Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #91
    Ursprungligen postat av jozi81
    Lite stressig, återkommer. Men jag har litenegativ inputs på botior... Ska förklara ikväll.
    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Inväntar med spänning den kommande sågningen
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #92
      I naturen lever ju regnbågarna i vatten med Ph från 6.5 till 8.0. Med andra ord från sydskåne till Norrland. Boken som är nämnd i denna tråd om regnbågar rekommenderas verkligen varmt. Du får verkligen veta allt!!!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #93
        Ursprungligen postat av Bluewing
        När jag nu läser i denna underbara bok så inser jag att växter funkar bra med regnbågar...
        Ja de funkar som sagt med växter, de är mer eller mindre beroende av dessa då de lägger dina ägg bland dem eller bland tunna rötter. Enstaka regnbågar har då och då gått på finbladiga växter i ett slags rastlöst småätande men det har upphört sedan jag matar dem och malar med findelade algtabletterå
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #94
          Vad har du för fisk i ditt 720? Hur många av varje? Har du någon bild på karet?

          Varma hälsningar från Nicke Nyfiken
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #95
            Mitt 720 har blivit något av en regnbågssoppa då mitt habegär och nyfikenhet på olika sorter tagit överhand. Egentligen rekommenderar jag tre, max fyra sorter.
            där går nu:
            Sex Melanotaenia Boesemani varav två honor
            Sju Melanotaenia Splendida, troligtvis Splendida splendida varav fyra honor
            Fem Melanotaenia Herbertaxelrodi varav två honor
            Fem Glossolepis Incisus varav två honor
            Tre Melanotaenia Parkinsoni var av en hona samt ett par Melanotaenia Lacustris

            I ett 375 liters kar har jag enbart Glossolepis Wanamensis som jag även odlar, dock i liten skala

            I ett 116 kar har jag Melanotaenia Maccullochi samt Praecox.

            I medlemmars akvarium ligger mitt 720 kar under namnet 720 l. Regnbågsfisk, där finns några bilder.

            //Johan
            Senast redigerad av Marten64; 24 September 2014, 17:16.
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #96
              Jobbakvariet - mitt asienkar

              Var och tittade på ditt kar Johan. Det ser jättefint ut. Min svårighet är mera valet om jag på sikt ska satsa på ett stort stim med Parkinson eller 2 stim med det andra med Boesemans.
              Senast redigerad av Bluewing; 24 September 2014, 20:24.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #97
                Ursprungligen postat av Bluewing
                men då blir det ingen Praktbotia istället (sorry Linda). Men det är inte bestämt. Spånar bara.
                Då säger jag som min fyraåriga systerson: Då blir Linda ledsen. med ledsen blick och händerna på höfterna.

                Skämt o sido. Det kommer säkert bli kul och fint vad du än väljer. Jag tycker det är jättekul att du drar mot Asien. Måste vara roligt att ge sig in på nya marker?

                Ang regnbågarna kan jag tänka mig att många har sådana. Som sällskapsfiskar/nybörjarfiskar. Men det kanske inte är många som skaffar dem som "huvudart"/"favoritart"? Och därmed inte bryr sig så mycket om att dela med sig av deras beteenden. Kanske? Knäppt formulerat men men. Bara en tanke.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #98
                  Glömde ju faktiskt lite info om botiorna... Jag har ju haft tur med mina men många får sig ett gäng huliganer som massakerar växterna och övriga invånare. Vilket vore trist om du fick. Vet folk som knappt ens kunnat ha tåliga anubias utan att de blir förstörda.

                  Mina är ju dock lugna och trevliga och rör inte växterna. Så tyvärr glömmer jag bort den delen. Jag har försökt luska lite på det där. Hur det kommer sig att vissa blir så men inte alla.

                  Väntar också på Jozis inlägg. alltid kul att lära nytt.

                  Men blåvinge, det finns ju massor med botior. Nån annan kanske kan passa?

                  Men helt klart, jo, de sover ju en del om dagarna och man ser typ lika mycket som på L-malarna.

                  Min ena (botia) låg på rygg igår och sov. Hur charmigt är inte det.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #99
                    Ursprungligen postat av Likan
                    Då säger jag som min fyraåriga systerson: Då blir Linda ledsen. med ledsen blick och händerna på höfterna.

                    Skämt o sido. Det kommer säkert bli kul och fint vad du än väljer. Jag tycker det är jättekul att du drar mot Asien. Måste vara roligt att ge sig in på nya marker?

                    Ang regnbågarna kan jag tänka mig att många har sådana. Som sällskapsfiskar/nybörjarfiskar. Men det kanske inte är många som skaffar dem som "huvudart"/"favoritart"? Och därmed inte bryr sig så mycket om att dela med sig av deras beteenden. Kanske? Knäppt formulerat men men. Bara en tanke.
                    Är ju himla svag för sorgsna hundögon så då blir det ju svårare

                    Men Praktbotian är inte utesluten utan är beroende av vad det blir för andra arter.

                    Men börjar med Regnbågarna. Vet att man kan se dem som nybörjarfisk men när man läser in sig på dem så är det inte utan att de blir allt mer intressanta. De har rejäl storlek och är muskulösa på ett mycket tilltalande sätt. Simsättet har ett flow som gör att de inte ser stressade ut som Danios. Funderar en del på sanden då det står att de ska ha mörk sand för att färga ut medan jag tänkte biltemas ganska ljusa sand.

                    Men apropå botior så kan jag gott tänka mig fler arter av botior.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Men läser man in sig på den smått kopiösa information som finns om regnbågar är det svårt att se den som en enkel standardfisk.

                      En grupp Stiphodon Elegans på botten vore inte heller fel

                      Etroplus Maculatus är ju ett sanslöst charmtroll. Så asien är kul
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        Här kommer det jag känner/tycker då...
                        Ni får förstå mig rätt här nu, jag älskar botior och skaffade en stor grupp 10-12 stycken, dom var mellan 10-20 cm, fruktansvärt social fisk då dom känner sig trygga, inte alls den där fisken där du ser en fena sticka ut under en rot någonstans, utan en fisk som till stor del tar över karet!
                        Mina gick ju med stora rovfiskar (stating the obvious...)och jag gjorde mig såsmåningom av med hela gruppen just av den anledningen.
                        det blev ett nästa malawistimmigt intryck, försöker åskådliggöra det med 2 stycken FRUKTANSVÄRT dåliga filmklipp i en dunkel miljö, men jag tror ni kommer förstå...



                        Ett tag var det nästan omöjligt att få i dom andra fiskarna nog med mat, botiorna var som ett motorcykelgäng hög på amfetamin, dom körde över allt. Dom trivdes däremot fantastiskt bra och verkade ha genuint roligt tillsammans, men det har nog motorcykelgängen med ibland...

                        Min känsla är bara att det inte är detta du är ute efter, men enligt min fru är jag känd för att ha fel
                        Tror att dom tillsammans med regnbågarna som också är rörliga, kommer at ge ett för stimmigt stressigt intryck. Har jag fel, kör på botior!

                        Nu är det ju sällan dom kommer till sin rätt, och med full belysning och nyintroducerade kan dom mycket väl trycka i 6 månader bakom en rot, och då har vare sig du eller dom det speciellt roligt.

                        Sen finns det ju alltid datnioides, just saying!!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Sånt här gillar jag verkligen. Du delar med dig av hur du haft det.
                          Mycket av det du nämner i beteendet talar mot Praktbotian i detta kar då jag även hört det av andra.

                          Det ska ju inte vara helt stilla i karet. Men tokstirrigt blir för mycket. Största aber är däremot att många Praktbotior ser vissa plantor som lördagsgodis.
                          Så just nu står det och väger.

                          De regnbågar jag bokat är förhållandevis lugna. Det är stor skillnad på dem och de andra typerna. Så det är möjligt att det bara blir dessa.
                          Vi får se hur det känns när de går som inkörsfisk.

                          Men det finns mycket intressant från Asien om man tänker brett. Så tankearbete pågår.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Här kommer det jag känner/tycker då...
                            Ni får förstå mig rätt här nu, jag älskar botior och skaffade en stor grupp 10-12 stycken, dom var mellan 10-20 cm, fruktansvärt social fisk då dom känner sig trygga, inte alls den där fisken där du ser en fena sticka ut under en rot någonstans, utan en fisk som till stor del tar över karet!
                            Mina gick ju med stora rovfiskar (stating the obvious...)och jag gjorde mig såsmåningom av med hela gruppen just av den anledningen.
                            det blev ett nästa malawistimmigt intryck, försöker åskådliggöra det med 2 stycken FRUKTANSVÄRT dåliga filmklipp i en dunkel miljö, men jag tror ni kommer förstå...

                            Ett tag var det nästan omöjligt att få i dom andra fiskarna nog med mat, botiorna var som ett motorcykelgäng hög på amfetamin, dom körde över allt. Dom trivdes däremot fantastiskt bra och verkade ha genuint roligt tillsammans, men det har nog motorcykelgängen med ibland...

                            Min känsla är bara att det inte är detta du är ute efter, men enligt min fru är jag känd för att ha fel
                            Tror att dom tillsammans med regnbågarna som också är rörliga, kommer at ge ett för stimmigt stressigt intryck. Har jag fel, kör på botior!

                            Nu är det ju sällan dom kommer till sin rätt, och med full belysning och nyintroducerade kan dom mycket väl trycka i 6 månader bakom en rot, och då har vare sig du eller dom det speciellt roligt.

                            Sen finns det ju alltid datnioides, just saying!!
                            Har kollat på filmerna (jättetack!) och inser att dessa individer kanske kan kanske bli lite väl aktiva i karet. Men Dats är ju alldeles för stora och tuffa för mitt kar efter ett tag. Iofs är väl alla ciklider rovfiskar, men dessa kommer ju med tiden att inte platsa alls i karet. Vill ju inte se regnbågarna som matfisk
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • jozi81
                              • January 2011
                              • 917

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Har kollat på filmerna (jättetack!) och inser att dessa individer kanske kan kanske bli lite väl aktiva i karet. Men Dats är ju alldeles för stora och tuffa för mitt kar efter ett tag. Iofs är väl alla ciklider rovfiskar, men dessa kommer ju med tiden att inte platsa alls i karet. Vill ju inte se regnbågarna som matfisk
                              Jo Dats är inte för dig, här och nu, då blir det en helt annan setup! Men du får en lugn och harmoni du kanske skulle gilla, trot eller ej! Men lugnet skulle såklart infinna sig efter att regnbågarna tagit slut :/

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Sneglar just nu även på strikt oceanien och då på Iriatherina werneri:
                                HD 1080p Video TestCANON EOS 7D with 50mm f/1.8 @ f/11; ISO3200; 50http://faao.blogspot.com


                                Pseudomugil cf. paskai:
                                Eine neue Pseudomugil Art, die ich seit 1. August bei mir halten darf!


                                Stiphodon elegans:
                                Stiphodon elegans es una especie de peces de la familia de los Gobiidae en el orden de los Perciformes.


                                Tateurndina ocellicauda:
                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                                Någon som testat dessa?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...