Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Vad händer där borta? Är ju nyfiken
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Vad händer där borta? Är ju nyfiken
      Jodå, det går allt bra här. Men det som hände i onsdags chockade mig lite... visste ju att det skulle hända, men inte så hårt och intensivt. Och detta är inte klart än..... igår var det lite lugnare efter kvällsmatningen.
      Och nu håller dom på igen, fast inte lika hårt. Märker också att vissa drar sig undan och liksom struntar i det, äter och simmar runt i bakkant och kommer sen fram igen och fajtas lite.
      Har inte lyckas se någon som tar mer plats än någon annan än. Den som är störst och kraftigast är lugnast av alla. Detta är den enda som jag vågar mig på att könsbestämma till en hane.

      - Undrar inte om den lille är en lilla. Vi får se. Gissar på en möjlig hona. Nja, i onsdags när "hen" var som värst så gissade jag på att det var en kille. En liten tonåring i trotsåldern....Men sen har jag kollat å kollat,,,, Men vi får se, du har säkert rätt.

      Förövrigt så var det första vattenbytet igår. Det var lite spännande hur dom skulle reagera på detta, men det gick hur bra som helst. När jag sög sanden så var de framme nästan hela tiden tät inpå. Flera gånger fick jag putta fram dom så jag kom åt.

      Jag har gjort en och samma sak vid varje matning som de redan har lärt sig, att nu e dags för mat.
      Jag blandar det frystorkade i en lite burk med aquakraut, och sen får det ligga och suga till sig. När det är dags för matning tar jag den lilla burken och bara håller den framför dom intill rutan ..... och gissa om det blir dans, dom blir som tokiga. Och så här blir dom bara om jag har burken i handen.
      När jag idag tog magneten och drog framrutan så följer dom med hela vägen.... och vänder sen och följer åt andra hållet.
      Så jag har haft en fruktansvärd tur som fått tag i dessa helt orädda sociala individer.

      Har funderat lite på den där känslan jag fick hos Tony för just denna grupp .... kan inte förklara den, men bra blev det.
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag känner igen den där känslan när de kom och mätningarna började. Blev ställd.
        De är ju inte så snälla som de ser ut.
        Låter som om du och din grupp landat kanon och att du redan har rutiner som gör er trygga med varandra. Så himla skön läsning. Grattis Tony. Snacka om flow
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          Här har inte vart någon större förändring de sista dagarna. Dom bråkar lite då och då, och långa stunder kan hela gruppen stå nästan helt stilla i ett hörn. Och detta gillar jag inte riktigt, men kan inte göra mycket åt det. Vet inte om dom kanske står och vilar sig eller vad dom gör. För sen är det fart igen..... Det sista har gruppen tryckt bort en av dom, men efter matning så kan det vara fem mot en annan.
          Är väl troligtvis som Bluewing skrev, mätningar inom gruppen.
          Förövrigt så växer det så det knakar bland växterna. Har redan varit i med saxen och halverat vissa växter. De tre första veckorna såg jag inte att det växte något, men sen jag började med Pmdd i normaldos, så tog det fart.

          Räkbebisar har det också blivit, vilket jag gillar, för det kan man inte få för många av.
          Malar har jag tittat en hel del på men inte hitta rätt än. Dock så har det blivit som vanligt .... Ancistrus, 8 stycken små. Måste säga att jag gillar nog dom än då, mycket för att dom är igång hela tiden och man ser dom, vilket kan vara svårt med många andra.

          Var idag inne i en lokal zoo butik och fastnade för fjärilsciklid, så himla vackra små rackare.... men dom kunde inte säga vilken sort det var av fjäril, så nu skall det letas upp här artbeskrivningen se om de kan vara nått för mig.
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            Tror det var dessa https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
            Men är inte säker, kan också varit en variant av dessa https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123&SOK=1

            Oavsett så blir det nog ett inköp av dessa. Får åka och kolla igen i veckan.
            Vad är lämpligt att köpa... en hane två honor, en grupp eller vad är bäst? Vill helst inte att det blir för mycket bråk.
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              Mycket nu.... Köpte två Helenor idag. När jag släppte i dom så grävde dom ner sig i sanden båda två, 10 minuter senare kom dom upp och började utforska karet. Efter halvtimme så krockade dom och där har dom legat helt stilla i en timme.
              Vad gör dom ???
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1010133.jpg
Visningar: 1
Storlek: 217,9 KB
ID: 2166295
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av tonpet
                Mycket nu.... Köpte två Helenor idag. När jag släppte i dom så grävde dom ner sig i sanden båda två, 10 minuter senare kom dom upp och började utforska karet. Efter halvtimme så krockade dom och där har dom legat helt stilla i en timme.
                Vad gör dom ???
                [ATTACH=CONFIG]74404[/ATTACH]
                Gör fler små helenor? Har ett gäng själv, och de har blivit fler, om än ingen befolkningsexplosion. De är inte hermofroditer, och verkar föröka sig rätt långsamt.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  Hmm... ja e de som du tror, så var det kärlek vid första ... krocken. men man kan inte säga att det var en "snabbis" precis, sitter fortfarande ihop, orörliga.
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av tonpet
                    Hmm... ja e de som du tror, så var det kärlek vid första ... krocken. men man kan inte säga att det var en "snabbis" precis, sitter fortfarande ihop, orörliga.
                    Hehe, men å andra sidan, snäckor brukar ju inte vara kända för att vara snabba, så mer än fyra sekunder tar det nog.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      He he så sant
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        Vad dom gjorde, eller vad som hände har jag ingen aning om. Minst 6 timmar satt de ihop, var tvungen att lägga mig så vet inte när de gick åt var sitt håll. 05,30 var de iaf borta.
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          Idag blev det tillökning i karet. Fick tag i ett par Fjärilsciklider.
                          Kommer bilder på damen också, men inte ikväll.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: P1010177.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,4 KB
ID: 2166307
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • tonpet
                            • February 2008
                            • 469

                            Efter vattenbytet idag fick jag se mina nya fjärilar putsa en skiffersten, och nu är det äggläggning för fullt.
                            Så himla roligt för en som hellre sitter framför karet än tv. Nu vet jag att detta kommer med all säkerhet att bli uppätet, men bara få sitta och titta hur dom gör och beter sig är tillräckligt för mig.
                            Ena diskusen var lite nyfiken och tog sig närmar .... då simmade pappa fjäril fram och bara stannade precis framför den 10 gånger större diskusen. Där stod dom tills diskusen backade därifrån och pappa fjäril simmade tillbaka och fortsatte med sitt.

                            Tog en bild... men e så grumligt efter vattenbytet så det syntes inte så bra. Kanske imorgon.
                            Juwel Rio 300, Diskus
                            "Sluta vara den du var och bli den du är"

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Låter som det händer mycket kul i karet för dig Tony
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                Jadå, det händer lite här och där.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: P1000984.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,1 KB
ID: 2166360Klicka på bilden för större version

Namn: P1010270.jpg
Visningar: 1
Storlek: 227,3 KB
ID: 2166361
                                Detta är lite då och nu, 20 dagar mellan bilderna.
                                Största förändring är växterna, de växer som bara den efter jag började med Pmdd.
                                Karet kommer nu få bara få gå som det är, men här finns det planer för inredningen. Inget bestämt men nått måste göras så det blir fler platser för diskusen att gå undan på. Det kommer att göras av grenar,rötter och omplantering av växter. Ser nu också att jag hade lite för bråttom när jag planterade växter. Ingen riktig plan fanns då utan mer bara få i dom så karet skulle komma igång.
                                Idag går här 6 stycken Diskus, 10 st Ancistrus, ett par Fjärilsciklider, 2 st Helenor, 8 st Amanoräkor och 25-30 st röd Körsbär.
                                Fjärilscikliden la rom igår och turas om att vakta den hela tiden. Tror det är 6 eller 7 körsbär som är proppfulla med rom. Har även sett flera små bebisar på endast nån mm, efter körsbärsräkorna.

                                Diskusarna har inte landat här än, vilket märks tydligt. Detta beror på (hoppas jag) att dom inte är klara med revir och rang än. Det har blivit bättre efter jag stoppat i en rot som hänger uppifrån och ner, och skapar lite skydd och avgränsning.

                                Men som jag sa.... karet skall få gå in sig och fiskar skall få vänja sig riktigt först.
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...