Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Härligt att allt är sig likt igen, välkommen tillbaka .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Härligt att du är tillbaka!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • tonpet
        • February 2008
        • 469

        Webo, Inger, Johnny och Pia, Tackar, värmer i hela kroppen.

        Bifogar bilder efter sista vattenbytet. Förmodar att ni då förstår mig angående att jag vill göra om i karet. Har växt igen totalt, fast jag plockar ur och klipper varje vecka vid vattenbytena.
        Bifogade filer
        Juwel Rio 300, Diskus
        "Sluta vara den du var och bli den du är"

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          Ja Johnny, att det kommer hända saker i karet efter jag gjort om är jag helt säker på. Som i början efter de första veckorna när de börja slåss här så jag trodde de skulle ta dö på varandra. Jag är fullt medveten om detta, men för deras och min del så tror jag att det blir bättre. Jag tycker inte om det som det är nu. Dom är i stort sett bara på den ytan de är på de sista bilderna, eller helt borta efter lite gnabb.
          Två stycken drar sig ibland undan men får inte riktigt plats för alla växter.
          Tror det blir som du skriver vid ommöbleringen att jag håvar ur alla. För det kommer ju ta en stund, kan jag tänka mig.
          Skall försöka förbereda så långt det går med allt, men vet att det tar tid ändå.

          Har varit ute i skogen och hittat en del ekgrenar jag funderar på att använda. Får slå rumpan i golvet och börja pussla lite med det jag har och se om jag kan få till det som jag vill.
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Förstår ditt beslut med att rensa. Tänker då mest på alla dina vallisar. Ersätt dessa med rötter, som kommer uppifrån och pussla ihop rötterna till en hel del gömslen som Diskusarna gillar .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Välkommen tillbaka och skönt att det är bra med dig och din fru. Ska bli roligt att se resultatet i akvariet framöver

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Håller med Inger och rötter skapar mycket mer rörelseutrymme än vallisarna. Det du kan göra så länge utan något större ingrepp är att du glesar ut vallisen rejält. Spar plantor en bit ifrån varandra så funkar de som "grenar" innan dessa är ready for use. Diskusar gillar inte att "tränga in sig" i vallis-snår direkt men kan de simma mellan plantorna funkar de kanon så länge. De vill liksom se var de kan simma. Tät vallis blir mer som en vägg för Diskus. Dagens vallis-tips är härmed levererat.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Välkommen tillbaka och skönt att det är bra med dig och din fru. Ska bli roligt att se resultatet i akvariet framöver
                  Tackar Jesper, lite spänd är jag på hur detta skall bli. Men att det måste ske är det ingen tvekan om. Var aldrig riktigt nöjd från början med inredning, så det var bestämt för länge sen att jag skulle göra om, men det har kommit mycket viktigare saker i mellan. Men nu e jag på G igen. Så om nån vecka hoppas jag att det ser annorlunda ut.
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • tonpet
                    • February 2008
                    • 469

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Håller med Inger och rötter skapar mycket mer rörelseutrymme än vallisarna. Det du kan göra så länge utan något större ingrepp är att du glesar ut vallisen rejält. Spar plantor en bit ifrån varandra så funkar de som "grenar" innan dessa är ready for use. Diskusar gillar inte att "tränga in sig" i vallis-snår direkt men kan de simma mellan plantorna funkar de kanon så länge. De vill liksom se var de kan simma. Tät vallis blir mer som en vägg för Diskus. Dagens vallis-tips är härmed levererat.
                    Förstår vad du menar och har upptäckt detta med att dom ser dem som en vägg. Men vid en panikrusning så drar dom rätt in.
                    Jag har glesat ut lite då och då..... men för lite, alldeles för lite. Och det beror nog mest på att jag tyckt de e synd å slänga så fina växter. Har sålt ett par gånger på tradera... Men det växer så in i bomben här, och så vill jag ha det. Tror jag hittat perfekt mängd Pmmd för mina växter i förhållande till vattenbytena.

                    Men nu e de bestämt, så nu åker dom. Försöker att sälja en del och resten slänger jag. Och därefter blir det till att få till en bättre miljö för mina vänner.
                    Juwel Rio 300, Diskus
                    "Sluta vara den du var och bli den du är"

                    Kommentar

                    • tonpet
                      • February 2008
                      • 469

                      Här har det inte hänt så mycket på ett tag. Har mest njutit av karet som har gått in sig väldigt bra. Har fått flyt i vattenbyten, matning och allt, för att mina Diskus skall trivas.
                      Dock så har jag en tid nu planerat att göra om ett par saker.
                      Framförallt mer yta för fiskarna att simma på. Om jag skulle sätta mig in hur dom säkert känner sig i detta kar just nu så är det nog som jag hade hoppat i sjön för en härlig simtur, och landat mitt i vassen och inte lyckas kommer ur. Så detta skall förändras.

                      Sen har jag haft problem med att jag får inte vattnet riktigt klart och det har blivit ansamlingar på botten med skit. Detta har jag nu fått ordning på genom att lägga till ett ytterfilter JBL. Nu är det mer fart på vattnet och mycket renare. Det var den lätta biten av mina två förändringar som skall till....
                      Mer plats för fiskarna, ja det skall väl inte vara svårt..... ryck ur lite växter så e de klart. Javisst så e de. Men jag vill få till det som jag vill ha det också.... Har kollat runt överallt för att hitta inspiration och vet nu hur jag skulle vilja ha det.
                      Nu är det nästa problem .... hur kommer jag dit ?

                      Tejpade upp karets storlek i golvet och började placera ut rötter och grenar, fasttejpade i ett skåp. För att få en bild av hur det skulle kunna bli.
                      Men det är inte lätt det här. Skulle varit så mycket lättare att göra detta torrt, alltså inga fiskar och vatten.
                      Juwel Rio 300, Diskus
                      "Sluta vara den du var och bli den du är"

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Förstår dig. Inredning är fan inte enkelt att få till som man tänkt i tanken.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          Det som gör att jag inte har tagit steget än är att jag inte vet hur jag skall göra med fiskarna, Skulle helst se att dom inte är i karet när jag skall svinga alla stockar, rötter och grenar fram och tillbaka. Men hittade kanske lösningen nu ...
                          Är det möjligt att ha 6 diskusar i denna plastbalja under en dag, utan filter ?? Har ett litet innerfilter jag skulle kunna skicka i, om det gör någon nytta.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: box.jpg
Visningar: 101
Storlek: 12,5 KB
ID: 2347578Denna har måtten: L60 x B40 x H36 = 55 liter
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Kul att se dig här igen. Du har inte lust att lägga upp lite nya bilder på ditt kar, det vore ju toppenkul?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • DiscusTanten
                              • May 2015
                              • 38

                              Måste väl gå bra med en syresten,doppvärmare och något lock.

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Kul att se dig här igen. Du har inte lust att lägga upp lite nya bilder på ditt kar, det vore ju toppenkul?
                                Tack Tommy, har allt varit här å läst ikapp lite då och då. Så det har varit dåligt uppdaterat... men skall blir bättre nu. Bilder kommer när det är dags att göra om i karet.
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...