Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jobbakvariet - mitt asienkar

    I och med detta inlägg så startar jag en projekttråd om det kar jag kommer att starta upp på mitt jobb.
    Karet är så här långt beställt och är ett Juwel Vision 450 med bänk i vitt utförande.
    Det ser ut så här:
    Klicka på bilden för större version

Namn: juwel vision 450 white.jpg
Visningar: 2
Storlek: 167,9 KB
ID: 2185051
    Det kommer att placeras på denna plats där det idag bara är ställt diverse växter:
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411167803.249776.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,4 KB
ID: 2185053
    Karet kommer att ha biltemas sand som botten. Det är inte bestämt om det ska vara med eller utan bakgrund.
    Det kommer att förutom det interna filtret Bioflow 8.0 också drivas av ett JBL Cristalprofi e1901:
    Klicka på bilden för större version

Namn: cristalprofi_e1901_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,3 KB
ID: 2185052
    Inredning blir stora rötter och relativt mycket växter. Men jag får se vad jag kan hitta.
    Akvariet kommer att matas 5 dagar i veckan och får klara sig på egen hand lördag/söndag.
    Fiskval är oklart och kommer att debatteras i denna tråd.
    Senast redigerad av Bluewing; 20 September 2014, 01:03.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #2
    Lägger in ett "God morgon, skall bli spännande att följa" så att jag samtidigt kan aktivera en prenumeration på denna tråd
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Platsen är ju som gjord för ett kar och som man ser på bilden gör det ju sig alldeles utmärkt med regnbågar, Boesemani eller varför inte Splendida. Det blir då ett livfullt, färgrikt och relativt "lätt" kar.

      //Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        Detta skall bli väldigt kul (och antagligen mkt lärorikt) att följa.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Go go!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            #6
            Tänk den som fick pilla igång ett akvarium på jobbet , avis
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Kvarnvik
              • February 2014
              • 113

              #7
              Den här tråden ska bli kul att följa, liksom dina övriga.

              Vi drog i vatten i vårt 375l igår, så det blir perfekt att ha en tråd att följa genom uppstarten

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Roligt att veta att det finns intresse och även då viss avundsjuka, men då från folk som har hela rum fulla med Diskus

                Nu tar det ju ett tag innan detta kar drar igång. Så jag gissar att det tar en månad innan karet står på plats, men har för avsikt att visa steg för steg vad som händer med mkt bilder.

                Ett jobbkar ställer ju lite andra krav än ett hemmakrav dvs. fiskarna ska tåla miljöer där det rör sig en del människor och vara hyggligt robusta. Men förutom det så ska fiskarna även upplevas som intressanta för mig, så det fungerar inte med fiskar som har alldeles för enkla beteenden som enda innevånare. Det beror på att karet då jag inte träffar klienter kommer att vara min egen reträttplats och källa till avkoppling. Så när inga kunder är på besök eller då jag har fått ett återbud så kommer jag att sitta och avnjuta detta karet stundtals alldeles själv. Så egentligen så kommer jag att se detta kar oftare än karen jag har hemma.

                Så karet behöver ha en mix som gör att även jag är nyfiken och berörd av karet.

                Det som ligger närmast mig hittills är nog ändå Skalarer, Flaggciklid, Laetacaror, nyckelhålsciklid, corydoras, stänktetror, kardinaltetror. När jag fantiserar om karet så får jag lätt en bild av en hyggligt stor grupp med Skalarer.

                Sedan har det ploppat upp den här bilden om ett gäng med regnbågar i karet, men det håller jag på att läsa in mig på då jag aldrig haft dessa. Så än så länge är det totalt öppet.

                Jordätare är en annan grej men de fixar ju till botten konstant. Fungerar det så bra med relativt mycket växter? De håller också till rätt långt ner i karet. Är det inte så?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Har du haft Diamanttetra Johnny? Ser väldigt vackra ut på film .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Nej det har jag inte, men tittat på den i butik. När den trivs så ska den vara smått outstanding som tetra. Bra tips, Inger!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ingers tips om Diamanttetra är ju klockrent! Detta är tetran som kommer att spela huvudroll i 3 000-litaret.
                      Jag blev helt facinerad av dessa tetror då vi såg ett enormt kar i Tyskland, med bl.a. Diamantteror. Pia har någon bild och en film, tror jag, från det karet - hoppas Pia kan lägga upp grejerna i denna tråd.

                      Här är två filmer:

                      diamnat tetra, diamant, tetra, moenkhausia pittieri, moenkhausia, pittieri, brillantsalmler, brillant, salmler, aquarium, acquario



                      Do you wish to learn more about freshwater fish and their natural habitats? Visit our website: https://www.mikolji.com Please like and subscribe to our chann...


                      Vore det inte helt fantastiskt om ditt jobbkar skulle kunna bli ett väldigt lugnt, avkopplande kar? Kanske kan du vänta en tid med att sätta in parbildande ciklider - och i början köra div. malar och fina tetror, där just Diamanttetra skulle passa in fint.
                      Bara en tanke.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Ser på filmen att de liknar lite rosentetrors beteenden men samtidigt lite annorlunda. Mycket intressant och stimulerande. Klart lockande. Harmoni.... hmmmm. I början av detta kars liv så blir det bara tetror och corys ett tag så jag kommer att märka vad som kan fungera. Vilken storlek på stim tänker du då mr. Bryzell? Kommer inte att dutta utan det blir rejäla grupper.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Åh så mycket det finns att välja på.... men harmoni som Mats var inne på är nog ledordet för karet. Harmoni men inte ointressant. Och skalarer som börjar para ut sig blir ju lite som ett grälsjukt radhusområde kanske
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ser på filmen att de liknar lite rosentetrors beteenden men samtidigt lite annorlunda. Mycket intressant och stimulerande. Klart lockande. Harmoni.... hmmmm. I början av detta kars liv så blir det bara tetror och corys ett tag så jag kommer att märka vad som kan fungera. Vilken storlek på stim tänker du då mr. Bryzell? Kommer inte att dutta utan det blir rejäla grupper.
                            Runt 20-25 till att börja med, kanske? Går ju att fylla på om man tycker det ser pluttigt ut.

                            (för min del blir det ju lite högre antal... dyrt, men ett måste).


                            Anders tips om Guianicaror är något jag själv skulle vilja köra på - fina som snus!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Åh så mycket det finns att välja på.... men harmoni som Mats var inne på är nog ledordet för karet. Harmoni men inte ointressant. Och skalarer som börjar para ut sig blir ju lite som ett grälsjukt radhusområde kanske
                              Ja, det blir i slutänden som med discus - svårt att inte få dom i lek-mode, speciellt i "toppade" kar med läskande lekinredning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...