Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Ursprungligen postat av HeidiH
    Och nää... Fyllde år i februari...
    Ok. Då får det bli sommarpresenten :-)

    Skickat från min SGP311 via Tapatalk
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Jag upptäckte att jag hade föregångaren av den kamera jag rek till dig. Hade för mig att jag hade bytt men det hade jag inte. Jag har haft 4 versioner av denna Panasonic modell och bytte varje gång där kom en ny modell. Jag köpte dock en Nikon D200 när denna T60 modellen kom och därför uppgraderade jag inte till den. TZ60 är dock bättre än TZ40 som jag har så bildkvaliteten är bättre än vad jag kan göra med min TZ40 och TZ60 har en riktigt bra bildstabilisator. Sedan så har TZ60 fått RAW file stöd så då får mycket bättre färdig bild då man kan göra mycket mera justeringer med RAW filer. Du kan läsa mera här: http://www.techradar.com/reviews/cam...1210530/review

      Nu till lite bilder från min TZ40 och de är alla direkt ifrån kameran utom de 2 som jag har fixat snabbt och enkelt i Windows Live Fotogalleriet (program från Live program serien som är rätt ok om man inte är så van och inte har Adobe Photoshop):

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030675.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,8 KB
ID: 2171279

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030746.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,9 KB
ID: 2171288
      Denna har inte helt rätt skärpa då de rör sig rätt mycket och det var svårt att fånga dem med bättre skärpa men jag tog med den så du kan se hur nära man kan komma utan zoom på kameran. Skärpan syns i sanden.

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030739.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2171287
      Denna har inte helt rätt skärpa då de rör sig rätt mycket och det var svårt att fånga dem med bättre skärpa men jag tog med den så du kan se hur nära man kan komma utan zoom på kameran. Skärpan syns i sanden.

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030734.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,6 KB
ID: 2171286
      Denna har inte helt rätt skärpa men tog med den så du kan se färg.

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030731.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,7 KB
ID: 2171285
      Denna är direkt från kameran och den har ju ett tråkigt grönt färgstick.

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030731_Fixed.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,7 KB
ID: 2171291
      Samma bild men snabbt ändrat i Windows Live Fotogalleriet för att ge en visning om att det går att fixa till även såna bilder utan att tappa färgen på objektet.

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030726.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,0 KB
ID: 2171284

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030718.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,9 KB
ID: 2171283

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030714.jpg
Visningar: 1
Storlek: 223,3 KB
ID: 2171282

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030711.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,8 KB
ID: 2171281

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 294,4 KB
ID: 2171280
      Tog med denna så du kan se detaljerna . Dessa ligger dock i mitten av akvariet så det är det är väl ca 40-45 cm fram (jag har ett Vision kar med böjd front)
      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,8 KB
ID: 2171289
      Denna är direkt från kameran och den har ju ett tråkigt grönt färgstick.

      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030702_Fixed.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,3 KB
ID: 2171290
      Samma bild men snabbt ändrat i Windows Live Fotogalleriet för att ge en visning om att det går att fixa till även såna bilder utan att tappa färgen på objektet.

      Tänk på att dessa tog jag på ca 15 min och att jag inte har gjort rent rutorna. Som alla vet så tar det tid och tålamod att ta en riktigt kanonbild oavsett vilken kamera man har (jag har en helt ny Nikon D750 så koster en hel del och även med den så tar det tid att få en kanonbild). Sen är jag inte heller en proffs fotograf :-)

      Här kommer en snabb lite film så du ser hur den kan filma. Tänk på jag har redigerat den i full HD och sedan skickat upp den till Youtube och att den ska ses i full HD på Youtube i fullskärm. Kvaliteten är alltid bättre på original filmen dock.


      Ingen zoom utan kameran nästan helt in mot rutan ibland.

      Hoppas det iaf kan hjälpa dig lite i om detta kunna vara en kamera för dig eller ej men jag kan säga att som en liten alltiallo kamera så är den svårslagen och i denna prisklass så slår den allt annat.
      Senast redigerad av Webo; 01 May 2015, 11:20. Anledning: La till en bild till som var snabbt justerat i Windows Live Fotogalleriet. La till videon som jag också hade glömt
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Kan ta ett litet tag innan den blir tillgänglig i full HD . När jag kollar nu så finns den bara i 720 HD som är "halv full HD".

        EDIT: Den finns i max 720 HD när man kollar filmen direkt i inlägget men går man till Youtube så finns den i full HD :-)
        Senast redigerad av Webo; 01 May 2015, 11:21.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          Wow! Vilket inlägg!! Tusentusen tack! Verkar vara en mkt bra kamera! Urfina bilder och filmer! Tack för du visade vad lite lätt ändring i ngt program kan göra oxå. Nu ska det sparas pengar här!

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            Såg då jag googlade att det finns en TZ70 oxå.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ursprungligen postat av HeidiH
              Såg då jag googlade att det finns en TZ70 oxå.
              Ja ser det nu också. Hade missat den då den inte kom fram i sökningen när jag sökte på Panasonic lumix DMC-TZ av någon konstig anledning.

              Du kan läsa om den här. Den ska vara bättre på att ta bilder i dåligt ljuse så i det är den ju bättre än TZ60. De har sänkt upplösningen från 18MP till 12MP men behållit samma sensor (den som tar bilden) och då har de ökat bildkvaliteten istället. Megapixel är inte allt utan kvaliteten är viktigare. Typ en smartphone kan ha 16MP men om man tar en bild med en digitalkamera som ha 4MP så är den oftast mycket bättre än mobilkamera bilden.

              Du kan läsa testet på TZ70 här:


              PS: Jag vet inte om man kan ställa in vitbalans på de nyare men kan man det så får man bort det gula/gröna stick som man kan få i vissa ljus, men det går ju också att ändra utan problem i RAW bilden.

              Där finns en bra guider för olika program och jag lägger upp dessa länkar i ett eget inlägg under Foto & Film (https://www.zoopet.com/forum/showthr...14#post1735514)
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                Märks att du kan sånt här! Vart mkt klokare av dina inlägg! Tack!
                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430776785936.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,8 KB
ID: 2171400

                Clemencieparet var kärlekskranka idag. Hanen uppvaktade sin dam flitigt! Nya yngel hos detta paret, kull två sen de kom hit! Fem st från första kullen lever och växer och frodas!
                Imorgon väntar detta lillekar tillökning i form av urtjusiga blå räkor!! Hoppas att de ska trivas och frodas hos mig!
                Jag har lite "algproblem" i detta lilla kar. Får se vart det tar vägen. Ändrade idag så båda lysramperna ska lysa samtidigt men kortare tid. Får se om det är bra eller inte. Bara haft en ramp annars och den andra tänt ibland.

                Terrorkaret är trevligt nu tycker jag. Lugn och harmoni. Honan som haft konstig hud ser fin ut med en kur voogle. Verkar vara rena dunderkuren det där! Finns några yngel även i detta kar. Ett guppyyngel och ett okänt antal mayae. Men fyra-fem st lär de allt vara!
                Helbild på karet igen;
                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430777302081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,1 KB
ID: 2171401

                På jobbet tuffar allt på. Helt okomplicerat. Skönt! Den överlevande otton ser ok ut fortfarande

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Jag är bara en glad amatör och prylnörd ☺. Sen tycker jag det är kul om andra kan lära sig lite om hur man kan göra för att få bättre bilder.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    Om du är amatör är jag tretton steg under det Guld värt med input! Tack!
                    Senast redigerad av HeidiH; 05 May 2015, 14:56.

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      Jag har nåt problem i terrorkaret. Vet inte vad jag ska göra! Ena mayae-honan har i två omgångar visat ojämmn hud med antydan till prickar. Haft i Easylift Voogle, då har det försvunnit. Andra omgången hon hade det noterade jag att nån pansarmal och guppy kliade sig mot grus/inredningen, med de slutade i samband med Voogle"behandlingen". Igår kliade sig en guppyhona igen. Tycker alltid det kommer typ två dar efter vattenbyte i karet?! Är inte det lite skumt. Men svärdbärarna har inte kliat. Och inget i lilla karet på de fiskarna.. Vet inte vad jag ska göra riktigt.

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Ska jag vara ärlig har jag problem i lillekaret oxå. Något som är skrämmande lik hur jag gissar cyano ser ut har börjat dyka upp... Och en hel del andra alger. Vackert är det karet just nu inta iaf. Men fiskarna mår bra! Skrev jag att lillekaret fått räkor äntligen. Fina deep blue Tiger. Jättekul! Däremot är ynglen lite väl nyfika på dem... Så de känner sig nog lite skrämda.. Men de ska få karet själva med tiden.

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          Hur lägger man egentligen ut filmer? Aldrig lyckats med det. Måste man ladda upp det på en annan sida? Aldrig gått att göra direkt från telen.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13137

                            Ladda upp filmerna på tex
                            youtube sen länkar du hit
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              Ok det är alltså så det måste gå till. Okej. Tack!

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Nu blir lillekaret med ottosar! ♥♡♥ Börjar få duktiga algproblem där så det är välbehövligt faktiskt. Hoppas på mer tur denna gång än med de jag köpte till jobbet där 9/10 dött..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...