Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #61
    Ett gammalt beprövat gubbtrix som jag brukar använda mig av vid uppstart: inreda, fylla på vatten, dra i ett lagom lågt antal fiskar, vänta en tid - och, se på fan, ett cyklat, friskt och självgående kar, med en god bakterieflora som de fiskar som introducerats först har fått skapa, i harmoni med karet.
    But! Don't try this at home, kids!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #62
      Att helt enkelt leva flaskfritt? Bli kemnykterist och släppa mitt beroende av diverse flaskor med påstått enbart positiv effekt? Är det så du menar? Hur skulle ditt gubbtrix se ut gällande mängden startfiskar enligt denna helt vilda idé?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        #63
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ett gammalt beprövat gubbtrix som jag brukar använda mig av vid uppstart: inreda, fylla på vatten, dra i ett lagom lågt antal fiskar, vänta en tid - och, se på fan, ett cyklat, friskt och självgående kar, med en god bakterieflora som de fiskar som introducerats först har fått skapa, i harmoni med karet.
        But! Don't try this at home, kids!
        Du har givetvis helt rätt Mats. Jag upplevde det dock som att Blåvinge sökte metoder för att speeda upp processen eftersom det i tråden diskuterades flytt av filtermassa etc. Därav mitt svar om hur jag gjorde när jag flyttade allt innehåll från ett gamlat till ett nytt kar i samband med en flytt.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #64
          Till att börja med så tycker jag att ni får hålla på, och hälla på, så mycket kemi/jox det bara går i era kar - bara det funkar!
          At starta ett kar i en jävla hast, i en nödsituation när man behöver flytta fisk, kan ju säkert kräva lite kemihjälp...
          Men, nu - det är 450liter vi talar om, då hade jag kört i en liten grupp fisk på runt 6-8-10 stycken - dom där regnbågarna ser ut att vara tåliga laxar - låtit dessa gå någon månad, matat sparsamt - kollat läget, för att sedan öka på med fler.
          Inga vilda idéer detta, utan enkelt, tryggt och bra!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #65
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Till att börja med så tycker jag att ni får hålla på, och hälla på, så mycket kemi/jox det bara går i era kar - bara det funkar!
            At starta ett kar i en jävla hast, i en nödsituation när man behöver flytta fisk, kan ju säkert kräva lite kemihjälp...
            Men, nu - det är 450liter vi talar om, då hade jag kört i en liten grupp fisk på runt 6-8-10 stycken - dom där regnbågarna ser ut att vara tåliga laxar - låtit dessa gå någon månad, matat sparsamt - kollat läget, för att sedan öka på med fler.
            Inga vilda idéer detta, utan enkelt, tryggt och bra!
            låter så sunt, hemma gör jag med denna metoden med !
            Gillar inte kemikalier heller om det inte är en dutt växtnäring eller medicin i absolutaste nödfall.
            Senast redigerad av PiaJo; 23 September 2014, 11:46.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #66
              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Du har givetvis helt rätt Mats. Jag upplevde det dock som att Blåvinge sökte metoder för att speeda upp processen eftersom det i tråden diskuterades flytt av filtermassa etc. Därav mitt svar om hur jag gjorde när jag flyttade allt innehåll från ett gamlat till ett nytt kar i samband med en flytt.
              Kanonbra, Tommy!
              Jag menar inte att dissa det ni skriver om - utan ger en lite annorlunda vinklig till "speedandet" och all kemisk kringutrustning.
              Ös på nu, så som ni tycker det känns bekvämt och skönt - då blir det bäst!

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #67
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Till att börja med så tycker jag att ni får hålla på, och hälla på, så mycket kemi/jox det bara går i era kar - bara det funkar!
                At starta ett kar i en jävla hast, i en nödsituation när man behöver flytta fisk, kan ju säkert kräva lite kemihjälp...
                Men, nu - det är 450liter vi talar om, då hade jag kört i en liten grupp fisk på runt 6-8-10 stycken - dom där regnbågarna ser ut att vara tåliga laxar - låtit dessa gå någon månad, matat sparsamt - kollat läget, för att sedan öka på med fler.
                Inga vilda idéer detta, utan enkelt, tryggt och bra!
                Har startat samtliga kar på det traditionella sättet, ett av dem tyvärr med för mycket fisk från start vilket gav mig en läxa men i övrigt har det fungerat utmärkt utan kemikalier. Undantaget givet flytten med det är en annan story. Somnar om i sjuksängen nu
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #68
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Till att börja med så tycker jag att ni får hålla på, och hälla på, så mycket kemi/jox det bara går i era kar - bara det funkar!
                  At starta ett kar i en jävla hast, i en nödsituation när man behöver flytta fisk, kan ju säkert kräva lite kemihjälp...
                  Men, nu - det är 450liter vi talar om, då hade jag kört i en liten grupp fisk på runt 6-8-10 stycken - dom där regnbågarna ser ut att vara tåliga laxar - låtit dessa gå någon månad, matat sparsamt - kollat läget, för att sedan öka på med fler.
                  Inga vilda idéer detta, utan enkelt, tryggt och bra!
                  Det här gillar jag Mats när du tar i och blir tydlig. Jag har ju till vardags Bryzell på ena axeln och diverse reklam om kemprodukter på andra. När jag är lugn och stabil så talar hjärnan ren Bryzellska. Nu i detta kar så är jag helt lugn och börjar landa i riktigt bra fisk.
                  Kör så nu att jag startar med en regnbågsgrupp som kallas Parkinson och den är ljupt lila över hela kroppen och starkt karmosinröd på fenorna. Bland det vackraste jag sett. Gruppen på 10 är tingad och kommer att köras in som ren inkörningsfisk. Som lite av ett experiment så ska detta kar bli vara helt kembefriat från start. Sedan kör jag så så länge det över huvud taget går.
                  Bara det blir ett äventyr! Ett kemfritt asienkar på 450 liter med några grupper regnbågar. Yiihaaa! Känns helt toppen
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #69
                    Hmm, ca 7cm sand kanske? De gräver väl nån cm, inte mer än så. Förutom i hörnorna, där kan de gräva lite djupare. Men inget som lämnar spår efter sig. Och de gräver inte konstant. Nångång då och då.

                    Danios gillar jag. Dock är de lite "stressade" av sig som jag förstått det. De beter sig stressat utan att vara det om du förstår? Själv har jag bara haft sebror i det släktet men har kikat lite på jättedanios. Då de blir runt 10 cm. Och de ska hålla sig högt upp vad jag läst. Sebrorna minns jag simmade omkring som tokar, jämfört med resten.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #70
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det här gillar jag Mats när du tar i och blir tydlig. Jag har ju till vardags Bryzell på ena axeln och diverse reklam om kemprodukter på andra. När jag är lugn och stabil så talar hjärnan ren Bryzellska. Nu i detta kar så är jag helt lugn och börjar landa i riktigt bra fisk.
                      Kör så nu att jag startar med en regnbågsgrupp som kallas Parkinson och den är ljupt lila över hela kroppen och starkt karmosinröd på fenorna. Bland det vackraste jag sett. Gruppen på 10 är tingad och kommer att köras in som ren inkörningsfisk. Som lite av ett experiment så ska detta kar bli vara helt kembefriat från start. Sedan kör jag så så länge det över huvud taget går.
                      Bara det blir ett äventyr! Ett kemfritt asienkar på 450 liter med några grupper regnbågar. Yiihaaa! Känns helt toppen
                      Det låter bra!
                      Jag vill verkligen poängtera att mitt initiala inlägg var menat lite med glimten i ögat - men ändå ärligt.
                      Nu vet jag att det är lätt att med den "erfarnes" (ta detta med en grävskopa salt) sätt att raljera över vatten, inredning o.s.v. låta drygt överlägsen, men jag skall förklara lite vad jag menar;
                      Det finns ett grundläggande, väldigt enkelt sätt at starta ett kar - och det går ut på att göra ungefär så som jag beskrev i mitt inlägg. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara - och jag får väl säga det igen: det har funkat för min del i över 40 år. Jag har aldrig haft några uppstartskemikalier i mina kar, inte heller några andra medel efter uppstart, förutom mediciner vid de tillfällen detta har krävts.
                      Nu säger inte jag att det är så man skall göra, men det är en väldigt enkel metod.
                      Gör man som jag beskriver, och tar det lugnt, väntar, har tålamod - så uppstår det inga problem med nitritspikar o.dyl.
                      Jag läser ofta här på Zoopet, typ; "jag har startat mitt nya kar, nu väntar jag bara på den första nitritspiken, sedan skall jag göda och vid varje vattenbyte hädanefter använda bla-bla-life så att vattnet blir perfekt...".
                      Här förutsätter man att det skall bli en nitritspik, per utomatik - men, startar man karet på ett lugnt och sansat sätt kommer ingen nitritspik - bara för att ta ett exempel.
                      Om du nu startar ditt nya jobbkar med vanligt kranvatten och de tio regnbågarna, låter du karet tillsammans med de nya fiskarna utgöra grundplåten för bakterieflora och cykling.
                      Det är inget fel att ta filtergojs från ett annat kar - bara man vet att det är ett friskt kar, utan sjukdomar, gammal medicinering och annat som då har chans att etablera sig i det nya "jungfrukaret".
                      Om du testar med att starta ditt nya kar genom att använda en naturlig process, så tror jag du tar en, i detta fall positiv, genväg till ett friskt och harmoniskt kar, där du genom att använda ögon, näsa och sunt förnuft snabbt utvecklar fingertoppskänsla.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #71
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Det låter bra!
                        Jag vill verkligen poängtera att mitt initiala inlägg var menat lite med glimten i ögat - men ändå ärligt.
                        Nu vet jag att det är lätt att med den "erfarnes" (ta detta med en grävskopa salt) sätt att raljera över vatten, inredning o.s.v. låta drygt överlägsen, men jag skall förklara lite vad jag menar;
                        Det finns ett grundläggande, väldigt enkelt sätt at starta ett kar - och det går ut på att göra ungefär så som jag beskrev i mitt inlägg. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara - och jag får väl säga det igen: det har funkat för min del i över 40 år. Jag har aldrig haft några uppstartskemikalier i mina kar, inte heller några andra medel efter uppstart, förutom mediciner vid de tillfällen detta har krävts.
                        Nu säger inte jag att det är så man skall göra, men det är en väldigt enkel metod.
                        Gör man som jag beskriver, och tar det lugnt, väntar, har tålamod - så uppstår det inga problem med nitritspikar o.dyl.
                        Jag läser ofta här på Zoopet, typ; "jag har startat mitt nya kar, nu väntar jag bara på den första nitritspiken, sedan skall jag göda och vid varje vattenbyte hädanefter använda bla-bla-life så att vattnet blir perfekt...".
                        Här förutsätter man att det skall bli en nitritspik, per utomatik - men, startar man karet på ett lugnt och sansat sätt kommer ingen nitritspik - bara för att ta ett exempel.
                        Om du nu startar ditt nya jobbkar med vanligt kranvatten och de tio regnbågarna, låter du karet tillsammans med de nya fiskarna utgöra grundplåten för bakterieflora och cykling.
                        Det är inget fel att ta filtergojs från ett annat kar - bara man vet att det är ett friskt kar, utan sjukdomar, gammal medicinering och annat som då har chans att etablera sig i det nya "jungfrukaret".
                        Om du testar med att starta ditt nya kar genom att använda en naturlig process, så tror jag du tar en, i detta fall positiv, genväg till ett friskt och harmoniskt kar, där du genom att använda ögon, näsa och sunt förnuft snabbt utvecklar fingertoppskänsla.
                        Förra gången jag startade ett kar dvs. Diskuskaret hade jag bestämt mig att köra detta straight dvs. rent vatten så långt det går. Då fick jag ju Tonys råd om att jag skulle köra en medicinkur direkt. Sedan har det ju varit på den vägen. Ska man uttrycka sig grovt kan man säga att "där sket det sig direkt".

                        Så man kan säga att jag återgår till den tidigare planen jag hade dvs. att jag kör det helt rent från start. Nu har jag en ny chans att göra det direkt dvs. ett nytt kar, nya fiskar, nya filter etc. Alldeles sprillans nytt, ett uttryck som jag och folk i min generation sagt för länge sedan in the good old days.

                        Insåg inte förrän jag läste Mats inlägg nu att det innebär då verkligen hela vägen. Då behöver jag se allt från ett kar som haft sjukdom och annat som kontaminerat om jag ska vara lite överdriven (vilket jag iofs alltid är).

                        Så det blir inget gojs alls från ett annat kar.
                        Inget vattenberedningsmedel.
                        Inga uppstartsbakterier eller annat likvärdigt.
                        Inga mystiska filterkuddar med mystiska funktioner.
                        Inga sniglar från hemmakaret heller egentligen då de lever i allt som hänt där.
                        Plockar däremot några malajsniglar från ett nano där det varit rent från start och där har jag aldrig haft några problem över huvud taget.

                        Inledningsvis så har jag bokat 10 st. Melanotaenia parkinsoni, Parkinson´s regnbågsfisk. Den är mycket mörkare i basfärgen än den på bilden. Skitsnygg. Kommer sedan att pytsa med fler regnbågsfiskar. De är snabba men inte hysteriska och jag märker att de mera har ett skönt flow än ett daniostressat beteende. Skulle helst bara ha Parkinson´s men går det inte kan hända att jag tar en grupp med röda eller andra.

                        Praktbotiorna är också klara för karet.

                        Vi får se med barber, hur det blir med dem. Vill gå långsamt fram och låta karet mogna ordentligt.

                        Kör utan bakgrund men med höga växter bak så de får fungera som bakgrund.

                        Nu gör jag som jag tänkte med Diskuskaret. Det känns kanon.
                        Tror handlarn är lika taggad som jag faktiskt. Tack Marten88 för tipset om ett regnbågskar. Tack Mats för enkelhetspepp, Pia för jobbkarpepp, Linda för Botiabildbombning deluxe. Hihi, jag är så spattig så det snart blir svårt att sova. Så sjukt kul med nytt kar och helt ny inriktning. Bered er på 768 filmer med detta kar, minst!
                        Senast redigerad av Bluewing; 24 September 2014, 05:22.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #72
                          Det är svårt det här när man har flera kar. Vill man vara riktigt jäkla noga så ska man ju ha egna slangar och håvar etc för varje kar så man aldrig blandar någonting. Men det är lite jobbigt. : )
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #73
                            Jamen, det här kan väl vara intressant att testa. Nu är det ju inte "känsliga" discusar som skall i baljan, utan fiskar som lätt klarar en sund och lugn uppstart.
                            Regnbågar har jag aldrig haft, men däremot Praktbotia. P-botian är väldigt trevlig i ett sådant kar som du nu startar upp.
                            Det här vet du nog redan, men jag nämner det ändå; dom vilar sig ibland och lägger sig på sidan. Det kan se ut som dom har smällt av, men det är ingen fara. Ibland lägger de sig i trånga utrymmen och vilar, och det kan också se lite läskigt ut, men återigen ingen fara.
                            När en eller flera är dominanta, och ibland småfajtas, så bleknar dom och tappar mycket av den svarta färgen, detta kommer du garanterat att se.
                            Det finns en liten grej du kan hålla ett extra korn på, och det är att P-botiorna har lite fallenhet för vita prick, de har lite "softare skinn" och inga konventionella fjäll. Händer detta så får du ju göra en åtgärd, men det skall nog mycket till (och en rejäl dos otur) innan vp skall knacka på dörren - det här är tuffa och tåliga fiskar (jag har aldrig haft några som helst problem med dom).
                            Lycka till nu, Johnny, fröjdas och njut!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 September 2014, 17:33.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #74
                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Det är svårt det här när man har flera kar. Vill man vara riktigt jäkla noga så ska man ju ha egna slangar och håvar etc för varje kar så man aldrig blandar någonting. Men det är lite jobbigt. : )
                              Nu blir det ju inte så svårt med detta kar som kommer att stå på mitt jobb. Där är ju allt endast exklusivt för detta kar. Så det blir inte jobbigt alls.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #75
                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Jamen, det här kan väl vara intressant att testa. Nu är det ju inte "känsliga" discusar som skall i baljan, utan fiskar som lätt klarar en sund och lugn uppstart.
                                Regnbågar har jag aldrig haft, men däremot Praktbotia. P-botian är väldigt trevlig i ett sådant kar som du nu startar upp.
                                Det här vet du nog redan, men jag nämner det ändå; dom vilar sig ibland och lägger sig på sidan. Det kan se ut som dom har smällt av, men det är ingen fara. Ibland lägger de sig i trånga utrymmen och vilar, och det kan också se lite läskigt ut, men återigen ingen fara.
                                När en eller flera är dominanta, och ibland småfajtas, så bleknar dom och tappar mycket av den svarta färgen, detta kommer du garanterat att se.
                                Det finns en liten grej du kan hålla ett extra korn på, och det är att P-botiorna har lite fallenhet för vita prick, de har lite "softare skinn" och inga konventionella fjäll. Händer detta så får du ju göra en åtgärd, men det skall nog mycket till (och en rejäl dos otur) innan vp skall knacka på dörren - det här är tuffa och tåliga fiskar (jag har aldrig haft några som helst problem med dom).
                                Lycka till nu, Johnny, fröjdas och njut!
                                Japp jag ska fröjdas. Lite trist bara att det finns så lite bollande runt regnbågarna. Finns någon regnbågsvän därute som har en personlig favorit att tipsa om?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...