Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Likan
    Låter som att Asien närmar sig med stormsteg. och din glädje är för underbar och smittar glatt av sig.

    Tur att du kom på "vattendelen" innan det är dags att fylla karet iaf. :P Har du nån kran i närheten då? För du kan ju tömma akvariets vatten i den diskhon/handfatet. Det gör ju jag. Går lite (mycket kanske) långsammare men det går.

    Har du bestämt dig för vilken sand det blir? (Du har säkert skrivit det tidigare..)

    Låter som ett bra bollplank som du har i affären. Sådant är alltid kul. Trevligt när de hjälper en också, tex med karantän som han erbjudit dig förr om jag minns rätt. Annars är det ju rätt kul att bara dra dit och babbla fisk. :P (Kan jag tänka mig.)

    Haha, vet inte vilket tonfall jag hade. :P men nog liknande din frus iaf.
    Kranen som står närmast är i köket och är väl en 6 m från karet. I köket ska jag också sätta in en tömning typ som det sätts in till tvättmaskiner dvs. ett bredare rör som man bara kan skjuta ner slangen i, men innan dess får det bli toan eller hon.
    Jag har tänkt om gällande blandare så jag kör med en vanlig engreppsblandare och sätter en nitorkoppling på kranen.

    Går det för långsamt kommer jag att skaffa en pump som drar ur vatten snabbare ur karet.

    Sanden kommer att bli Biltemas sand som jag är tvärnöjd med från mitt Diskuskar. Så det blir ljus sand trots att regnbågarna ska föredra mörk för att färga ut ordentligt. Men min erfarenhet är att det inte blir problem om det blir gott om växter i karet, vilket det ska bli. Växterna och rötter gör ju också karet "mörkare".

    Men eftersom det måste bli en del rörelse i vattnet så behöver det finnas fria simytor.

    Just nu pekar allt mot att det blir gott om regnbågar, Garra Flavatra, Odessabarb (kan bli guldbarb också). Sedan får jag se vad som saknas. Praktbotiorna är fortfarande fullt möjliga som "större" fisk. Eller annars så blir det enbart mindre fisk trots karstorleken.

    Växter lär bli lättskötta asienplantor troligen, men är beroende av vad jag hittar.

    Kommer att komplettera filtret med en JBL e1901 Cristalprofi. Så långt är det klart.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ser framför mig ett härligt crypto-kar! Tänk så många olika sorter det finns av dem. Och du kommer få till det sååå snyggt. åh vad spännande! Nytt lummigt härligt kar att se fram emot.

      Minns att jag var galet avis på dig när du blev "klar" med 180an. Så snyggt. Och det jag hade då var inte lika snyggt. :P Riktigt kul detta! (Varför är jag så lyrisk för?)

      Fina fiskar du valt/väljer mellan.

      Jag tror inte att du kommer ha behov av praktbotiorna när du har Garra-gänget. Just gör att de kan vara lite opålitliga. Tipsar återigen om dvärgbotian med det roliga vetenskapliga namnet. Shipptotle munki typ. :P = Yasuhikotakia sidthimunki.
      Munki var rätt iaf!
      Garrorna rör sig väl rätt bra, så kanske intet botior alls då de också rör sig mycket. När de inte sussar då.

      Se jag var inte jättefel ute iaf.
      Fick precis äran att se en av mina L201 i helfigur, uppochner. Kul. Totalt OT.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Btw, nu i handeln finns det äntligen Crinum igen. (Nån sort.) Är du sugen på det så kolla upp det snarast innan de är helt slut igen. Som ett tips.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ja Linda, jag ringde direkt till handlaren när du skrev om Crinum och dagen innan hade någon varit inne och köpt rubbet......
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jobbakvariet - mitt asienkar

            Om nu karet kommer nästa vecka så måste jag ha bärhjälp med det. 95 kg fixar jag inte själv konstigt nog. Men ska hämta bänken tidigare om det är möjligt så att karet bara är att lyfta på plats på lördagen då min stora starka son håller i andra änden på karet. Så nästa lördag blir riktigt kul.
            Förmiddag karhämtning och uppställning.
            Från kl. 13:00 samma lördag så ska sonen, jag och några andra ha en eftermiddag till kväll med brädspel, ölprovning och whiskyprovning. Av något konstigt skäl brukar dryckerna smaka allt bättre men mitt spelsinne bli sämre.
            På söndagen är det tänkt att jag ska kicka igång inredning etc. i karet. Så det gäller väl att ha tillräckligt med hjärnceller kvar för att vara kreativ. Men det ska bli så kul. Börja vakna lite för tidigt om mornarna trots en vecka kvar till karleverans. Kommer att få mörka ringar under ögonen av lycka och kommer att se äldre ut än min mentala ålder på 14 år. Men sånt får man ta helt enkelt.
            Senast redigerad av Bluewing; 03 October 2014, 06:04.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Härligt jag följer utvecklingen med spänning.
              //Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Inte så tokigt att vara mitt i den heller. Tycker det ska bli så himla kul med regnbågarna, vilket ju helt är din förtjänst
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Se till, att brädspelet drar ut på tiden innan ni kör igång med resten av aktiviteterna

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Fick telefon att akvariet redan står på butiken nu. Och här sitter man på jobbet utan bil. På lördag är jag barnvakt (som förstås är viktigare) Men behöver få hem bänken helst till helgen så att den (55 kg lätt) är färdigmonterad och i våg tills karet kommer. Men kul som tusan
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Någon som har en riktigt genialisk lösning till det här med att få akvarier i våg?

                      Problemet är ju att man kan ha allting perfekt sen ändras det rejält när man fyller på med vatten och då är det ju inte lika lätt att justera, utan man måste typ tömma, justera, sen fylla igen etc.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Har aldrig gjort så. Sätter bänken i våg och under tiden karet fylls så chimar jag in plastplattor under de ben som "lättar" lite. Så jag har aldrig behövt tömma igen hittills.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Detta kar står dessutom på ett betonggolv som är i våg från start. Bara småjusteringar behövs.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Har aldrig gjort så. Sätter bänken i våg och under tiden karet fylls så chimar jag in plastplattor under de ben som "lättar" lite. Så jag har aldrig behövt tömma igen hittills.
                            Fast, om karet börjat luta åt vänster, så är det väl de fötterna till höger som lättar, så att sätta in något under dem motverkar ju inte lutningen alls?
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Du är klurig du Einarsson Men är bänken stabil så upplever jag det som tillräckligt ivåg med detta enkla tillvägagångssätt. Det brukar skilja som mest 1-1,5 mm på karen i våg när se stått till sig med denna chimning.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Jaha dåså. Ville bara försäkra mig om att du inte haft otur när du tänkt. ;D
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...