Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonpet
    • February 2008
    • 469

    #16
    Vet inte om du läser mina tankar, eller ser mig, men har precis plockat fram två stenar som var tänkt använda. Problemet jag såg är att få dom att ligga still på grenarna.... Så nu blir det upp i sovrummet och över till hennas sida och se om man kan hitta några strumpbyxor. Tack
    Juwel Rio 300, Diskus
    "Sluta vara den du var och bli den du är"

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      #17
      För historiken så kan det ju vara roligt och ha med en startbild, så ut med Red MoorWood rötterna och klick. Så, nu kör vi...
      Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-01-23 19.41.32.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,7 KB
ID: 2165764
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #18
        Kul att du är igång. Nu vet jag inte vad eller hur mycket du ska ha i karet men tänk på att inte centrera för mycket utan få det lite off center. Kanske flytta den 10- 15 cm till vänster.
        Senast redigerad av Webo; 25 January 2015, 11:30.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #19
          Om du letar efter kunskap har du hamnat rätt , här på forumet har du ett par riktigt skarpa rävar med många år av diskus hållning innanför bältet i Mats och Ansjo och sen har du en hel del nya som börjat bygga upp en bra kunskap med Johnny, Einarsson , Tommy mfl så svar på eventuella frågor kommer du säkert att få svar på i överflöd
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av Webo
            Kul att du är igång. Nu vet jag inte vad eller hur mycket du ska ha i karet men tänk på att inte centrera för mycket utan få det lite oftare center. Kanske flytta den 10- 15 cm till vänster.
            Och där skriver även jag under!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              #21
              - Webo, Ansjo, Förstår vad ni menar och har flyttat roten drygt 10 cm åt höger.
              Nu är karet fyllt och lite växter i karet. Har också hällt i bakteriekultur på flaska för att snabba på processen med bakterierna. Så nu får det stå å gå nån vecka innan jag koppar i ett 5-8 guppy från "hotellet".
              Under veckan kommer lite traderavinster, (Vallisneria) som jag också tänkt få i, men funderar på hur mycket växter jag bör ha i under uppstarten.
              Nu skall det planeras, bestämmas och hur jag vill ha det. Och framförallt vilka invånare jag skall ha , men har ett par veckor på mig nu medans filtren gör sitt. Nu blir ju som ni vet inte slutresultat färdigt med en gång, utan kommer växa fram under tiden och säkerligen förändras under tiden. Utan jag vill ha bilden framför mig hur det ser ut när jag är nöjd och bara kan sitta och njuta framför karet, och på börja den uppbyggnad nu. Men innan jag kan börja med inredning så måste jag ta beslutet ang diskus eller scalarer.

              Angående invånarna så har jag känt lite som att gå på en uppspänd sytråd eller vajer, hålla i sargen eller ut mitt i rinken, som jozi1 skrev.
              Så, 15 minuter sen förgående rad.... släppt in katterna, petat in en pinne i brasan och hällt upp mer kaffe. *funderat*

              Jag kommer att boka in en träff med Tony i Trollhättan för att "bara" titta vad han har, höra vad som är på väg in. Jag har varit hos han tidigare pratat och bla. köpt en kub av han. Redan då var det nära....
              Bara att komma in i detta specialbyggda rum och se alla dessa kar med Diskus i topp kvalitet, är en upplevelse.
              Och därefter får vi se.
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Du bör ha fisk i samtidigt som du kör med bakteriekultur, vad ska annars fiskarna käka? Ett par Ancistrus eller liknande räcker gott, och dessa får du troligen stödmata lite i början.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  #23
                  Okey, trodde det skulle vara fiskfritt ett par dagar....
                  Härligt, lär sig hela tiden. Har bara guppy hemma just nu, kan jag skicka i dessa så länge? Och hur många i så fall?
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Man skulle inte kunna få se nåt mer av inredningen sedan du passerat 2 rötter-stadiet?
                    mvh
                    Nicke Nyfiken
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • tonpet
                      • February 2008
                      • 469

                      #25
                      Nja, inredning och miljöer är inte klart, saknar växter och en del rötter som skall i.
                      Det jag vill nu är att få igång nu är rätt värden i karet. Mer växter kommer jag stoppa i under nästa vecka, troligtvis lite mer grenar/rötter också.
                      Då skickar jag i 10 guppyhanar i karet nu. Skall iväg nästa vecka och kolla på ett par malar som eventuellt åker i också. Malarna blir fisk som skall vara kvar i karet.... det skall inte guppyn vara .
                      Juwel Rio 300, Diskus
                      "Sluta vara den du var och bli den du är"

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Man skulle inte kunna få se nåt mer av inredningen sedan du passerat 2 rötter-stadiet?
                        mvh
                        Nicke Nyfiken
                        Kommer Johnny.... nästa vecka när jag fått i lite mer växter. Har nu bara plockat lite ur guppyhotellet.
                        Så "Nicke" får vänta lite. Men de kommer, jag lovar.
                        Det är fortfarande lite grumligt också.
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #27
                          Det är lugnt Tony. De flesta i forumet gör så att man inte visar karet förrän man tycker att man kan stå för det. Nicke kan behärska sig (oftast).
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • tonpet
                            • February 2008
                            • 469

                            #28
                            Två dagar efter fyllning...
                            Ja nu börjar vattnet klarna, blev grumligt efter det att jag hällde i Easy life´s Easystart. Nästa dos skall i efter 7 dagar och sista på 14e dagen. Sen blir det till att kolla lite värden.
                            Fick idag lite traderavinster, Vallisneria, som har åkt i karet. Kommer lite mer imorgon som också skall i.

                            Alltså 10 Gyppy, 7-8 räkor och lite växter i karet nu. Och nu lite frågor jag behöver hjälp med .....

                            - Belysning, Hur många timmar nu under uppstarten ? Tänker på algbildning .....
                            - Vattenbyte, När bör jag börja med vattenbytena ? Tänker på uppstarten ....
                            - Mat, matar ytterst lite nu, ett par smulade flan per dag, när kan jag öka på?
                            - Filtret, har tre grova patroner och en box med citrax och överst en tunn skiva vadd (Juwels). Hur ofta skall byte vadden, nu i uppstarten?
                            - Pmdd, när kan/bör jag börja med detta ?
                            Nått annat jag bör tänka på nu under uppstarten som ni kan rekommendera, så tar jag med öppen famn i mot det.

                            Mycket frågor ... men vill komma så rätt som möjligt nu i uppstarten.
                            Lite bilder kommer under veckan
                            Juwel Rio 300, Diskus
                            "Sluta vara den du var och bli den du är"

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #29
                              Jag hade skippat den fina filtermaterialen överst. Den gäggar igen mycket snabbt och då tappar man mycket flöde. Jag kör utan på mina 4 Juwel och underhållet blir mycket lättare.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                #30
                                Ursprungligen postat av Webo
                                Jag hade skippat den fina filtermaterialen överst. Den gäggar igen mycket snabbt och då tappar man mycket flöde. Jag kör utan på mina 4 Juwel och underhållet blir mycket lättare.
                                Misstänkte det svaret, ser redan nu efter 2 dagar att det har geggat till sig, det är helt ljusbrunt nu.
                                Min tanke med dom var just nu i starten och ta de mindre partiklarna. Men jag tar ut dom nu .... vill inte tappa effekt på pumpen nu.
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...