Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #46
    Nja just Easy Life filter media innehåller inte bakterier alls utan skapar förutsättningar för goda bakterier och minskar dåliga bakterier. Sedan finns det ju massa andra varianter typ Nitrivec, JBL Denitrol osv. som innehåller bakterier och där spelar det ju ingen roll vilken man har gissar jag.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #47
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Nja just Easy Life filter media innehåller inte bakterier alls utan skapar förutsättningar för goda bakterier och minskar dåliga bakterier. Sedan finns det ju massa andra varianter typ Nitrivec, JBL Denitrol osv. som innehåller bakterier och där spelar det ju ingen roll vilken man har gissar jag.
      aha, där ser man hur mycket jag använder detta
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #48
        Kan du inte krama ur ett filter hemifrån då, hälla i detta på fredagen så har det sugits in i filtret tills på måndag?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #49
          Jo jag lutar nog åt det att maximalt krama ur ett av mina filter hemma från Diskuskaret och hälla i denna sörja i nya karet.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #50
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Jo jag lutar nog åt det att maximalt krama ur ett av mina filter hemma från Diskuskaret och hälla i denna sörja i nya karet.
            Låter som en bra ide

            jag har inte hängt med det sista... så vad har du kommit fram till i fiskväg?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #51
              En tanke: Gör ett större vattenbyte hemma i samband med att du drar igång karet på jobbet, ta med det vattnet på plastflaskor, använd detta i det nya karet, sen så har vi väl du som jag dubbla filter hemma? Ta med en uppsättning från ett av dem och montera det i det nya karet, viktigt dock att du håller det fuktigt under resan och att det inte bli liggandes för länge, då dör bakterierna.

              Jag gjorde något likvärdig när jag flyttade från en geografisk plats till en annan samtidigt som vi startade upp ett helt nytt kar på den nya adressen. Vi flyttade då också alla fiskar och det gick hur bra som helst.

              Jag har tidigare testat att krama ur ett filter i ett kar som behöver det men upplever att det tar betydligt längre tid än att göra som jag gjorde i samband med flytten. Jag hade då ett "fungerande" kar igång mer eller mindre samma dag.

              Jag skrev en längre artikel om hur vi gjorde i samband med flytten:



              Kanske överdrivet mycket jobb för uppstart av ett nytt kar men varför inte överarbeta något om man kan :-)
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #52
                Kan tillägga att jag i samband med detta inte använde några som helt "bakterier på flaska"
                Senast redigerad av Tommy Vestlie; 23 September 2014, 09:40.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #53
                  Tack Tommy för att du delar med dig av hur du löst det. Det jag kommer att göra vid närmare eftertanke eftersom jag har samma filter inbyggt är att jag tar ut flera av filterkuddarna i juwelfiltret i gamla 450karet lägger ned det i vatten och flyttar dessa till nya juwelfiltret. I det gamla filtret sätter jag sedan de oanvända filterkuddarna från det nya. Det får räcka så. Kommer att planka Pias upplägg och ha en grupp regnbågar som får köra in karet i en månad.
                  När det gäller bakterier på flaska har jag för egen del mycket positiva erfarenheter av JBL Denitrol och kan möjligen dubblera med den.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #54
                    Fördelen med att krama ur filtret i karet är ju att det inte bara är filtret som ska få igång tillväxt av goda bakterier utan det gäller även bottensedimentet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #55
                      Den förmånen hade även jag, dvs att filtren från det gamla karet passade i det nya, så jag gjorde precis så. Anledningen till att jag inte använde bakterier på flaska var helt enkelt att jag inte hade koll på denna möjlighet då och inte pga någon form av motstånd till produkten. Jag gav dock en rejäl dos Easylife men det var för Diskusarna skull, upplever att det har en väldigt positivt effekt på dem och inte pga karets bakterier.

                      Något att fundera på är att inte hälla i Easylife och bakterier på flaska samtidigt. Vet ej om detta gäller alla produkter men läste en rekommendation någon stans att man vid vattenbyte rekommenderar att man väntar med Nitrivec ett par timmar efter det att man använt easylife eftersom det kan ha en försämrande effekt på Nitrivec.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #56
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Fördelen med att krama ur filtret i karet är ju att det inte bara är filtret som ska få igång tillväxt av goda bakterier utan det gäller även bottensedimentet.
                        Yes, jag tog ju med mig, förutom vatten och filtermassa, även bottenmassa (i blöt) så det var mycket godis i karet från dag 1
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Men då blev det bra också
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #58
                            Men jag kommer inte att jobba mer med detta med bakteriekulturen än så som jag sagt utan karet får mogna till sig och så smyger jag ner 500 malayiska sandsnäckor så att Praktbotiorna får en fest när de så småningom släpps ner. Räknar med 1 månads start av karet.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #59
                              En länk om Praktbotior:
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #60
                                Tycker hela detta projekt börjar ge riktigt goda magvibbar. Ska bli så himla kul att snöa in på asien/oceanien och de krokarna ett tag. Ju mer jag läser nu om dessa arter så väcks intresset att lära sig mer.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...