Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #16
    Var just inne på en zooaffär och regnbågsfisken övertygade mig. Upplevde den väldigt social o framåt som glatt och länge tittade på en genom glaset. De fanns i två olika kar, en stor o en mindre men upplevde i båda att de var väldigt nyfikna och framåt!

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #17
      I veckan som kommer hoppas jag på att få tag i nytt filter, grus, och kunna fylla med växter och vatten. Men vill ju nu ha mörkt grus.. Aldrig är man nöjd! Men läser lite här o var att svart grus/sand ibland inte är så bra? Satsa på mörkgrått typ?

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #18
        Jag köpte Biltemas blästersand av aluminiumsilikat. Den är i princip svart. I projekttråden 100L + 54L... kan du se lite bilder på mitt 180L där jag har den sanden.
        Grattis till fiskval och att det går framåt.

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #19
          Är det inte just aluminiumsilikat som kan fälla ut? Men fungerar det bra för dig så! Ja det känns himla kul det här!

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #20
            Vad kan man ha ihop med Boesemani då? Några bra tips?
            Går väldigt trögt här allting just nu. Behöver ha bilen, men den är inte på jobbet just nu. Vill köpa mörkt grus/sand, nytt filter och doppvärmare. Och ny skyddskiva till belysningen. Undrar vart man får tag i det? Genomskinlig hårdplastskiva?

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #21
              Man skall absolut inte ha aluminiumsilikat i ett akvarium!

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                #22
                Nä, jag misstänkte det, och har läst på nej, känns dumt att riskera något. Får leta efter något annat mörkt grus/sand.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #23
                  Mr Woods , sjukt fina bolivianer du har där , första gången jag ser dem i så fin form , nu är man riktigt sugen på köpa några st till 240 liters , frågan är bara är dem fredliga?? har fjärilciklider , guppys,tetror av olika slag , corys,långsträckta pansarmalar, ancistrusar , amanoräkor . Någon erfarenhet av bolivianerna kombinerade med ovan?

                  ps andra får gärna svara av egna erfarenheter etc med , märkte att jag ställde frågan direkt till mr Woods bara

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    #24
                    Ja, jättefina, men har tyvärr ingen erfarenhet av dem. Men fått för mig att de inte skulle vara "värre" än vanliga fjärilsciklider. Men det är väl indivi´dbundet oxå kan jag tro..

                    Jag är hemma och är sjuk idag. Skitråkigt. Hade annars tänkt dra till akvarielagret o köpt grus. Sen funderar jag på vad för filter jag ska ha.. Filtret som kom med är 16 år gammalt och jag känner att njaaae.. ska nog ha något annat. Men kan inte ens bestämma för inner eller ytterfilter. Bestämt att jag ska ha regnbågsfiskar. De vill ha bra fart på vattnet och såklart så rent som möjligt.. Så lär behöva ha lite större.. Funderar o funderar..

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      #25
                      Händer inte så väldigt mkt, men har beställt ett täckglas i alla fall. Ska komma iväg imorrn tänker jag mig och köpa grus, filter, värmare och lite annat. Har växter på gång från ett annat forum.

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #26
                        Varför ska man inte ha aluminiumsilikat i ett akvarium?

                        Tobbe

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          #27
                          Finns risl att det fäller ut ämnen i vattnet har jag läst... Fast delade meningar kring det. En del tycker det är helt riskfritt och andra inte.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Ursprungligen postat av blaze1337
                            Mr Woods , sjukt fina bolivianer du har där , första gången jag ser dem i så fin form , nu är man riktigt sugen på köpa några st till 240 liters , frågan är bara är dem fredliga?? har fjärilciklider , guppys,tetror av olika slag , corys,långsträckta pansarmalar, ancistrusar , amanoräkor . Någon erfarenhet av bolivianerna kombinerade med ovan?

                            ps andra får gärna svara av egna erfarenheter etc med , märkte att jag ställde frågan direkt till mr Woods bara
                            De blir nog alltid snygga om de får utrymme och bra foder! De är väl egentligen ganska så tuffa för sin storlek, men mest mot artfränder och vanliga fjärilar är bra mycket "grinigare" tycker jag! Bolivianerna är liksom mer självsäkert coola...
                            Det är när de leker som de gärna läxar upp även fiskar som är betydligt större än de själva.
                            Senast redigerad av Mr Woods; 28 October 2014, 16:01.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #29
                              Ursprungligen postat av Tobbe R
                              Varför ska man inte ha aluminiumsilikat i ett akvarium?

                              Tobbe
                              Enligt teorin fäller det ut giftig aluminium vid låg ph ( kan det bli lokalt i botten)
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Tobbe R
                                • May 2009
                                • 654

                                #30
                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Enligt teorin fäller det ut giftig aluminium vid låg ph ( kan det bli lokalt i botten)
                                Kanske det men då stoppar många människor aluminium i vattnet. Kattsand t.ex. eller Happy-Life, de innehåller aluminiumsilikat.
                                Tills någon visar mig en icke-akvaristiksida som stödjer teorin betraktar jag den som ytterligare en av dessa ovetenskapliga Zoopet-myter som florerar här.
                                Tobbe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...