Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    Hann inte med att göra vattenbyte idag tyvärr. Hade gärna velat det det. Får bli uppgiften på måndag. På måndag har akvariet varit igång i en månad! Går ändå ganska fort måste jag säga! Snart läge att blrja fundera på ytterligare en art... Ottosarna får nog kanske komma i... Eller regnbågarna.. Eller nåt helt annat?!! Haha.. Ne.. Får väl hålla mig till ursprungsplanen.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      Mer malar! Corys eller vanliga ancistrus, jag gillar båda sorterna. En albino ancistrus syns ju väldigt bra också.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        Corys vill ju helst ha sand..? Aldrig vart så förtjust i ancitrus faktiskt. Är nog nåt fel på mig Sen tänker jag att ottosarna vill vill nog gärna ha varenda litet uns av alger de kan få tänker jag..Så pass att jag överväger att försöka få bort posthornen. Tre arter räcker nog i 200 liter? Eller är jag löjlig där?

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          Gjorde i måndags ett lite större vattenbyte. Kanske 35-40 liter. Dvs max 20%. Rengjorde filtret lite och vred upp flåset. Vart lite småstorm för fiskarna! Men kändes bra att göra det. Ska regnbågarna i snart så är det väl bra att börja vänja övriga fiskar vid strömmen i vattnet. Har varit på lägsta flödet fram till nu, på aquael turbofilter 1500.
          Ynglen mår finfint. Är minst fem st som jag är rätt säker på kommer att klara sig till vuxen storlek om inget oförutsett händer.
          Är lite spännande att se på akvariet, man kan tydligt se ojämn tillväxt av växterna. Så det är tydligt att saker hänt i akvariet/vattnet.
          Rensade ut lite döda blad från vallis och snyggade till lite allmänt i akvariet. Denna vecka skulle jag kunna köpa nån mer fisk kanske.. Tror jag försöker introducera ottosarna innan jul, och regnbågarna efter jul. Skynda långsamt!

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            Ser ok ut så långt i akvariet. Vissa växter tycks inte ta sig så himla bra. Samt lite alger. Lite osäker på sort. Som grönt tunt "gräs" som man kan plocka bort. Typ trådalger? Ska kolla upp det. Men ännu inget problem. Och idag kom det fler yngel! Så kul! Men "pappa" fisk e hemsk. Simmar helst under magen på honan och väntar på utfodring. Från förra omgången överlevde fem.yngel som nu börjar få sin orange färg. Så fina så! Ska se om jag kan åka iväg i veckan och köpa otociclusar. Längtar lite efter att utöka lite mer. Den biten sköter sig ju iof själv som det ser ut nu! Men akvariet har vart igång i fem (sex) veckor så kanske vågar...?

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Visst kan du skaffa Otocinclus men se till att exemplaren har lite rund mage bara och att du får vara beredd att stödmata dem om de ser magra ut sedan.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                Jag ska åka till akvarielagret och se vad de har inne! Mina förra ottosar äälskade broccoli. De var helt galna i det. Kul att se dem alla ligga o tugga/suga i sig. Tack för tipset, ska kolla speciellt efter små tjockisar, för: A fat oto is a happy oto

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Precisely!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Hur går det nu med dina planer för karet? Är du helt klar över exakt vilken fisk du ska ha och hur många?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      Hmm.. Alltså jag är ändå inställt på regbågarna(boesemani). Men fortfarande kan jag tycka de vart väl stora för 200 liter..Men om jag kör på regnbågarna får det nog bli 8 st. Men har inte direkt kollat upp andra alterantiv. Borde jag nog göra.. Lite mkt på jobbet nu o lite projekt på gång hemma som oxå involverar vatten och fisk

                      Planen är iaf att ottosarna ska i rätt snart och sista sorten efter jul/nyår då jag kan ha bra uppsikt över dem. Skynda långsamt.

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Sådär ja! Tio otocinclus och en svärbärarhona inkoppade idag. Insåg i efterhand att det kansle nu vart lite väl snabb ökning av invånarantalet... Klantigt av mig. Hoppas det går vägen. Älskar ottosar. Charmigaste lilla fisken

                        Svärbärarhonan var inte lika fint tecknade som de jag har, men hon gick helt ensam kvar i butiken av sin sort, så tyckte hon fick följa med hem. Hanen är lite "på" honorna tycker jag. En till så kan han sprida sin uppskattning till flera damer. Såg flera små pyttepytteyngel idag! De är bra små! Kommer absolut bli läge att sälja/ge bort en del sen.

                        Såg att en av snäckorna var lite ful i skalet. Obra. Ska ordna ngt kalkaktigt som kan ligga i filtret. Får ta PH testet hemifrån o kolla läget.

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Grattis till inköpet i din för tillfället något bildfattiga tråd ;-) Du ska inte köra med levandefödare all in? Lite synd kanske att låta regnbågarna få lyxmat under betraktande från ledsen matte?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            En dag kan jag kanske få ut nån mer bild här Jag har tänkt tanken Bluewing... Faktiskt..

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              Kunde inte låta bli att prova att lägga i brysselkål i akvariet. Ska bli spännande att se om ottosarna gillar det!

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Det var en liten otto där och tuggade i sig en del. Kul! I övrigt har de nog fullt upp med de alger som finns. Gjorde ett litet vattenbyte idag. Ca 20 liter. Hoppas det vart uppskattat. Var behov att krama ur filtret nämligen. Lite dåligt flöde i pumpen efter en vecka. Nu återstår frågan om jag ska låta dessa två sorter, svärdbärare och otto vara enda invånarna i akvariet.. Lutar nästan åt det..

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...