Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Undrar jag också...

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Men å andra sidan om vi nu umgås här ibland så dör ju inte tråden sotdöden i varje fall. Tids nog så skriver han nog. Tänker att det finns två huvudspår.
      1. Allt går kanon och han sitter tindrande av lycka framför karet och inte hinner skriva.
      2. Det har gått åt skogen och att han drar sig för att berätta om eländet.
      Tror tvärsäkert på alternativ ett.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Men å andra sidan om vi nu umgås här ibland så dör ju inte tråden sotdöden i varje fall. Tids nog så skriver han nog. Tänker att det finns två huvudspår.
        1. Allt går kanon och han sitter tindrande av lycka framför karet och inte hinner skriva.
        2. Det har gått åt skogen och att han drar sig för att berätta om eländet.
        Tror tvärsäkert på alternativ ett.
        Eller har han bara annat att göra för stunden.
        350L Diskus

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          Johnny´s alternativ nr ett är rätt och tyvärr så har Einarsson också rätt.
          För att fatta mig lite kort då jag inte riktigt är på skrivhumör än....
          Jag var på en mycket lyckad fiskeresa i Nordnorge för ett par veckor sen. När jag kommer hem och har packat upp allt och fyllt frysen med massa torsk, så var det dusch och soffläge på schemat.
          När jag kommer ur duschen ringer telefonen....
          Det var från stallet där min sambo har sin häst. Dom meddelade att hon åkt av hästen och att ambulansen var på väg.....
          Efter ett par timmar på Norra Älvsborg Lasarett fick vi beskedet att hon hade brutit nacken....

          Nu tre veckor senare när man börjar komma tillbaka, så kan vi bara konstatera att hon har haft änglavakt. Hon mår som hon själv säger, så bra man kan med bruten nacke.
          Vet inte hur man skall riktigt skall förklara hur man känner sig när den man har kärast drabbas av nått sånt här. Kan bara konstatera att från samtalet efter duschen och första veckan därefter är den värsta vecken i hela mitt liv, utan tvekan.

          Men som sagt så mår hon skapligt idag och det går åt rätt håll.
          Så jag är utan tvekan snart tillbaka här.
          Och med karet går det väldigt bra och alla mår kanon.
          Snart tillbaka....
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Oj, oj, vilken dramatik! Det där låter riktigt omskakande men med ett bra slut verkar det som. Vilken himla tur i oturen att det gick så bra.
            Senast redigerad av Bluewing; 23 April 2015, 20:40.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Alla utmaningar vi resonerar kring här på zoopet känns omedelbart så bagatellartat. Sköt om dig och din familj. Vi finns här den dagen du åter vill bolla akvaristik med oss.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Fyfan vilken tur att det gick bra. Krya på er. : )
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Gud vad otäckt, men så underbart att hon verkar repa sig!

                  Kommentar

                  • tonpet
                    • February 2008
                    • 469

                    Vi båda tackar för era omtankarna.
                    Det räckte med 5 minuters inloggning igår så vill man bara börja läsa allt som har hänt. Så imorgon skall det börjas läsa ikapp allt jag missat under ett par veckor. Och när jag ikapp så kommer jag fortsätta min tråd.
                    Kommer bland annat att framföra mina resultat från ett test jag gjort under 1,5 månad, med riktigt bra resultat.....
                    Juwel Rio 300, Diskus
                    "Sluta vara den du var och bli den du är"

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Åh så skönt att det verkar gå åt rätt håll med din sambo . Jag har själv varit där med en svårt skadad nackkota som följd, men som går hyfsad att hålla i gång ändå...
                      Nära och kära är viktigast ändå, sedan kommer ens akvarier som nr. 2 .
                      Krama om din sambo och skicka henne kryapåhälsningar, ser fram emot kommande uppdateringar i din tråd.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        Oj vilken tur i oturen , det måste varit förskräckligt att få det samtalet men en himla tur att din sambo verkar ha klarat sig bra under omständigheterna / Björn
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Hur går det för dig och dina diskusar? Är din kvinna bättre efter olyckan?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • tonpet
                            • February 2008
                            • 469

                            Hur börjar man efter 6 månaders frånvaro… Det får bli med ett Hej på er.


                            Ni som följt tråden kanske kommer ihåg att min sambo råkade ut för en olycka.
                            Detta tog jag riktigt hårt och fick mig en tankeställare om hur snabbt livet kan förändras.
                            Idag mår vi båda så bra man kan, hon är uppe på hästryggen igen och jag sitter framför mitt kar igen.


                            Så loggar man in här och ser att det rullar på som vanligt, många nya och de ”gamla” kör på.
                            Som jag tidigare skrivit…. Älskar detta forum.


                            I akvariet går det kanonbra. Har inte varit ett enda problem, kör på med 1 och en halv dos Pmmd och det växer så det knakar. Klipper bort massor varje vecka vid vattenbytena.
                            Mina diskusar har hela tiden mått bra, varit sociala och ätit bra.
                            Den minsta som var väldigt tuff mot alla andra i början har ”förlovat” sig med den största av hannarna.
                            Och här fick Johnny rätt som mycket tidigt gissade att detta var en lite dam, vilket det var.


                            Nu är tanken att jag skall göra om totalt i karet, ( skulle varit gjort i våras ) .
                            Det jag vill förändra är framförallt platsbristen som är idag. För mycket stora rötter och växter.


                            Vill få fram mer yta för diskusarna att få simma fritt, och samtidigt skall det finnas platser för dom att fly undan till.
                            Så nu planeras det en hel del här, hur jag vill ha det, vilka rötter/grenar och framförallt hur detta skall gå till.
                            Vart gör jag av fiskar, räkor och alla malar under ombyggnaden eller skall man köra en ”Johnny” , låta alla vara kvar, vilket gick bra för dem.



                            En sak till som jag vill och skall förändra är cirkulationen på vattnet. Får idag stillastående vatten på en del ytor på botten.
                            Förslag på bra och tyst streamer mottages tacksamt. Helst med egna erfarenheter….
                            Juwel Rio 300, Diskus
                            "Sluta vara den du var och bli den du är"

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Trevligt att du är tillbaka och skönt att sambon (och du) mår bra igen.

                              Ska bli kul att se vad du ska göra med karet.

                              Det hade varit roligt att se lite bilder på karet och invånarna nu efter 6 mån ☺
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av tonpet
                                Hur börjar man efter 6 månaders frånvaro… Det får bli med ett Hej på er.


                                Ni som följt tråden kanske kommer ihåg att min sambo råkade ut för en olycka.
                                Detta tog jag riktigt hårt och fick mig en tankeställare om hur snabbt livet kan förändras.
                                Idag mår vi båda så bra man kan, hon är uppe på hästryggen igen och jag sitter framför mitt kar igen.


                                Så loggar man in här och ser att det rullar på som vanligt, många nya och de ”gamla” kör på.
                                Som jag tidigare skrivit…. Älskar detta forum.


                                I akvariet går det kanonbra. Har inte varit ett enda problem, kör på med 1 och en halv dos Pmmd och det växer så det knakar. Klipper bort massor varje vecka vid vattenbytena.
                                Mina diskusar har hela tiden mått bra, varit sociala och ätit bra.
                                Den minsta som var väldigt tuff mot alla andra i början har ”förlovat” sig med den största av hannarna.
                                Och här fick Johnny rätt som mycket tidigt gissade att detta var en lite dam, vilket det var.


                                Nu är tanken att jag skall göra om totalt i karet, ( skulle varit gjort i våras ) .
                                Det jag vill förändra är framförallt platsbristen som är idag. För mycket stora rötter och växter.


                                Vill få fram mer yta för diskusarna att få simma fritt, och samtidigt skall det finnas platser för dom att fly undan till.
                                Så nu planeras det en hel del här, hur jag vill ha det, vilka rötter/grenar och framförallt hur detta skall gå till.
                                Vart gör jag av fiskar, räkor och alla malar under ombyggnaden eller skall man köra en ”Johnny” , låta alla vara kvar, vilket gick bra för dem.



                                En sak till som jag vill och skall förändra är cirkulationen på vattnet. Får idag stillastående vatten på en del ytor på botten.
                                Förslag på bra och tyst streamer mottages tacksamt. Helst med egna erfarenheter….
                                Vilken glädje det är att se att allt är bra med dig och din kvinna först och främst, men också med dina fiskar.
                                Tror du tänker helt rätt att minska växtmassan och få mer plats i karet.
                                Sedan apropå det där om vad du ska ha kvar i fiskväg så tor jag att dina fiskar visar vägen faktiskt. Du kommer inte att missa att det inte funkar längre. När du får signaler att en del diskusar börjar växla up reviren och en del inte hittar plats så börja plocka bort diskusar istället för att tro att du "möblerat" fel. Ta bort de som inte platsar och låt dem få ett nytt hem och lita på den inredning som du har. Sedan vill jag flagga om att det kommer att hända saker i karet när du gjort om. Så du får nästan se det som att du köpt nya diskusar och har dem i ett nytt kar. Det som hänger med är ju parbildningarna. Men en del individer kommer att ta mycket revir snabbt och vissa blir lika snabbt över. Så det kommer att bli spännande och hoppas att du är mindre mesig än vad jag var. Om du inte plockar bort de som inte får plats blir de lätt sjuka.
                                Samtidigt så måste du nog göra nåt när det blir en "trång" känsla i karet. Ska bli intressant att följa.

                                Under själva ommöbleringen skulle jag håva ur de flesta arter så att du i lugn och ro kan pyssla i karet.

                                De bästa streamers jag testat är Tunzes. De nya modellerna har himla bra dämpning så de är toktysta och robusta. De större modellerna kan du reglera farten med vilket också är de jag skulle rekommendera.
                                Senast redigerad av Bluewing; 30 October 2015, 08:49.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...