Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #91
    Jag tar genast tillbaka det där! Då jag började byta vatten dök det upp flera stycken! Sett kanske 6-7 stycken ungefär Söta pigga små minifiskar! När jag ändå bytte vatten och spökade passade jag på att följa Bluewings råd att flytta lite vallis också. Jag bytta en hink, dvs typ 10%. Men var tveksam till det

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #92
      Men då kan jag vänta med nästa byte, så länge alla ser pigga och glada ut! Tack Bluewing! Fiskbelastningen är ju inte jättehög i akvariet Däremot en del skräp från växter och annat som säkert kan vara en belastning för att nytt akvarium.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #93
        Frågan är hur länge jag ska vänta med att tillsätta fler fiskar? Och vet inte riktigt vad jag ska tillsätta då för nåt. Några ottosar? Några regnbågar? Eller nån svärbärare till? Men de har ju ynglat av sig så de är ju redan fler..

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #94
          Måste säga att jag tycker att svärdbärarna är rätt underhållande. Tre st fyller ut 200 liter duktigt. De är högt o lågt. Sommar mellan botten o ytan, under rötter, tränger sig fram på smaala ställen. Tror hanen försöker uppvakta lite. Love is in the air!
          Posthornssnäckorna drar runt i hela karet, oxå rätt mysiga. Kan se några trådalger som jag tror jag fått med rot/växter. Vet inte om jag ska plocka bort eller vänta ut det.
          Har även sett ett yngel i filter"vadden" men den såg nöjd ut o tycktes gömma sig där.
          Har suttit platt fall på golvet i typ en timme nu o kikat på fiskarna. Vad ska jag hem o göra en fredagkväll?! Verkar högst onödigt!

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #95
            Hade jag haft bil hade jag nog åkt till jobbet o kollat läget idag men det har jag tyvärr inte. Synd. Osugen på dryga timmen kollektivtrafik på ledig dag.

            Börjar bli galet sugen på ett akvarium hemma oxå. Faaarligt... Byta ut tvn och tvbänken o ha ett/två större kar som rumsavdelare..Fundering fortsätter...

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • HeidiH
              • October 2014
              • 629

              #96
              Klicka på bilden för större version

Namn: 17 nov 10440747_10152368654832610_7913157169148859181_n 17 nov.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,7 KB
ID: 2164707Dagens bild på akvariet. Om den nu vill komma med Fungerar ibland att ladda upp direkt från datorn. Sett två stycken yngel idag i alla fall! Och fler yngel på gång ser jag! En av honorna är riktigt tjock nu!

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                #97
                Sjuk fisk? Börjar tro att en av honorna har nåt skit... Hon skiter skumt. Den andra tycker jag bajsar normalt, men den här bajsar ofta lite tjockare, mer genomskinliga "korvar". Idag var det som ett "korvskinn", med lite vitt innehåll, sen tom, sen lite innehåll igen, osv. Nån liten broccolibit kunde skönjas också.
                Ursäkta, jag jobbar på ett äldreboende och det är en del "skitsnack" här De andra fiskarnas ser normalt ut. Vad gör man? De är ju bara dessa tre och så några yngel, akvariet har varit igång i ca tre veckor nu.

                Idag plockade jag även ut lite trådalger. Har aldrig haft någon sjukdom på fiskar och heller aldrig trådalger. Nån gång ska vara den första för allt!

                Vad gör man, framförallt åt "skitfisken"? Ska googla om jag hitta nån info om vad det ev skulle kunna vara som liten dam har drabbats av.

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  #98
                  Igår fick jag råd att avvakta med åtgärder på fisken. Ja... Why not...? Inte hunnit kika så mkt på dem idag faktiskt. Men då jag matade såg jag ett yngel som var som en målsökande missil på de pyttesmå matbitarna som flöt på ytan

                  Tycks vara en och annan trådalg i akvariet. Vet inte om jag ska plocka bort eller ha is i magen...

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    #99
                    Allt rullar på med akvariet. Idag såg jag dock ett yttepyttedjur som rörde sig utmed rutan. Vet inte riktigt var det var för något. Förhoppningsvis fin yngelmat! Sett två yngel i olila storlek.
                    Igår var det dramatik i akvariet. Ett litet yngel hamnade i strömmen från luftpumpen och simmade febrilt motströms. Då kommer mamma/moster fisk och så var det ynglet inge mer :'( . Vet ju att många gått åt så men var lite trist att se. Jag utbrast nåt i stil med Åhh...Neee...Fyyyyy...! Så en kille som var i tvättstugan intill kom farandes o frågade vad som hände.

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      Allt bra efter helgen i akvariet. Har nu varit igång i ca tre veckor. Ett yngel börjar få lite färg nu. Såg två pyttisar.
                      Börjar så smått bli dax att fundera på vad nästa fisk in skall bli för ngt. Några ottosar? Hmmhmm..

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Fortsätter monologen lite till då Idag fick firrarna Artemia. Herreguuud honorna var heeelt vilda. Hanen fick i sig rätt mkt oxå. Ett yngel börjar bli lite större nu och så ser jag två småpluttar även idag. Inte så mkt då båda honorma ynglat.
                        Såg vuxna Boesemanis på akvarielagret igår. Hjälp så stora! Känns som de knappt kommer gå in i akvariet!
                        Lilla projekter räkakarium hemma går sådär. Måste trolgen silicona om det akvariet.. Blä!

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          Oj vad jag stavar illa då jag skriver på mobilen! Förstår ingen orkar läsa. Men detta är bra att gå tillbaka till längre fram så jag fortsätter. Allt ser väldigt bra ut tycker jag i akvariet. De tre vuxna är verkligen tokpigga. Trådalgerna jag var orolig för att de var på ingående har inte synts till mer. Växterna växer. Ynglen frodas. Ser två lite större som börjar få lite färg nu. Likadan som mammorna sina. Tre småttingar har skådats idag. Och kollegorna tycker jag är lite udda som tittar med så stort intresse på dem posthornen tror jag oxå blir fler. Kan snart vara läge att börja begränsa dem lite men vill ogärna ta död på dem..

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Sätter du ner regnbågarna så gissar jag att dina yngelproblem är lösta. Hur tänker du gällande regnbågarna egentligen? Fick du spader när du såg de vuxna?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              Ja lite spader fick jag nog allt! Jag som tycker tre svärdbärare fyller akvariet fint! Känns som de kommer tycka det är trångt nästan? Men jag e kanske nojig? Men de var väldigt väldigt vackra! Så om ingen tänker hejda mig o säga det är ren idioti o stoppa dem i 200 liter så blir det nog regnbågar. Är ju inställd på det på ngt vis.. Önskar akvariet var större.

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Ynglen behöver jag inte begränsa ännu men posthornen kanske

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...