Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Finns det något mer tillfredställande för en man än ett vattenpass helt i våg? Tror inte det.
    Är rätt najs för oss kvinnor också. Spännande att det närmar sig uppstart
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jobbakvariet - mitt asienkar

      Ursprungligen postat av ElinR
      Ah, som vi andra blåbär här på forumet [emoji6] Följer dina tidigare trådar med både 180L och Diskusdrömmar. Oj vad mycket jag lär mig genom att läsa funderingar, frågor och svar. Mkt inspirerande, tack för det. (Nackdelen är att min 180L redan är liten och discusarna liksom börjat med svaga lockrop)
      Elin. Det finns inget bättre än blåbär Då har man ju allt kul framför sig. Kul att det känns inspirerande. Kul att du börjar drömma så smått om diskusar en vacker dag
      Ursprungligen postat av Likan
      Så blir den sorten med alger. (Jepp var tvungen att få med malarna på bild. )
      Den bakom däremot var den crinum jag tänkte på. Påminner om jättevalle som säkert också är med i bild.
      Jag känner igen den Crinumen. Men får jag inte tag i Crinum kan det gott bli vanliga svärdsplanor också.
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Finns det något mer tillfredställande för en man än ett vattenpass helt i våg? Tror inte det.
      Ja det känns gott och tryggt
      Ursprungligen postat av HWH
      Är rätt najs för oss kvinnor också. Spännande att det närmar sig uppstart
      Det börjar kännas lite i magtrakten i mig nu. Får jag tag i lyfthjälp i morgon så är karet på plats då. Men fixar inte 95 kg själv.

      Köpte 4 säckar sand på biltema idag. De står och väntar på golvet. Allt står och väntar känns det som. Bara en sådan sak som att byta ut neoperlen i köket till en gardenakoppling känns som lilla julafton
      När fiskarna hälls i sedan går väl huvudsäkringen.

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1412524822.513651.jpg
Visningar: 1
Storlek: 231,4 KB
ID: 2163847
      Behövs inte mer än så här för att göra mig glad.
      Senast redigerad av Bluewing; 05 October 2014, 17:02.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        Ursprungligen postat av Bluewing

        [ATTACH]71645[/ATTACH]
        Behövs inte mer än så här för att göra mig glad.
        Underbart. Jag önskar jag vore du!
        /Fisheye

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Läser hela tiden och känner igen din glädje och att "jagvillhafiskarnasåfortsommöjligthelstmenvetjuatt intedettafunkar"

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jo så där är det faktiskt, men med det tillägget att det just nu är mest längtan efter att få dit karet och sedan plantera det. Har inte fått tag i bärhjälp till karet förrän på lördag den 11/10 och kan inte inreda inledningsvis på lördagen utan först på söndagen. Så växterna får ligga i sina påsar tills jag på söndagen börjar plantera.
            På onsdagen i veckan vet jag att de ska få in fläskigt stora rötter. Så jag ska försöka hinna dit efter jobbet den dagen så att rotvalet är klart.
            Gissar att det blir någon eller några stora bitar. Blir det en lång så måste den nog sågas i sär med motorsåg för att gå ner i Visions kar med 2 tvärstag.
            Fiskarna kan nog inte släppas i förrän på måndag den 13/10.
            Men lusten är ju senast igår
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Bänken liknar Juwel, ljusrampen inte... har jag läst för lite i din tråd?
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nej du har inte läst för lite utan rampen som hänger där är en blombelysning för de växter som stått där innan. Innan karet är klart så låter jag rampen hänga kvar och den får väl hänga där även då jag planterar då jag kan ta bort båda orginalramper och ändå ha ljus på. Blir ju lättare då att plantera Tänkte ta bort den efteråt om jag nu inte får ett ryck och vinklar in den en aning bakåt mot den vita väggen och får en natt/kvällsbelysning lampa eftersom karet kommer att köras utan bakgrund.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Det är annars väldigt bekvämt med hängande belysning
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ja det är snyggt och bra på många sätt, men karet är i en miljö där många människor som jag inte känner rör sig. Då känns det tryggast att ha karet täckt.

                    Var och hämtade lite småprylar som kommit. Testade att sätta in JBLs Cristalprofi e1901 i skåpet och imponeras av att den höga smala filterbehållaren får plats. Märker dessutom att det är hjul under så att dra fram filtret är verkligen piece of cake.
                    Vi får se hur det fungerar när karet dras igång sedan.
                    Så här ser den ut i vänster skåp:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-10-06 16.07.37.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,9 KB
ID: 2163873
                    Egentligen är det ju inte klokt. I väntan på bärhjälp till karet så sitter man och fotar ett torrt filter och en slangrulle. Kan inte vara normalt
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      I vår värld är det det. men inte bland normalt folk. :P
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        Oj vad jag känner igen din känsla just nu!
                        I garaget (den delen där jag looovat att inget aquatiskt någonsin kommer in) står mitt 960 samt mitt 1225 liters och bara väntar... Men ni vet hösten... Båtar ska tvättas, ungarna har träning, gården ska krattas, dammen ska.. Ja ni fattar...
                        Sen pratas det om "pysselrum" och prioriteringar. Ryggen har packat ihop. Men jag har allt klart i huvudet, kommer bli episkt! Någongång...
                        3 st 500+ kar måste tömmas och flyttas, sumpen göras iordning. Men det är ju den här processen som är det roligaste!
                        Synd bara att det inte sker idag!!!!!
                        Ditt kar kommer bli awesome! Känner det på mig!

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Lite mer behändligt än mitt FX6 som precis på millimetern får plats i mittenfacket på skåpet.. Då går det såklart inte "dölja" det men det har iaf någonstans att stå.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Johnny, vad fick dig att välja just det filtret mer än att det är strömsparande?
                            Nyfiken i en strut

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Likan
                              I vår värld är det det. men inte bland normalt folk. :P
                              Så är det. Min kvinna börjar se misstänksamt på mitt konstanta leende nuförtiden och dessa konstanta associationer till fiskar etc.

                              Ursprungligen postat av jozi81
                              Oj vad jag känner igen din känsla just nu!
                              I garaget (den delen där jag looovat att inget aquatiskt någonsin kommer in) står mitt 960 samt mitt 1225 liters och bara väntar... Men ni vet hösten... Båtar ska tvättas, ungarna har träning, gården ska krattas, dammen ska.. Ja ni fattar...
                              Sen pratas det om "pysselrum" och prioriteringar. Ryggen har packat ihop. Men jag har allt klart i huvudet, kommer bli episkt! Någongång...
                              3 st 500+ kar måste tömmas och flyttas, sumpen göras iordning. Men det är ju den här processen som är det roligaste!
                              Synd bara att det inte sker idag!!!!!
                              Ditt kar kommer bli awesome! Känner det på mig!
                              Jovisst är processen det roligaste, men när den rullar iväg är inte det helt fel heller Men är helt odräglig egentligen nu så min kvinna har det inte lätt, även om jag i hennes ögon ändå är nr ett. Det är ju mer i livet som måste pysslas om, men just nu skulle jag egentligen vilja sitta där och pyssla heeeela tiden med detta karet. Sömn känns nästan som ett slöseri med tiden om jag får uttrycka mig lite överdrivet. Så jag får regelbundet ägna mig åt övningar så att jag håller gasen på en rimlig nivå. Tror också karet blir kanon. Men har ännu inte hittat super-roten. På onsdag ska jag hitta den är det tänkt Annars får jag bygga nåt med flera rötter.

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Lite mer behändligt än mitt FX6 som precis på millimetern får plats i mittenfacket på skåpet.. Då går det såklart inte "dölja" det men det har iaf någonstans att stå.
                              Jo men FX6 är ju outstanding gällande filtermassa och flöde per krona. Men jag ville få undan byttan så det gjorde FX6 omöjlig. Är helnöjd med måtten.

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Johnny, vad fick dig att välja just det filtret mer än att det är strömsparande?
                              Nyfiken i en strut

                              //Inger
                              Jag har ju Eheim i mitt 450 hemma (2071)och det filtret är nästan knäpptyst men tappar flås mycket fort. Lånade ju ett JBL 1501 förut och upplevde det filtret som att det blev mer av kapaciteten ut i akvariet igen. Lite som att det hade bättre vridmoment. Men det lät mer än Eheim. I detta rummet som detta kar ska stå så hörs ju ventilsystemet en aning hela tiden, så där gör det inget att filtret låter lite grand. Så hög effekt, smal bytta men hyggligt stor i filtervolym, extremt lättskötta filterkorgar med filtermatta från början, rimligt pris. Då kändes det som mitt i prick.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Fick besked av butiken att de fått in en laddning meterstora rötter. Råkar ha en håltimme på jobbet. Drar dit ögonaböj
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...