Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja du, Tony. Det känns nästan för bra, säger du. Tycker du kanske ska njuta av att de verkar landa direkt och äter på en gång Bättre start än så här kan du inte få Tids nog blir det kanske trubbel. Du kan oroa dig då istället. Är så glad för din och dina diskusars skull

    De är verkligen jättefina!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      Tack Johnny,
      Att det kommer att bli trubbel har jag med i beräkningarna, det är bara att gå till sig själv. Man är inte på topp jämnt. Vi blir sjuka, stressade och alla tar vi det olika. Och många gånger så tror jag att stress kan vara roten till att vi blir sjuka. Och samma är det med de flesta djuren också.
      Är idag inte så orolig för trubbel som jag varit innan med tanke på alla hjälp som finns att få just här.
      Sen är det aldrig roligt när det händer, men det får vi ta då. Nu skall jag göra som du säger och bara njuta.

      Idag blir det lite mat, lite Zoopet och resten blir framför karet. Stolen står framme, mina ögon är urgnuggade och kaffet upphällt.
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • tonpet
        • February 2008
        • 469

        En tanke som slog mig var att många låter sina diskusar var ifred i början för att de skall acklimatisera sig.
        Min tanke sen igår är att göra precis tvärt om. Jag tänker så här...
        Detta kar står i vardagsrummet där vi är för det mesta, vilket gör att det blir svårt i början att låta dom vara ifred. Nu verkar jag också ha haft tur att just denna grupp är stabila och vana med mycket folk runt sig.
        Men nytt vatten, ny inredning, större kar, ja allt helt nytt för dem så är det inte konstigt att det tar dagar och ibland veckor innan dom känner sig trygga ibland. Det kommer ju ta tid för dessa också att känna sig trygga här.
        Idag kommer jag att sitta den mesta av tiden framför karet (mest för egen del) för att dom skall vänja sig hur det kommer att bli framöver. Istället för att trippa på tå och skärma av karet, så kommer vi bete oss som vanligt.
        Detta hade jag kanske inte gjort om dom varit jättestressad och skygga i början, men nu är mina än så länge väldigt lugna och runt framrutan hela tiden.
        Har absolut inga belägg för att detta är rätt sätt, men så kommer det bli här iaf.
        Senast redigerad av tonpet; 14 February 2015, 11:49.
        Juwel Rio 300, Diskus
        "Sluta vara den du var och bli den du är"

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Det räcker med att du håller släckt i karet så ger du dem lite lugn och ro. Protection of darkness.
          350L Diskus

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            Och jag som sitter och väntar på att det skall tända sig....
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Om jag hade diskusar som betedde sig som Tonys skulle jag nog göra som du tänkt att tända och köra på som om allt är ok. Men kanske ha bara främre rampen tänd i början. Jag körde ju med släckt 3 dygn i början hos mina eftersom jag medicinerade från dag 1 enligt diskustonys inrådan. Han sade att medicinen tar bättre om det är mörkt.
              Men hur som helst upplevde jag snarare att diskusarna blev lugnare framförallt om det hände något utanför karet när karet var tänt. Upplevde det också som att diskusarna blev upptagna av karets insida på ett annat sätt i ett belyst kar.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Aaah så fina! Lycka till med dem nu!
                // Annicka

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Tony, jag tycker absolut inte att du ska "vänta på att nåt ska hända". Njut nu - "någonting" kanske inte alls händer . Går man och väntar sig, att det ska hända negativa problem, så stressar man bara upp sig själv. Dessutom verkar dina vara av den coolare typen .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Kör på med helt vanlig rutiner tycker jag. Du märker väldigt snart om de är lite väl lättskrämda av sig och då får du givetvis "backa undan" och vara lite försiktigare under en kortare period annars så är det ju bara toppen om du redan nu kan köra på med de rutiner du tänkt dig.

                    Jag har varit väldigt närvarande tillsamman med mina fiskar, haft mycket händer i och utanför karet och nu är dem så tama så om jag hade velat så hade jag nog kunnat lyfta ur dem ur karet med bara händerna.

                    Är nog bra att jobba på detta från start, det är väldigt skönt att ha fiskar som inte stressar upp sig i onödan utan snarare ser min närvaro som någonting positivt.

                    PS: Dem är verkligen riktigt tjusiga!
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      Härligt att se dessa skönheter i sitt nya hem , njut nu och iaktta dom så mycket du kan så att du lär känna dina nya älsklingar , inte för att jag behöver säga till dig att sitta och titta på dom
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        Dags för lite bilder
                        Så här ser det ut strax innan matning, när jag går runt till gaveln.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1010069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,3 KB
ID: 2166065
                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1010070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,9 KB
ID: 2166066Förföljer mig.....
                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1010073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,3 KB
ID: 2166067Äntligen mat...
                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1010075.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,3 KB
ID: 2166068Alla äter ... Så underbart
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • tonpet
                            • February 2008
                            • 469

                            - Tommy, Jag har inte skrämt dom en ända gång. Och jag har varit väldigt nära kan jag lova, under hela dagen.
                            PS: Dem är verkligen riktigt tjusiga! Tackar, och dom väldigt lika dina.
                            - woodlund, inte för att jag behöver säga till dig att sitta och titta på dom Nej det behövs inte, suttit framför karet nästa hela dagen. Dom är så lugna och harmoniska.
                            - Inger, Njut nu, Om jag gör. Detta blev så mycket bättre än jag någonsin kunnat drömma om.
                            - Rufus, Tackar...
                            Juwel Rio 300, Diskus
                            "Sluta vara den du var och bli den du är"

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Detta låter som en början på en låååång förälskelse Gillar dina bilder som du tar lite som du ser på dem. Så det känns nästan som att se på diskusarna genom dina ögon så att säga . Gillar detta mycket. Linda (Likan) tar bilder på samma sätt. Din och dina diskusars relation som redan börjar spira syns så himla tydligt. Din grupp med hungriga diskusvalpar har redan insett vem som kommer med godsaker.
                              Nu kan ju detta vara en förälskad hjärnas något dimmiga efterkonstruktion, men jag tycker faktiskt diskusar har uttrycksfulla ögon. Håller du inte med, Tony?

                              Sedan så skulle jag ( med risk för att vara pinsamt nyfiken) vilja veta vad du ger för mat, typ A till Ö. Rubbet. Pliis
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                Du har så rätt Johnny, här är det förälskelse från första ögonkast.
                                Detta med deras ögon är nått jag aldrig förut sett på en fisk. Ibland när man sitter där så känns som dom riktigt studerar en. Får känslan av att dom kollar en från topp till tå. Så härligt att se när man gör en lite rörelse och dom står helt still, och bara vrider följsamt ögonen.
                                Matningen i morse gick kanonbra.... inte som igår, lugnt å sansat, utan nu var det full attack efter maten av alla. 5 små knackningar i överdelen i karet och dom kommer direkt upp till ytan.
                                Gav dom hälften av frukosten först, och när den var uppäten så skulle jag nog kunnat matat ur handen.

                                - med risk för att vara pinsamt nyfiken, Pinsamt nyfiken, det tycker jag absolut inte och kan jag dela med mig av nått, så gör jag det mer än gärna. Fråga på bara, för det kommer jag att göra framöver.

                                Ang. maten så sa jag till Tony att jag vill börja med två sorter som han rekommenderar.
                                Så det blev frystorkad Artemia och frystorkad tubifex. Vilket dom älskar ! Fick även med en burk Sera Diskus granulat, vilken dom nästan ratade igår. Sjönk direkt till botten och där samlades ca: 15 räkor och rensad rent på en halvtimme.
                                Fick också med en flaska ( Aqua-Kraut) med mineraler och vitaminer som jag låter det frystorkade ligga i och suga upp vätskan innan matningen. Detta skulle vara väldigt bra för Diskus.

                                En stor fördel med det frystorkade är att det sjunker inte ner till botten, utan åker med runt i karet så nästan allt blir uppätet.
                                När maten är slut börjar "hitta sista biten mat" dom delar upp sig runt hela karet och letar.
                                Var lite rädd att mina småräkor skulle bli mat, men dom har klarat sig än så länge. En räka satte sig till och med i pannan på den störste i gruppen, som bara skakade av räkan.
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...