig inför en framtida parbildningsfas och att de nu måste klargöra rangordningen och sedan revir. Innan denna är klar lär alla äta och må bra. Sedan startar deras reaktioner på den aktuella rangen. Då får vi se vad denna dramatiska akvariesåpa tar för vändning. Ska bli spännande!

                              Jättebra att du låter maten dra i aquakraut då innehållet gör miljön ovänlig för vitskitsstartande flagellater
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av tonpet
                                Nej det kan jag inte riktigt förstå, för detta är som värsta rysaren här just nu.
                                Det fullt liv hela tiden, och så blir det lugnt en stund å så drar det på igen. Trodde första att det var lite kärlek på gång när jag kom hem. För då stod den minsta och skyddade en annan, och resten av gruppen ville intill, men sen vända han om gick på den också.
                                Nu tycker jag att alla är på alla, men mest den lille, som är på g hela tiden.
                                Bara att hoppas att detta lägger sig snart.... vill ju inte att dom skall skada sig.
                                Det du märker nu Tony är att de inte är rara hundvalpar utan att de stundtals kan vara skoningslösa. Detta kan hålla i ett tag och det gäller att ta det lugnt och inte intervenera (gripa in) för mycket. De måste få göra detta klart. När det är klart sänker sig lugnet.... ett tag
                                Hade du haft fler nedhängande grenar i karet så uppstår fler möjliga revir. När karet är lite mer öppet som nu innan du fått igång växterna så blir det fight om några få revir varav ett är i XL-storlek. Fördelen med fler grenar är att en diskus okså efter att fått storstryk kan dra sig undan lite och lättare komma undan från siktlinjen genom att låte en gren komma emellan.

                                Undrar inte om den lille är en lilla. Vi får se. Gissar på en möjlig hona.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...