Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #46
    Vilken härlig morgonläsning det blev för mig, tack för det Johnny! Jag kommer dock klippa och klistra lite och ta den till min tråd då du satte pricken över i't på några punkter.

    Åter till ämnet så är ju inte jag så insatt i diskus men här inne på den kvinnliga fronten så är det bara Inger jag känner till. På FB som du säger finns det en drös däremot.

    Så tur att vi har dig Inger som lyfter oss på kvinnosidan.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Wiie
      • May 2006
      • 124

      #47
      Härlig tråd att följa och jag hoppas verkligen du väljer diskus. Var själv lite tveksam innan jag skaffade men nu sitter jag här med 6st och det är inga problem bara man sköter sina vattenbyten. Finns ingen skönare känsla att sitta framför karet en fredagkväll och se på de nyfikna rackarna och de ger så mycket tillbaka. Känslan av när man kan handmata dem med frysfoder är helt enorm, de känns verkligen som en del av sig själv.

      Kommentar

      • tonpet
        • February 2008
        • 469

        #48
        Ursprungligen postat av Likan

        En annan blev ju nyfiken på vad för malar du funderar på att skaffa...?
        Jag har precis kommit hem efter ha varit och tittat på lite malar. De två jag fastnade för mest L 201 och framförallt L 044.
        Vad jag fatta av han som har odlat 044:orna, så är dessa väldigt ovanliga. Men dom var inte billiga och han kunde inte släppa dom på nån månad, då dom var för små.
        Har du nått förslag på mal, dock inte nån av de större. Max 15 - 20 cm.
        Juwel Rio 300, Diskus
        "Sluta vara den du var och bli den du är"

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          #49
          Ursprungligen postat av Inger H
          Tony, tänkte bara ge en liten vink om att din "granne" Tony, har eller kommer att få hem en laddning med Diskus . Så du kan ju ta en liten tripp till honom och kolla lite om lusten faller på.
          Inger har fortfarande koll på dessa skönheter .

          //Inger
          Stämmer Inger, slutet på denna vecka kommer en ny sändning, så planen är att besöka honom i början på nästa vecka.
          Men jag vet hur det kan gå .... bara åka och titta.
          För många år sen så skulle vi "bara" åka och titta på en liten hundvalp. Bara titta hmm.. Vi tittade i 14,5 år på han. Konstigt vad man kan fästa sig vid en hund.
          Så ett besök hos Tony kan nog sluta lite hur som, med tyngdpunkt åt ena hållet... Vi får se...
          Som Bluewing skrev så balanserar jag fortfarande.
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #50
            Ursprungligen postat av tonpet
            Stämmer Inger, slutet på denna vecka kommer en ny sändning, så planen är att besöka honom i början på nästa vecka.
            Men jag vet hur det kan gå .... bara åka och titta.
            För många år sen så skulle vi "bara" åka och titta på en liten hundvalp. Bara titta hmm.. Vi tittade i 14,5 år på han. Konstigt vad man kan fästa sig vid en hund.
            Så ett besök hos Tony kan nog sluta lite hur som, med tyngdpunkt åt ena hållet... Vi får se...
            Som Bluewing skrev så balanserar jag fortfarande.
            Jag lovar dig Tony, att "bara titta" på Tonys Diskusar är exakt samma sak som att kolla på en liten valp .
            Hundar har vi, men tyvärr inga Diskusar längre.
            Vilken lycka ändå, att få behålla sin hund i så många år. Gamla hundar som får vara friska är charmiga, dom får liksom sina små olater .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              #51
              Då var det dags för en bild hur det ser ut nu 4 dagar efter uppstart.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1000827.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,3 KB
ID: 2165811
              Nu kommer det få stå så här ett par veckor tills inkörningsperioden är klar. Sen innan fisk kommer så kommer det att förändras en hel del. Växter skall flyttas och en del rötter skall i. Eventuellt lite sten också.
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #52
                Ursprungligen postat av tonpet
                Då var det dags för en bild hur det ser ut nu 4 dagar efter uppstart.
                [ATTACH=CONFIG]73877[/ATTACH]
                Nu kommer det få stå så här ett par veckor tills inkörningsperioden är klar. Sen innan fisk kommer så kommer det att förändras en hel del. Växter skall flyttas och en del rötter skall i. Eventuellt lite sten också.
                ser riktigt bra ut kommer säkert se finare ut när växterna börjar växa till sig lite mer lycka till ^^

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  #53
                  Oavsett vilken fisk som nu kommer att gå i mellanvattnet, så kommer jag ha en hel del räkor på botten. Men jag skall också ha malar men kan inte bestämma mig i denna djungel av alla sorter av L-malar.
                  Vill ha en sort som inte blir allt för stor, max 15 cm. Gärna mindre och passa i hop med fiskarna ovanför.
                  Som jag skrev lite tidigare så har jag tittat på en som jag tycker var rätt så fin, L201 men skulle vilja ha fler att läsa om innan jag bestämmer mig.
                  Så ni som har egna erfarenheter av någon ni vill rekommendera så mottages det gärna.
                  Och är det någon som har L-201 och kan dela med sig om denna, så mottages detta gärna också.
                  Senast redigerad av tonpet; 29 January 2015, 16:18.
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #54
                    Ursprungligen postat av tonpet
                    Oavsett vilken fisk som nu kommer att gå i mellanvattnet, så kommer jag ha en hel del räkor på botten. Men jag skall också ha malar men kan inte bestämma mig i denna djungel av alla sorter av L-malar.
                    Vill ha en sort som inte blir allt för stor, max 15 cm. Gärna mindre och passa i hop med fiskarna ovanför.
                    Som jag skrev lite tidigare så har jag tittat på en som jag tycker var rätt så fin, L201 men skulle vilja ha fler att läsa om innan jag bestämmer mig.
                    Så ni som har egna erfarenheter av någon ni vill rekommendera så mottages det gärna.
                    Och är det någon som har L-201 och kan dela med sig om denna, så mottages detta gärna också.
                    Slöjancistrusar ~~ är hur fina som helst blir runt 13~~ cm
                    långsträckta pansarmalar blir 15cm~~ väldigt sociala fiskar och ikke aggressiva mot andra fiskar eller räkor

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #55
                      Tycker ditt kar ser bra ut och det ska bli spännande att se när växterna tar fart.
                      Apropå mindre malar så tycker jag mina L204 är bland de vackraste malar du kan hitta. De gillar trä i kosten men där har du ju redan en bit att knapra på.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        #56
                        Tackar Johnny
                        Kan inte göra annat än att hålla med dig, grymt fin.
                        Fler förslag ....
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          L066 etc. etc. Vad jag menar är att det går att lista nästan varenda L-mal som du tycker är vacker. Gör så att du går igenom sökguiden och ställ in den på L-malar och storlek så man kan få ett hum om vad du söker. Du kan verkligen lita på vad som står där. Nu letar jag mest i blindo. Jag gillar nog alla L-malar egentligen, så då blir det lätt en himla lång lista. Tycker Pias Bulldog t.ex. är stencool. Hennes häxmal är läcker. Min LDA031 är ursnygg. De L200 som jag vunnit tycker jag nog är den vackraste av alla. Men välj inte en L-mal med hög svårighetsgrad. Sedan om du ska skaffa diskus så behöver malen tåla 29 grader i varje fall, vilket flera gör.
                          Men tror du tvekar mer nu på diskus och då kan du ju skippa 29-graders-regeln.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • tonpet
                            • February 2008
                            • 469

                            #58
                            Förstår mer och mer hur komplex denna fråga är. Gud så många fina det finns.... förstår dig.
                            Ja, här blir till att sätta sig och få en känsla för de som passar in hos mig.
                            - Men tror du tvekar mer nu på diskus och då kan du ju skippa 29-graders-regeln.
                            Faktum är att jag blir säkrare och säkrare på vad det blir ...
                            Juwel Rio 300, Diskus
                            "Sluta vara den du var och bli den du är"

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #59
                              Ursprungligen postat av tonpet
                              Förstår mer och mer hur komplex denna fråga är. Gud så många fina det finns.... förstår dig.
                              Ja, här blir till att sätta sig och få en känsla för de som passar in hos mig.

                              - Men tror du tvekar mer nu på diskus och då kan du ju skippa 29-graders-regeln.
                              Faktum är att jag blir säkrare och säkrare på vad det blir ...
                              Tror det är rätt tänk. Du är ju inte ny på fisk precis och det är inte så att jag tycker det är jobbigt att hjälpa till utan att jag tror du får tydligare idéer när du läser om alla dessa helt underbara malar. När du hittar någon läckerbit så vet du att du hitta rätt.
                              Jag bara retas Tony gällande din tvekan
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                #60
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jag bara retas Tony gällande din tvekan
                                Fatta det efter en stund, första tanken var att du skulle få mig att säga att det blir ....
                                Skulle tro efter ett besök nästa vecka så är jag säker på vad det blir.

                                Ja, har haft en hel del olika fiskar under åren, dock väldigt lite malar. L144 Ancistrus, har jag haft i flera omgångar, men det är också den ända. Och nu vill jag någon annan.
                                Men håller på och läser in mig både här och på andra sidor. Detta valet blir kommer bli svårare än dom som skall simma en våning upp är jag rädd för. Och sen är det också vad som finns tillgängligt eller om man fastnar för någon så får det bli beställning.
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...