Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #31
    Ja. Synd att där inte finns något sätt att kunna ha fint filtervadd i så man blev av med det mesta av de små partiklarna i vattnet så man får kristall klart vatten.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #32
      Eller också gör man som jag och skiftar det en gång i veckan. Tar max 3 minuter. Testade tidigare att köra utan men det blev successivt allt mer småpartiklar. Det är inget tungt jobb. I de externa filtren jag har kör jag ju med förfilter och dessa gör jag också rent regelbundet. Juwels filter är ju gjorda för ett snabbt byte av vadden.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #33
        Eller så gör man som jag och låter sin grova filtermatta sätta igen så den tar även småpartiklar!

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          #34
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Eller också gör man som jag och skiftar det en gång i veckan. Tar max 3 minuter. Testade tidigare att köra utan men det blev successivt allt mer småpartiklar. Det är inget tungt jobb. I de externa filtren jag har kör jag ju med förfilter och dessa gör jag också rent regelbundet. Juwels filter är ju gjorda för ett snabbt byte av vadden.
          Ja Johnny, säga vad man vill om Juwels filter men snabbt och lätt är det att sköta dom. Tog ut mitt för en stunds sen och märkte genast skillnad på rörelsen på yta. Men det är klart att det var mycket skit i nu i börja. Efter fyllning såg jag knappt igenom karet och igår var det fortfarande lite dimmigt. Nu är det väldigt klart,,, så det är klart att det har varit mycket för vadden.
          Då jag vill ha så klart som möjligt så blir det nog att lägga i en ny, och hålla lite kolla på när det blir dags att byta....
          Förövrigt, fler svar på inlägg 30 önskas.
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            #35
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Eller så gör man som jag och låter sin grova filtermatta sätta igen så den tar även småpartiklar!
            *ler*
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #36
              Ursprungligen postat av tonpet
              Två dagar efter fyllning...
              Ja nu börjar vattnet klarna, blev grumligt efter det att jag hällde i Easy life´s Easystart. Nästa dos skall i efter 7 dagar och sista på 14e dagen. Sen blir det till att kolla lite värden.
              Fick idag lite traderavinster, Vallisneria, som har åkt i karet. Kommer lite mer imorgon som också skall i.

              Alltså 10 Gyppy, 7-8 räkor och lite växter i karet nu. Och nu lite frågor jag behöver hjälp med .....

              - Belysning, Hur många timmar nu under uppstarten ? Tänker på algbildning .....
              - Vattenbyte, När bör jag börja med vattenbytena ? Tänker på uppstarten ....
              - Mat, matar ytterst lite nu, ett par smulade flan per dag, när kan jag öka på?
              - Filtret, har tre grova patroner och en box med citrax och överst en tunn skiva vadd (Juwels). Hur ofta skall byte vadden, nu i uppstarten?
              - Pmdd, när kan/bör jag börja med detta ?
              Nått annat jag bör tänka på nu under uppstarten som ni kan rekommendera, så tar jag med öppen famn i mot det.

              Mycket frågor ... men vill komma så rätt som möjligt nu i uppstarten.
              Lite bilder kommer under veckan
              Belysning: 6-7,5 timmar i början
              Vattenbyte: Försök stå ut i 30 dagar utan det. Om du måste byta så vänta åtminstone 14 dagar och byt då 1/4.
              Stå ut med maten som nu hela tiden.
              Vadden har vi redan pratat om dvs. Vid behov.
              PMDD vänta en månad brukar rådet vara. Själv börjar jag pytsa lite när växterna visar tecken på att svälta. Mitt 450 asienkar fick halv dos efter 14 dagar t.ex.

              Så där skulle jag nog tänka och göra. Men många gör annorlunda.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Diskus, nu eller nästa gång ?

                Svar på 30.....
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #38
                  Ursprungligen postat av tonpet
                  - Belysning, Hur många timmar nu under uppstarten ? Tänker på algbildning .....
                  Jag skulle börja med sex-sju timmar och öka successivt.

                  Ursprungligen postat av tonpet
                  - Vattenbyte, När bör jag börja med vattenbytena ? Tänker på uppstarten ....
                  Finns ingen anledning att byta första månaden om du kör med låg fisklast.

                  Ursprungligen postat av tonpet
                  - Mat, matar ytterst lite nu, ett par smulade flan per dag, när kan jag öka på?
                  Om en månad.

                  Ursprungligen postat av tonpet
                  - Filtret, har tre grova patroner och en box med citrax och överst en tunn skiva vadd (Juwels). Hur ofta skall byte vadden, nu i uppstarten?
                  Vadden byter du när den sätter igen, vadd är billigt och kan återanvändas!

                  Ursprungligen postat av tonpet
                  - Pmdd, när kan/bör jag börja med detta ?
                  Börja i vecka tre skulle jag föreslå!
                  Senast redigerad av Mr Woods; 26 January 2015, 21:03.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #39
                    Se där! Vi är rätt så överens ändå herr Blåvinge!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Men så gillar vi också samma öl. Tror sånt sätter djupa spår ända in i själen. Så man kan säga att vi är öl-tvillingar
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #41
                        A! Höl är gott!

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          #42
                          Så tacksam... Å få två svar som i stort sätt är skrivna samtigt med samma svar.
                          Tackar

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #43
                            Härlig tråd. Klart du ska ha diskus! Är du sugen så kör! Du har ju många goa grabbar här som kan diskus så stöd och hjälp lär du få i överdrös. (Finns det inga diskus-kvinnor på zoopet just nu? Tanken slog mig när jag skrev grabbar... OT. )
                            Om de säger kör så kör.

                            En annan blev ju nyfiken på vad för malar du funderar på att skaffa...?
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Du tänker så rätt, Linda. Men vi får se hur det blir för Tony. Om du läser hans svar så är han ännu inte där Bara nästan.
                              Det riktigt känns i tråden hur det balanserar mellan Diskus/inte Diskus.
                              Sedan så trycker du fingret på en viktig punkt. Var är alla kvinnor som valt diskus? Den enda som brukar hoppa in fick ju en diskusinfektion i hjärtat tidigare som verkar obotlig och det är Inger. Men där var det vattnet som stoppade henne från att bli Norrlands mrs Discus. Ser ju på Facebook (eller FuckBuck som Mats döpt det till) att det finns många som shoppat diskus.
                              Du har ju istället för Diskus fått fullt med malar i hjärt-trakten. Du får kalla dig L-inda/L-ikan eller nåt sånt snart

                              Men det kanske ligger mer för män att bli supernördar som ju Diskus förvandlar folk till? Det kanske bara är för mycket krav med Diskus för många kvinnor? Du själv platsar ju definitivt i supernörd-facket, Linda. Det är menat som en jättekomplimang, inte att du är mindre kvinnlig Pia platsar ju också där t.ex. som SN.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #45
                                Tony, tänkte bara ge en liten vink om att din "granne" Tony, har eller kommer att få hem en laddning med Diskus . Så du kan ju ta en liten tripp till honom och kolla lite om lusten faller på.
                                Inger har fortfarande koll på dessa skönheter .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...