Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    Jag har problem i terrorkaret. Och känner mig vilsen. Väldigt vilsen. Hjälp nån? En mayaehona har återigen lite ojämn hud men antydan till prickar. Alla guppys kliar sig mot botten. Inga andra kliar vad jag sett. Ska jag utgå från det är vitaprick? Och behandla mot det? Vilket preparat är bäst?

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      Kliet har lugnat sig i terrorkaret. Dock ser mayaehonan fortfarande it att ha ojämnheter på "huden". Fick avliva en av de två guppydamerna i förrgår. Hade fått "framfall". Väldigt trist men sånt är det. Största ansvaret djurägare har att förkorta lidande. Allt tuffar annars på i terrorkaret.
      I lillekaret frodas algerna. Växterna mål skitdåligt. Det är väl vallen som hänger kvar. Kanske vattenpester mår ok men den drar oxå på sig alger. Hornsärven pallar inte. En annan växt smälter bort. Kanske nån form av cryptocyrone...? Javaormbunkarna är typ döda. Men fisken tycks må bra ändå. Såg igår två av mina blå räkor i detta kar. De är svåra att se. Gömmer sig rätt mycket. Får jag mitt stora kar så får räkorna bli kvar ensamma i lillekaret. Men det är osäkert när/om jag får stora karet. Var tal om det redan i december månad Har det nu dröjt såhär länge kan det likaväl dröja till efter sommaren känns det som. Känt mig lite låg gällande alltihop det sista. Inte suttit i timtal o tittat. Jag är bara trött o vill sova och sova.. Vilket jag försöker göra oxå. Men snart blir det nya tag.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        Igår vart det guppyyungel i terrorkaret Får se hur många som klarar sig. Förra gången var det var en ju. Men jag vet de blir för många så en är väl rätt lagom

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          Mayaehonan ser sämre ut...Vet inte alls vad jag ska göra för något... Nåt är ju fel med damen... Igår fixade jag lite i lillekaret. Fyllde på mer sand, röjde ut döende växter till följd av grönalgstillväxt.. Vattnet vart riktigt sunkigt en stund men vattenbyte o rengöring av filter löste det. De tycktes sen bli väldigt glada Skönt!
          Har annars haft toppenhelg o umgåtts med pojkvännen och hans kusin och kusinens fd flickvän. Många skratt blev det och såg även MadMax på bio. Två timmar biljaktsaction... Jaa spännande men typ inte så mkt "handling"

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Det är ju svårt att säga vad det är hon lider av, men har du i något aloe vera medel när du byter vatten? Är det inte ljusare i rummet nu än övriga året som kan skapa algproblemen?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • HeidiH
              • October 2014
              • 629

              Detta kar har inga algproblem... Kanske är det ljusare men det blir det ju per automatik då det blir ljusare ute. Har nästan alltid persiennerna nere nu. Det är ju ngt på huden... Tänker ju vitaprick men tror ändå inte det då det inte är disktinkta prickar.. Mer som små ojämnheter ffa på ryggsidan. Har ibland i flytande filtermedia, och även easylift voogle som skall vara stärkande och motverka sådant här...
              Senast redigerad av HeidiH; 21 May 2015, 06:13.

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                Bara att konstatera, något är fel med mayaehonan. Undrar hur många gånger jag skall konstatera det? Efter lite input från Facebook börjar jag tro det är sammetssjuka. Ser ut så men enligt den info jag hittat dör fisken inom loppet av ett par dar från det att det upptäcks. Lär ju vara en månad sen snart jag såg den ojämna huden på denna dam... Känner mig som urdålig matte som inte gjort ngt men inte fattat vad det kan vara. Vita prick har inte stämt riktigt. Och ännu bara en som har symptomen. Iof några som kliat gälar så det kan ju vara ett symptom.
                Och jobbkaret har ju rullat på stabilt och bra. Mennigår upptäckte jag en av de två pineapplehonorna som blivit sjuk. Mager, mörka ögon, simmar lite knasigt. Vill äta men tycktes inte få till det. Blir nog avlivning där.
                I lillekaret hemma är allt okej. Gjorde vattenbyte som vanligt och röjde ut massa aögbeklädda växter och nu testar jag att ta bort växtnäringen. Och det såg ut igår iaf som att det inte blivit sämre iaf! Algerna tycks hålla sig där de är så att säga. Hoppas det blir bra.
                Ottosarna lever alla sex. Härligt! Snart två veckor!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Det där med sjukdomar är komplicerat och facit får man egentligen oftast först om man avlivar fisken. Lägger den under mikroskop och kanske odlar på olika bakterier.
                  Det bästa är oftast att plocka bort den sjuka fisken och avliva den eller lägag den i ett kantänsakvarium och där ev. försöka medicinera den.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    Mm förstår hur du menar.. samtidigt med sjukdomar som pricksjukdomar så kräver hela karet behandling ändå... Så överväger att chanska att köra en behandling på allt o alla.. men kan ju gå lite hur som helst känns det som... Borde verkligen ha ett karantänsakvarium känner jag!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Jo pricksjukdomar behöver man oftast medicinera i huvudakvariet men orsaken till det är ju att de utvecklas så snabbt och fiskarna dör inom ett par dar men så verkar det ju inte vara här, eller?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jo pricksjukdomar behöver man oftast medicinera i huvudakvariet men orsaken till det är ju att de utvecklas så snabbt och fiskarna dör inom ett par dar men så verkar det ju inte vara här, eller?
                        Nä precis, det har du rätt i. Detta skumma "utseende" har ju kommit och gått senaste veckorna. Och tycks ej spridit sig. Dock som sagt hade jag guppys som kliade sig i förra veckan men det syns inget alls på dem... Så du rekommenderar att isolera denna, behandla henne/ eller avliva och sen se hur resten utvecklar sig? Hon är helt pigg i övrigt. Inte slö eller mager eller simmar konstigt. Äter med god aptit. Enda är att hon ser lustig ut på "huden" liknande som sammetssjuka ser ut..

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          Men sen har jag läst att smittan lever kvar.. om det är pricksjukdom... Att de kan bära smittan utan att visa symptom? Då känns det lite som att jag står med ett kar med levandefödare där jag aldrig kommer våga/kunma sälja fisk..

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ja om det är vita pricksjukan (eller något liknande) så kan (finns olika åsikter om detta) det bli ett resistent exemplar som bär på sjukdomen, men om du inte har medicinerat och den fortfarande lever så är det inte det.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ja om det är vita pricksjukan (eller något liknande) så kan (finns olika åsikter om detta) det bli ett resistent exemplar som bär på sjukdomen, men om du inte har medicinerat och den fortfarande lever så är det inte det.
                              Vad kan det vara då? Haha har aldrig haft nån sjukdom, och när man väl får ska det vara nåt konstigt! Har ju inte medicinerat just på grund av att jag inte är säker på vad det är för nåt. Vet inte alls vad man gör i ett sånt här läge? Som du säger iof... Isolerar.. Måste skaffa ett till litet kar tror jag bestämt!

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Bläää för probleeeem! Idag visar ytterligare en mayaehona i terrorkaret anings ojämn "hud". Och hanen tyckte jag simmade lite wobbligt. Visar sig att han enbart använder ena framfenan. Den andra är typ halva borta av?! Så konstigt... Alla andra fenori perfekt skick. Fastnat i nåt?!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...