Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zappe
    • October 2014
    • 52

    #76
    Ursprungligen postat av HeidiH
    Japp är goldmedlem sen nån vecka. Ska installera nån av de andra o prova imorrn. Tack Zappe!
    Förutsatt är att man då har aktiverat automatisk säkerthetskopia till någon av de tjänsterna.
    Själv besitter man med 50gb (fick gratis när jag köpte Samsung S3an) hos dropbox, samt betalar 16:- /månaden för 100gb hos Google, just för att kunna säkerhetskopiera familjebilder och annat.. (Har även lokal säkerhetskopia här hemma)
    Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #77
      Ursprungligen postat av HeidiH
      Tusen tack för hjälpen iaf! Kan ju vara ngt annat än min intelligens som spökar Tiden får utvisa!

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
      Jag har Android (Samsung S4) och jag hittar inga inställningar heller som Bluewing har på sin IPhone, men jag behöver inte dem heller då min fungera som den ska.

      Jag sökte lite på nättet på din ptoblem och hittade följande:

      "I get a message to change my password anytime I try to post a pic from my iPhone 5S. Latest update of both IOS and Tapatalk app. Thanks for the help in advance.
      We now require your Tapatalk ID to be activated before you can upload image.
      You can update your email by "change email" and activated your tapatalk ID."

      Har du skapat och aktiverat ditt Tapatalk ID?
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #78
        Ja jag har är inloggad även med Tapatalk ID. Får du oxå upp "hostad av Tapatalk"? Eller Avbryt? Ska se om min tekniska pojkvän kan kika ikväll vilket generalfel jag gör Tack för er hjälp!

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #79
          Lite ämnesbyte. Igår vusade jag akvariet för en av våra dementa damer. Hon var inne i sitt "jag kan ingenting jag är dum, det blir felfelfelfelfel och dumtdumt dumt dumt. Pekade på en av fiskarna och fick omedelbart ; Åhh! Vad fiiin! Hon såg helt hänförd ut och kom helt av sig. Tyvärr han vi inte sätta oss ner. Planen är att göra det idag.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #80
            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #81
              Vad kul m damen! Vad härligt att det funkade och akvariet blir en uppiggare.

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                #82
                Ursprungligen postat av ElinR
                Vad kul m damen! Vad härligt att det funkade och akvariet blir en uppiggare.
                Ja verkligen jättekul!

                Och nu på eftermiddagen vart jag såå glad! Satt o tittade på fiskarna o drack lite kaffe. Tycker att den tjockaste honan inte är så tjock längre.
                Och sen ser jag ett litet yngel!!
                Hihi, hur glad kan bli av sitt första lilla svärdbäraryngel?! Kanske finns det fler, men jag såg bara en. Större än jag kunde förvänta mig. Kanske föddes den redan i helgen? Vet inte riktigt vad jag ska mata den med. Svårt att få till mat till ett enda litet yngel. Hoppas den hittar ngt smått o gott ändå trots att akvariet är nystartat.

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  #83
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 1508128_10152356608437610_8824780313385585174_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,6 KB
ID: 2164580
                  Väärldens sämsta bild på hur akvariet ser ut för stunden. Måste nog skaffa ny mobil (där kameran inte halvt kraschad o linsen tokrepig) eller ta med riktiga kameran. Men kul att det gick o lägg upp bild såhär iaf!

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    #84
                    Som sagt bara kört metoden "släng ner" av det mesta. Och bakgrunden måste bytas. Och jag hoppas att växter snart ska dölja filtret.

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • ElinR
                      • September 2014
                      • 370

                      #85
                      Visst är det löjligt kul m yngel!? De yngel som gått m de andra fiskarna har inte fått någon särskild extrabehandling. De har inte vuxit lika snabbt som de som vuxit upp själva i yngelkaret, men de har klarat sig bra nog. Tror inte du behöver oroa dig [emoji5]️
                      Det ser fint ut och ger glädje till dem som ser det. Ett bra akvarium alltså.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #86
                        Kul och rörande när några röda svärdbärare kan hjälpa en gammal dement människa bli stimulerad så att hon kommer ur sina låsningar.

                        Tycker att akvariet var fint och bildkvalitén beror ju på mobilen, inte på dig. Tror du skulle vinna på att flytta en bunt av dina jättevallisneria som du nu har i mitten till vänster sida så att den döljer pumpen. Ögat gör så att det fastnar vid det vi placerar i mitten i karet. Så jag tror upplevelsen blir annorlunda med denna enkla manöver. Men det är bara en idé.

                        Härligt att du fått det tekniska med Tapatalk att fungera. Grattis
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          #87
                          Ja du har rätt med vallisen! Har växter framför pumpen jag tänkte skulle ta sig men det tycks inte riktigt göra det. Så kan vara klokt att flytta lite som du säger! Vallis som rotat sig växter väl ganksa duktigt och sprider sig?
                          Ska nog göra vattenbyte idag tänker jag. Fiskarna har nu bott drygt en vecka hos mig. Men läst att det fördröjer "mognaden" i akvariet..

                          Ja den reaktionen jag fick från damen var onekligen aningens oväntad. Trodde inte alls det skulle bryta hennes negativitet så. Ska prova att ta ner henne och sätta oss och kika tillsammans en längre stund.
                          Bilden lade jag ut via datorn.
                          Längtar till jag utöka invånarna med regnbågar och ottosar!

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            #88
                            Tack Elin R! Missade ditt svar först! Jag har faktiskt fått mkt "klapp på axeln" och " bra gjort" och "vad duktig du är". Känns ju positivt! Enda negativa är väl att jag inte kan sitta o kila på det fullt så mkt som jag skulle önska! Men stämplar ut o stannar kvar ibland bara för att kolla igenom det.

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              #89
                              Idag har inget yngel setts till. Kanske kunde den inte gömma sig tillräckligt under natten. Kommer väl fler framigenom antar jag! Funderar på om jag ska byta ut lite va vattnet nu efter en dryg vecka... Kommer ha byte en gång i veckan framöver så är väl lika bra att komma igång med det antar jag.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #90
                                Nja jag vet inte det ja. Idealet är väl att du kan dra ut på vattenbytet så att de interna processerna i karet får blomma ut maximalt under första månaden. Så vänta gärna ett par veckor i varje fall och ta då bara lite vatten, max 25% I varje fall så som brukar rekommenderas här i forumet.

                                Skulle du till äventyrs gå efter Tropicas uppstartsapp så byter de däremot 1/3 både titt och tätt. Men den har du å andra sidan redan sabbat med fisk då det upplägget kör fisklöst inledningsvis.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...