Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    Ja jag spånar på salt faktiskt... Vet ju inte alls vad det är. De dör ju inte av det eller ens tycks bli nedsatta. Bara hanen som är påverkad men han är bra i huden även om han är dålig i stjärtfenan.. Lurigt! Ogillar medicinering särskilt då man famlar i blindo vad de lider av..

    Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ja man vill ju helst veta vad det är först. Men det kan ju vara bra att testa salt

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        Haft i salt i karet. Och kör nu högdos Easylife Voogle. Herr Mayae har simmat vidare Slutade äta och stjärtfenan såg inte bra ut. Typ tre fiskar döda på två veckor... En av corysarna ser skittjock ut. Hoppasatt det är rom och inte samma skit som en av corysarna dog av precis i början då jag hade dem... Återstår att se iaf.
        Clemenciaekaret är okej. Inga blå räklingat ännu dock. Och clemenciaehonan hade nån skum grej på huden hon oxå...I med lite voogle Jobbet är perfekt Överväger att utöka med nån sort där. Men de har de så bra där svärdbärarna då de går helt själva

        Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Vad tråkigt med sjuka fiskar Jag hade det i förra karet, kallat skruttkaret, och fick ingen ordning på vad det var riktigt. Bakterieinfektioner kanske. Men jag gav bort skiten och köpte nytt och började om. Det enda jag sparade var växterna.

          Hoppas det hjälper med salt och Voogle

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            Jag lever på hoppet nu som sagt Skittrist är det då det är så mkt olika. Nåt inälvsskit, nån prickvariant och nån fenrötevariant med inslag av svamp Vet inte vart kag ska blrja men har beställt hem medicin..

            Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

            Kommentar

            • HeidiH
              • October 2014
              • 629

              Salt och 100 ml Voogle tycks vara bra... Huden ser bra ut på de tre honorna i terrorkaret. Hoppas att de hann bli befruktade nån gång innan herr Mayae simmade vidare. Kommer dröja lååång tid innan ynglena är stora nog.

              Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Härligt

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  Jobbet har idag fått tillskott av tricolor-svärdbärare Kul! Pigga o glada! Hoppas att de skall bidra med lite variation på ynglen framöver

                  Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    Fiskarna på jobbet mår strålande. Terrorkaret är sjukt trist. Svärdbärardamerna fortsätter ha dålig hud. I söndags gjorde jag stort vattenbyte och rengjorde även innerfiltret. Då jag lyfte ur det släppte det en massa skit och bös. Rengjorde svampdelen och i igen. Efter två timmar var vattnet fortfarande grumligt. Lyfter ur hela innerfiltret även makarondelen och rengör. Byter ytterligare två hinkar vatten och har i flytande filtermedia. Vattnet fortfarande äckligt.. Tror det kan ha blivit infusorier av det. Note to self; rengör innerfiltret oftare.
                    Igår i lillekaret stängde jag av filtret ett tag då de fick vita mygglarver samt lite annat. Glömde slå på så efter två timmar gör jag det. Ut flyger maaaassa minimaskar. Fiskarna vart glada. Kalaaasgott med nematoder. Men äckligt. Så så är det här...

                    Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629





                      Såhär mysigt är terrorkaret...taget framifrån och från ena kortsidan..

                      Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Bara att konstarera.. Behöver högre filterkapacitet i terrorkaret. Fattar inte. Menmen. Tre vuxna svärdbärare, Nio corys. Ett gäng yngel o ett gäng skräpräkor.. de har iof blivit rätt många.. Osugen på ytterfilter men det e väl bara o fixa..

                        Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          Ursprungligen postat av HeidiH
                          Bara att konstarera.. Behöver högre filterkapacitet i terrorkaret. Fattar inte. Menmen. Tre vuxna svärdbärare, Nio corys. Ett gäng yngel o ett gäng skräpräkor.. de har iof blivit rätt många.. Osugen på ytterfilter men det e väl bara o fixa..

                          Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
                          Vattenvärdena påverkar även filtrering/rening. Har i mitt Tanganyikakar från början tillsatt bikarbonat för att buffra vattnet och hålla pH-värdet från att sjunka. Den filtrering som sitter utanför karet har räckt till och allting har fungerat, men mina fiskar har vuxit ganska bra... Flertalet har blivit minst dubbelt så stora så mer mat och mer skit.
                          Sedan började jag skära ned på bikarbonaten, tänkte jag skulle klara mig utan bikarbonat och endast vattenbyten. Efter några veckor började det lukta dynga ur mitt akvarium, och från tidigare vattenbyte varannan vecka så bytte jag nu vatten varannan dag.
                          Helt klart ohållbart, så jag började fundera på att uppgradera mina filter. Men så tänkte jag att jag provar buffra vattnet med bikarbonat igen så det inte är något sådant som stökar. Så vid nästa vattenbyte tillsatte jag en gnutta bikarbonat och sedan fortsatte jag med mer bikarbonat vid varje vattenbyte. Efter några dagar slutade det lukta dynga, vattnet var märkbart klarare.
                          Nu är jag tillbaka på vattenbyte varannan vecka och vattnet luktar friskt och fiskarna har blivit ännu större.
                          Så i mitt fall blir det bikarbonat även i fortsättningen
                          Verkar som vattnet mer eller mindre ruttnade direkt när jag inte tillsatte bikarbonat.

                          Det är även en klar skillnad när man tittar i akvariet, när jag bytte vatten varannan dag var det även direkt efter vattenbyte grumligare vatten än det är nu efter två veckor! När jag bytte varannan dag fick jag rengöra filtren varannan vecka, nu med bikarbonat var tredje månad.
                          Finns säkert någon biolog som kan förklara de kemiska processerna etc men svärdbärare går väl inte normalt i överdrivet surt vatten så lite buffring av vattnet med bikarbonat kan ju vara något att testa?

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            Jaa...varför inte... vattnet har dock aldrig luktat ngt direkt... Svärdbärarna fixar säkert lite bikarbonat i vattnet. Frågan är hur räkor gillar det... men kan vara ngt...
                            Har nu tillsatt extra filtermedia i både stora och lilla karet . Vattnet ser lite bättre ut redan. Och minskar matningen rejält. Försöka att ge typ varannan dag ett tag och se hur det fungerar.

                            Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              Skulle i veckan sålt npgra röda svärdbärare från jobbet. Men tji fick jag. Kunde inte håva upp dem Hopplöst! Haha!
                              På jobbet rullar allt på som vanligt med karet.
                              Köpte fem små corys i veckan. De skulle gått i stora karet med de andr men ändrade mig då dwt fortfarande spökar lite konatigheter i stora karet. Men ottosarna i lilla karet gillad sällskapet! Igår smaskade bpde ottosar corysar och andra på cyklops. Mums

                              Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Jag är ett klantarsel! Så arg på mig själv! Skulle vara duktig o jogga efter alla onyttigheter jag ätit på möhippan jag var på idag. Och snubblar på en pytterot. Tänk ej störtdykande flodhäst som bara försöker rädda höger hand där mobilen är. Skrapade upp låret rejält... Och åker till solen om tio dagar. Hoppas det hinner läka. Så aaarg på att jag e klantig. Men blötdjuren mår bra!

                                Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...