Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Grymt.
    350L Diskus

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      Samma sak idag ... 2 timmar har dom suttit så här, orörliga vad jag kan se.
      Ingen som vet vad dom gör?

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1010281.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,4 KB
ID: 2166381
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av tonpet
        Samma sak idag ... 2 timmar har dom suttit så här, orörliga vad jag kan se.
        Ingen som vet vad dom gör?

        [ATTACH=CONFIG]74518[/ATTACH]
        Making babies? de borde isåfall skaffa ett rum
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          Ursprungligen postat av tonpet

          Men som jag sa.... karet skall få gå in sig och fiskar skall få vänja sig riktigt först.
          Ska du ändra så gör det direkt, fiskarna kommer behöva definiera nya revirgränser etc varje gång du ändrar...

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            Vad jag har fattat så är dessa inte hermafrodit, så det kanske är som du säger.
            Svårt att missa detta då de väljer första parkett och någon snabbis e det inte heller.
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Skulle vara fränt med en helena... Vad gör de med skalen, käkar de dem med?

              Kommentar

              • tonpet
                • February 2008
                • 469

                Ursprungligen postat av simpson
                Ska du ändra så gör det direkt, fiskarna kommer behöva definiera nya revirgränser etc varje gång du ändrar...
                Det stämmer... men jag har precis stoppat ner en rot som verkar ha löst det skapligt nu iaf. Så nu får det vara ett tag.
                Är inte klar med hur jag vill ha det, så det blir så bra som möjligt för dom. Tanken är få till det så jag blir nöjd med inredning, vilket jag inte är nu, och framför allt så de trivs så bra som möjligt.
                Men jag förstår vad du menar och skulle tänkt på detta lite tidigare..... men det är jag i ett nötskal.
                Juwel Rio 300, Diskus
                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Benägen att hålla med, jag hade lite trassel med mobbade individer och vitskit etc innan jag bestämde mig för att satsa på en inredning som baseras på diskusarnas verkliga behov. Men har också satsat på rejäl filtrering och cirkulation. Tror det är ett måste i ett inrett diskuskar. Krävs helt enkelt betydligt högre prestanda för att driva ett inrett kontra ett "tomt" kar som ju många väljer att göra. Tror personligen att tanken med att hålla diskus i ett rent och lättstädat kar är ett felaktigt råd som ges av många. Det fungerar super ett tag men över tid blir det problem, inte pga vattenkvalitet utan pga gruppens beteende och behov. Säkert kanon för handlare och uppfödare som behöver optimala förhållande under en kortare tid. Men får en grupp diskus som man vill skapa ett långsiktigt boende för så bör man nog tänka annorlunda dvs inredning men med utrustning som har kapacitet att ge lika bra vattenkvalitet som om karet vore tomt.

                  Det här blev säkert jätterrörigt, sorry!
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Å du, jag gjorde precis som du, förändrade allt eftersom jag kom till nya insikter. Hade många ooops det borde jag nog tänkt på tidigare kan nog flera i forumet intyga som gång på gång talade om för mig att nu får du faktiskt sluta förändra och låta dina diskusar landa.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av tonpet
                      Det stämmer... men jag har precis stoppat ner en rot som verkar ha löst det skapligt nu iaf. Så nu får det vara ett tag.
                      Är inte klar med hur jag vill ha det, så det blir så bra som möjligt för dom. Tanken är få till det så jag blir nöjd med inredning, vilket jag inte är nu, och framför allt så de trivs så bra som möjligt.
                      Men jag förstår vad du menar och skulle tänkt på detta lite tidigare..... men det är jag i ett nötskal.
                      Mats gitarrguden har ju skickat massa fina bilder och videos, det kan väl inte behöva sugas så länge på karamellen. Men då är det väl läge att tänka lite en stund nu, och sedan göra det som du vill ha det (och förhoppningsvis fiskarna mår bra i)

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Benägen att hålla med, jag hade lite trassel med mobbade individer och vitskit etc innan jag bestämde mig för att satsa på en inredning som baseras på diskusarnas verkliga behov. Men har också satsat på rejäl filtrering och cirkulation. Tror det är ett måste i ett inrett diskuskar. Krävs helt enkelt betydligt högre prestanda för att driva ett inrett kontra ett "tomt" kar som ju många väljer att göra. Tror personligen att tanken med att hålla diskus i ett rent och lättstädat kar är ett felaktigt råd som ges av många. Det fungerar super ett tag men över tid blir det problem, inte pga vattenkvalitet utan pga gruppens beteende och behov. Säkert kanon för handlare och uppfödare som behöver optimala förhållande under en kortare tid. Men får en grupp diskus som man vill skapa ett långsiktigt boende för så bör man nog tänka annorlunda dvs inredning men med utrustning som har kapacitet att ge lika bra vattenkvalitet som om karet vore tomt.

                      Det här blev säkert jätterrörigt, sorry!
                      Låter som mats skrivit, har du synkat antalet glas med honom ikväll :-)

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Benägen att hålla med, jag hade lite trassel med mobbade individer och vitskit etc innan jag bestämde mig för att satsa på en inredning som baseras på diskusarnas verkliga behov. Men har också satsat på rejäl filtrering och cirkulation. Tror det är ett måste i ett inrett diskuskar. Krävs helt enkelt betydligt högre prestanda för att driva ett inrett kontra ett "tomt" kar som ju många väljer att göra. Tror personligen att tanken med att hålla diskus i ett rent och lättstädat kar är ett felaktigt råd som ges av många. Det fungerar super ett tag men över tid blir det problem, inte pga vattenkvalitet utan pga gruppens beteende och behov. Säkert kanon för handlare och uppfödare som behöver optimala förhållande under en kortare tid. Men får en grupp diskus som man vill skapa ett långsiktigt boende för så bör man nog tänka annorlunda dvs inredning men med utrustning som har kapacitet att ge lika bra vattenkvalitet som om karet vore tomt.

                        Det här blev säkert jätterrörigt, sorry!
                        Nej, det blev inte rörigt, utan jag förstår dig och håller med dig.
                        Är precis det jag missat från början som du skriver om inredning som passar för diskusen. Jag kastade i lite rötter och växter i stort sett utan att tänka på hur det borde vara. Sen tror jag inte det finns något facit, detta är det enda som är rätt. Utan det finns säkert flera vägar att gå.
                        Sen är det som Simson skriver också, att efter varje gång man förändrar inredningen så förändra man även diskusens revir och platser som de kan känna sig trygga på. Och det är lite detta jag vill komma ifrån.... en massa ombyggnader.
                        Men jag känner själv att just nu e de inte bra. Varken inredning eller vattencirkulationen är optimal.
                        Så vad jag gjort nu är att ta ett steg tillbaka, fundera, planera och försöka få till det så bra som möjligt, nästa gång jag skall ändra. Och förhoppningsvis kan det vara den inredning som dom då kan trivas i länge.

                        Nu är det inte så att de matvägrar, är sjuka eller skiter vitt. Än .....
                        Det är det jag vill förhindra genom att nu ta ett steg tillbaka, ta det lugnt och göra nästa steg lite mer genomtänkt, för att minska ner ombyggnader.
                        Vet inte om jag är rätt ute, men så är mina planer iaf.
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Å du, jag gjorde precis som du, förändrade allt eftersom jag kom till nya insikter. Hade många ooops det borde jag nog tänkt på tidigare kan nog flera i forumet intyga som gång på gång talade om för mig att nu får du faktiskt sluta förändra och låta dina diskusar landa.
                          Jag vet Tommy, har läst hela din tråd. Gillar din inställning och dina härliga inlägg.
                          Mycket intressanta, välskrivna och lärorika för oss som kommer efter.
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Jag funderar vidare kring temat att använda inredning mot mobbning. Upp till en viss gräns tänker jag att det går dvs. att låta flera diskusar få ett revir man är nöjd med. Men i alla diskusgrupper blir det väl ändå förr eller senare någon/några som ohjälpligt blir längst ner. Det enda som går att göra då är ju att se till att siktlinjen bryts för en attackerande diskus så att det inte blir en förföljelse. Men det inredningen gör då är ju senare att skapa reträttplatser för stukade/underdåniga diskusar. Sedan kan jag tycka att diskusen kommer att skaffa revir som successivt växer i förhållande till dess storlek. Så en inredning som fungerar i en viss storlek kan sedan successivt fungera allt sämre. Om jag fattat rätt så är väl ett pars revir i naturen motsvarande 300-500 liter per par om vi ska tänka akvariestorlek. Jag klämde ju in 10 på den ytan.....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Hur går det med dina diskusar, Tony?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                Jodå här går det hur bra som helst. Diskusarna verkar nu komma mer och mer tillrätta. Som jag skrivit tidigare så har jag stoppat ner en rot , uppifrån och ner. Den löste mycket med tanke på platser/skydd för dom.
                                Men det som gjort störst förändring är växterna. Det växer så det knakar här....
                                Har flera gånger fått klippa ner Vallisnera och en del andra växter också.
                                Växterna har verkligen gjort karet mer inbjudande för diskusarna och skapat många platser.
                                Imorgon så är det dags för vattenbyte och då skall klippas ner växter också igen.

                                Annars så gör jag inte så mycket i karet just nu, utan mer bara sköter det som skall göras. Vill nu störa dom så lite som möjligt med att göra om i inredning och liknande. Planerna är att göra en liten justering i inredning framåt våren. Då växter har tagit sig så bra som de gjort, så är jag nöjd för närvarande.
                                En sak jag kommer att göra är att öka på effekten på standardfiltret. Kommer byta pumpen på 1000 liter till en 1500 liters.

                                Rangordningen blir jag inte klok på.... sitter nån timme varje dag och stirrar på hur dom håller på, och försöker förstå vad som händer. Att det inte är klart ser jag tydligt, de byter om vem som är herre på täppan och vem som blir hackkycklingen.
                                Men det här vet jag att detta kommer ta tid och löser sig säkert framöver.

                                Nästa vecka kommer jag att få lite problem med karet som jag inte riktigt vet hur det kommer gå.....
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...