Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    #31
    Gah! Så nu har jag ev en tickande bomb på 180L. Man lär så länge man lever.
    Hoppas du hittar ngt du gillar Heidi.

    /Elin

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #32
      Ursprungligen postat av Tobbe R
      Kanske det men då stoppar många människor aluminium i vattnet. Kattsand t.ex. eller Happy-Life, de innehåller aluminiumsilikat.
      Tills någon visar mig en icke-akvaristiksida som stödjer teorin betraktar jag den som ytterligare en av dessa ovetenskapliga Zoopet-myter som florerar här.
      Tobbe
      Absolut kan det vara en myt, men samtidigt ingen rök utan eld, det har funnit misstankar mot den "sanden" vid flertal tillfällen med problem i karet. Å andra sidan så har misstankar börjat är det lätt att skylla alla problem på det.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #33
        Ursprungligen postat av flygrc
        Absolut kan det vara en myt, men samtidigt ingen rök utan eld, det har funnit misstankar mot den "sanden" vid flertal tillfällen med problem i karet. Å andra sidan så har misstankar börjat är det lätt att skylla alla problem på det.
        Finns i olika leror t.ex. Kaolin (E559) som får tillsättas upp till 1% i livsmedel. Magsyran har MYCKET lägre pH än vad man kan få i ett akvarium. Det verkar inte sannolikt att aluminium skulle fällas ut i vattnet.

        Det är sannolikt en namnfråga, man bör ju som bekant inte ha fisk i diväteoxid.

        Tobbe

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #34
          Ursprungligen postat av Tobbe R

          man bör ju som bekant inte ha fisk i diväteoxid.

          Tobbe
          Nä för det är ju direkt dödligt
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #35
            Ja, herregud, vem kan komma nåt så tokigt att ha fiskarna i diväteoxid?!!!

            Här rör det äntligen på sig! Köpt svart smått grus, tvättat det och haft i det i akvariet. Hoppas nu det är okej, handlade på akvarielagret så jag tycker det det borde vara okej!
            Köpte Aquael turbofilter 1500, och en värmare. Då akvariet är begagnat så ingick det kolsten och två skifferskivor jag nu försökt "hardscape:a" med . Skitsvårt, är inget jag skulle valt själv att jobba med direkt. Men kanske är det en fördel. Blir ju mkt mörk inredning vilket regnbågarna nog kan gilla. Rötterna jag fick med ligger i blöt. Lite fundersam vad det är för sort.. Och jag skulle vilja ha nån rot som kan ge lite "höjd", alla de är små bara. Fick med några rödvitrandiga stenar, som jag inte vet om jag ska använda. Får avvakta med det. Vill ju kunna lägga upp kort nu! Lite trist att jag inte kan.

            Imorgon står det på schemat att fylla upp akvariet. Vågar inte riktigt göra det och sen gå för kvällen.

            Kommentar

            • HeidiH
              • October 2014
              • 629

              #36
              Men hahaha, åh vad jag är tvärkorkad!! Har gjort bort mig lite inser jag nu. Var så glad att täckglasen var klara. Jättefina. Men insåg precis här hemma i soffan att jag glömde säga till om att ett hörn ska sneddas av så man kan mata där igenom. Och sladdarna..?! Hur ska de komma ut ur akvariet? Gaaah så klantig jag är!! Bara tänkte att det var så självklart men såklart det inte är. Fördelen är ju att det är noll rymningsrisk för regnbågarna. Känns som det bara är att infinna sig o be om lite hjälp igen . Åh vad jag inte orkar och hinner det just nu!

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #37
                Ursprungligen postat av HeidiH
                Men hahaha, åh vad jag är tvärkorkad!! Har gjort bort mig lite inser jag nu. Var så glad att täckglasen var klara. Jättefina. Men insåg precis här hemma i soffan att jag glömde säga till om att ett hörn ska sneddas av så man kan mata där igenom. Och sladdarna..?! Hur ska de komma ut ur akvariet? Gaaah så klantig jag är!! Bara tänkte att det var så självklart men såklart det inte är. Fördelen är ju att det är noll rymningsrisk för regnbågarna. Känns som det bara är att infinna sig o be om lite hjälp igen . Åh vad jag inte orkar och hinner det just nu!
                Skära glas är inte så svårt, köp en billig glasskärare för några tior. Gör en rits i hörnan, ta tag med en tång och bryt av, liten knyck ska det vara.

                Tobbe

                Tobbe

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  #38
                  Du menar att det är så lätt? Hmm... Tål ju att funderas på Vart kan man köpa det tro?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #39
                    Hmm, jo, men bör man inte ha en glasslip också, annars blir väl det där matningshålet en aning vasst, och fiskarna riskerar att få lite extra järn i maten, och vattnet får en lätt rödaktig ton?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ElinR
                      • September 2014
                      • 370

                      #40
                      Jag har haft en platy som lyckades hoppa ut genom det där hörnet. Helt otroligt, men nu har jag en bit tvättsvamp nertryckt för att minska risken.

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #41
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Hmm, jo, men bör man inte ha en glasslip också, annars blir väl det där matningshålet en aning vasst, och fiskarna riskerar att få lite extra järn i maten, och vattnet får en lätt rödaktig ton?
                        Bara om man är klumpig.

                        Tobbe

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #42
                          Ursprungligen postat av Tobbe R
                          Bara om man är klumpig.

                          Tobbe
                          Och det är jag

                          Men förr eller senare så kan man behöva lyfta av glaset, och då känns det inte särskilt säkert med oslipade glaskanter som är sylvassa. Glas är faktiskt ett ganska otäckt, opraktiskt, och gammalmodigt material. Det är tungt och otympligt i förhållande till hur skört det är, och när det går sönder, eller har oslipade kanter, så är det väldigt vasst, och det räcker ju att man så mycket som kommer emot en oslipad glaskant så skär man sig. En gång råkade hörnet på ett täckglas gå av när jag skulle ta av det från karet, och jag skar mig rätt ordentligt, med en hel del blod i ett eluttag som resultat. Folk får ju göra hur de vill, men jag skulle inte vilja ha täckglas med oslipade kanter.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            #43
                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Hmm, jo, men bör man inte ha en glasslip också, annars blir väl det där matningshålet en aning vasst, och fiskarna riskerar att få lite extra järn i maten, och vattnet får en lätt rödaktig ton?

                            Haha, där kan man säga: Mata fiskarna på egen risk

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              #44
                              Elin R, jo det får bli nn sån lösning, då regnbågar gärna hoppar har jag hört. Men känns helt ohållbart o lyfta av hela locket, och sen lyfta upp ena täckglaset. O sladdarna måste ut nånstans.

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                #45
                                Och i och med att akvariet står på en "allmän plats" och jag nån enstaka gång kommer behöva hjälp med matnng så måste det vara säkert. Undrar om jag inte får fara tillbaka till akvarielagret o be dem fixa.. Kan ju kika på nån snygg rot samtidigt. Man kan ju liksom aldrig få för mkt tid där inne. Och idag var jag bara inne supersnabbt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...