Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #46
    Ursprungligen postat av HeidiH
    Och i och med att akvariet står på en "allmän plats" och jag nån enstaka gång kommer behöva hjälp med matnng så måste det vara säkert. Undrar om jag inte får fara tillbaka till akvarielagret o be dem fixa.. Kan ju kika på nån snygg rot samtidigt. Man kan ju liksom aldrig få för mkt tid där inne. Och idag var jag bara inne supersnabbt.
    Ja, det skulle jag göra i alla fall Jag vet hur jag själv låter om jag skär mig på en vass glaskant
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #47
      Verkligen helt otroligt för mig (som kör med öppna kar) att tänka mig!

      Jag har bara glas under ljusrampen i det stora karet, så inte skalarerna skvätter upp för mycket vatten i den när de bråkar. Det brukar plaska då.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #48
        Har inte du fiskar på golvet typ jämt? Tydligen inte för då skulle du nog ändrat dig. Det är väldigt snyggt med öppna akvarier tycker jag.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #49
          Jag körde många år med regnbågar och öppet kar, jag hade löst det med en sarg där "fronten" var lätt att ta av.
          Fick aldrig någon fisk på golvet.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20130214_163221.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,2 KB
ID: 2164346
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #50
            Ursprungligen postat av HeidiH
            Har inte du fiskar på golvet typ jämt? Tydligen inte för då skulle du nog ändrat dig. Det är väldigt snyggt med öppna akvarier tycker jag.
            Nej, det har aldrig hänt faktiskt, inte några räkor heller, konstigt nog!

            Däremot förtas snyggheten av att det är ramkar jag har...

            Kommentar

            • HeidiH
              • October 2014
              • 629

              #51
              Jag gillar ramkar jag! Vet inte varför... Flygrc, det var ju en häftig lösning du hade där!

              Jag har lite "panik" nu. Till akvariet hör ju ett heltäckande aluminumlock där det har varit lysrör i. De är bortplockade och ersatta med små ledlister. Och jag tycker belysningen är svinigt dålig! Känns som det bara bli aningens mer än då takbelysningen lyser upp. All inredning är ju svart, och det kanske "äter upp" mycket av ljuset i och för sig. Vad gör man? Kan ju köpa lösa ljusramper men det vill jag helst inte ändå... Lägga in fler ledlister? Vart köper det bäst?
              Tror inte att de ledlister som är i nu är anpassade för akvariebruk faktiskt.

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #52
                Vad vill du ha belysningen till, fisk eller växter?

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #53
                  Ursprungligen postat av HeidiH
                  Jag gillar ramkar jag! Vet inte varför...
                  Ramkar är praktiskt och det passar faktiskt där det står, och ramen matchar Glo-rampen riktigt fint. Men nog är det alltid snyggast med ett cleant helglaskar, utan täckglas tycker jag!

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    #54
                    addo, jag vill ju ha en massa snygga växter ju! Tycker det hör till och är halva nöjet!
                    Mr Woods, jag får skaffa ett själv nån gång så ändrar jag kanske uppfattning i den frågan!
                    Eller spana in andras mästerverk!

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      #55
                      Håller nu på o fundera på annan belysning. Ska nog bli bra detta! Imorrn får jag hämta växter och den första fisken får flytta in Får en svärdbärare på köpet med växterna!

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        #56
                        Nu har jag betalt in för att bli goldmedlem. Kul!

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          #57
                          Det händer grejer!! Idag var jag på akvaroelagret o skulle fixa täckglasen. Vart mkt bra! Med hem kom två växter. Och två svärdbärarhonor! Deras man är kag på väg att hämta nu. Åkte från jobbet på Lidingö lite tidigare med slutdetiantion Farsta, där jag ska hämta upp växter och damernas man De tre får gå i karet ett tag nu! Och imorrn far jag till Sollentuna för att hämta ljusramp och rötter
                          Försökte förklara för pojkvännen vad jag håller på med på chatten och fick bara frågetecken
                          Förklarar igen och får sen ; Jag vet inte vad svärdbärare är.
                          Nä det är kanske inte så självklart <3

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            #58
                            So far all good! Ska klura ut hur jag bäst får in bilder här också! Tre svärdbärare bor i akvariet, de är pigga och glada! Blir snart yngel efter vad jag se! Igår hämtade jag ny belysning, vart ENORM skillnad!! Så roligt! Och hämtade en massa rötter, och ytterligare lite växter. Med rot/växt så fanns ett räkyngel, kanske nån mer som gömt sig, återstår att se! Har även några röda posthornssnäckor i akvariet. Nu börjar det lika ett akvarium faktiskt. Blir kul då växterna har växt på sig.

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              #59
                              Har aldrig egentligen ens tittat åt svärdbärare, tyckt det vart en "tråkig" fisk. Vet inte varför jag tyckt det egentligen. De är riktigt charmiga. Nyfikna o kommer gärna fram o kikar på en, simmar glatt runt i hela akvariet. De lever väl livet nu! 3st på de 200 litrarna. Fick ju några röda posthorn också, och de smyger runt lite här o var o kollar läget. Lite småkul kanske. Har aldrig funderat på räkor, men kanske kunde det vara intressant att ha i akret. Fast jag vill egentligen att ottosarna skall få all tillgänglig mat/alger då de kommer.

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                #60
                                Klantat mig. Jag och den digitala timern till ljusrampen förstod oss inte på varandra så akvariet har varit fullt belyst fre morgon till måndag dag. Växterna hade skjutit i höjden, firrarna tokpigga. Så tycks gått okej ändå. Vad har ni andra för timers? Var på Haninges akvarieauktion i söndags o köpte en rot med windelöw på. Och en anubias. Och så fick jag en massa växter så akvariet är inte fisksoppa utan mer växtsoppa Hoppas det blir bra trots allt. Ni som vet, hur mkt belastar växtdelar och annat i början? Har ju tre fiskar i men tänker det kanske ändp kan bli lite obalans i och med det blivit lite växtskräp och så. Ursäkta alla stavfel, skriver från mobilen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...