Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #31
    Kul att se bilder på praktbotierna, dessa skall vi ha i vårt jobbkar med. De kommer om ca en vecka
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #32
      Spännande med en ny projekttråd!
      Likans berättelser och bilder på dessa botior är obetalbara och borde passa väl som underhållning i ett väntrum eller kontor.
      Kul att prova nya vägar inom fiskhållningen så som du gör nu med inriktning Asien Guldbarber - tror jag Likan sa att dom hette - är ju också fina asienfiskar.
      Lycka till med detta kar och jag ser fram emot "steg för steg" uppdateringen
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Aktuella kandidater så här långt.

        En stark kandidat är torpedbarben:
        This is what happens when you don't feed them for 2 days. They go buck wild for a cube of freeze dried tubifex worms.Created with MAGIX Video deluxe 17 Plus


        En annan i stort sett säker innevånare i karet, Praktbotia:
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        En tuff kandidat, Tigerbarben:
        The Tiger Barb (Puntius tetrazona) also known as the Sumatra Barb is a tropical freshwater fish that is best kept in groups of five or more. For beautiful ph...


        Odessabarben är ju också trevlig:
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #34
          Vilket trevligt "problem" man kan ha då..
          // Annicka

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Kul med responsen, Annicka och Helena. Så är det. Det är ett jättekul problem!
            Pia, jag ligger lite på efterkälken men har fått kanoninspiration från dig.

            Idag har jag kollat arter, men är nog klar över att det i stort sett blir asien som gäller. Det jag gillar med torpedbarben är att den får lite storlek som vuxen och är sanslöst vacker. Den håller ju till lite överallt i karet. Enligt handlaren så är den mycket känslig vid insättning i nystartade kar men är tåliga i inkörda kar. Så de kan inte vara inkörningsfisk i karet under första månaden.De jag kan få tag i är odlade.

            Ville ha tag i rejäla grenar/stockar. Problemet är ju att de inte går ner i karet odelade om den i stort sett ska fylla karet. Handlaren tar hem ett par rejäla stora mangrove grenar på 120-150 cm. Får vi inte ner den gren jag väljer i karet så ställer handlaren upp med motorsåg så får vi dela grenen/stocken så den går ner i karet. Snacka om service. Jag tror jag bosätter mig i den där affären snart

            Växtmässigt behöver det tydligen vara tåliga växter för att torpederna ska låta dem vara. Så jag ska försöka få rejäla större plantor.

            Sedan är ju frågan vad jag ska köra med som incyclingsfisk? Ett gäng Corydoras?
            Hur gjorde ni Pia?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #36
              Oj vilken rolig vändning denna tråd har tagit!
              Ser fram emot att gå upp om 6-7 timmar och skriva lite.

              Blåvinge, har du vägarna förbi häråt snart så har jag ju som bekant praktbotior och torpeder. Liksom guldbarb. om du vill kika.

              Skickar med några hastigt tagna bilder efter kvällens matning, när jag upptäckte tankarna i denna tråd.

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411418222.040332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 370,7 KB
ID: 2163605
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411418287.546541.jpg
Visningar: 1
Storlek: 340,1 KB
ID: 2163606
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411418328.186850.jpg
Visningar: 1
Storlek: 365,6 KB
ID: 2163607
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411418378.989213.jpg
Visningar: 1
Storlek: 348,8 KB
ID: 2163608
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411418435.483483.jpg
Visningar: 1
Storlek: 338,4 KB
ID: 2163609
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411418483.483138.jpg
Visningar: 1
Storlek: 369,9 KB
ID: 2163610
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411418538.059428.jpg
Visningar: 1
Storlek: 354,7 KB
ID: 2163611

              (Kanske blev en dublett på bilderna nu. Återstår att se.)
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                #37
                Har du läst Ronnies "asienskola" på akvaristik 2.0, finns många guldkorn där!


                Sent from my iPad using Tapatalk HD

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #38
                  Jag tycker att det är jätteroligt att du drar åt asienhållet. Jag själv drar mer och mer åt det hållet iaf vad gäller fiskar. En rätt tyst värld med massor av fina arter. Som Jozi skrev så har du en duktig lirare på FB som vigt sitt fiskliv till Asien. Ifall du någon dag behöver bolla med en sådan.

                  Det låter onekligen som att du har bestämt dig för Praktbotior och jag kan lova att du inte kommer att ångra dig. De är mina "diskusar" ementionellt sett. Mina små charmtroll. Ta den stora. Sen påminner om en humla. Stor kropp, små fenor, så han ser himla söt ut när han simmar och framförallt tigger när han "flaxar" hysteriskt med "vingarna" för att hålla sig uppe. Hur sött som helst.

                  Dock en påminnelse om att de gärna gömmer sig, precis som malarna. Gärna i så trånga utrymmen som möjligt. Så det finns ju en risk att de gömmer sig hela dagarna. Mest så att du är medveten om det. Sedan får man lära sig att en botia som ligger ner inte är död. Den bara sussar, i de mest konstiga lägena. En stor charm bara där.

                  Ska du ha praktbotior (som du har plats för i ett 450l) så ser inte jag vitsen med tigerbarber då de har mer eller mindre samma teckning och färg. Dessutom är väl de den mest aggressiva barben? Och ha det i ett avkopplande kar? Njae... Efter allt jag läst och hört om dem så förstår jag inte varför de finns på marknaden ens. :P men det är jag det. Aldrig. Men visst, fina är dem. Men jag själv förstår inte poängen med att ha aggrofiskar. Nog om det. Det var mest färgerna jag ville hinta om.

                  Torpederna... En av mina favoriter. Absolut. Varför? Det undrar jag också rätt ofta då de ändå är rätt tråkiga. Jag tycker att de är vackra men ändå tråkiga. Jag gillar den avlånga kroppsformen, det markant röda strecket och framförallt deras beteende. Nu kan jag ju bara tala för mina. De gillar att simma på rad, typ följa John. En simmar först och sen kan 5-10 simma efter, på led. Runt i akvariet, nära botten. Den simmar runt en gren, under nästa, och de andra hänger på. Ibland simmar de i en klump kors och tvärs. Men mina är alltid nära botten. Tyvärr stort minus. Hade velat haft dem högre upp i akvariet. De simmar aldrig högre upp än mitten, utom vid matning. Så de håller sig alltid lågt ner. Har inte sökt runt om det brukar vara så eller om det är mina. Kan ju ha med inredning att göra. Vet inte alls. Eller så är de så de funkar. Kan vara värt att söka lite på.
                  Innan jag skaffade mina läste jag överallt hur superkändis denna firre är. . . Inget jag har märkt överhuvudtaget. Men de är jäkligt stressade vid flytt. Gillar inte att bo i påse. Så tips till om du skaffat sådana, ha så få som möjligt i varje påse. När jag haft tre i samma (när jag köpt från butik) så har en dött. Men två verkar funka bra. Ha det i bakhuvudet. Extremt stressade då. Så lugn och fin inkoppning och lugnt de första dagarna kan jag rekommendera iaf.
                  De blir runt 1dm. Alldeles lagom. Jag har några stora och de är riktigt fina.
                  Köp dem inte om de saknar sina röda ränder. Jag gjorde det misstaget och de 5 har fortf inte blivit röda, trots att det gått flera månader. De hade nyss kommit till butiken när jag köpte dem. Och randen kan bli blek vid stress etc så jag trodde att det var därför. Men icke sa Nicke.
                  Rör växter?!?! Knäppt påstående säger jag. De rotar aldrig på botten och rör aldrig någonsin växterna. Det har jag aldrig läst heller så spontant säger jag, ta det med en nypa salt. Jag har ju crypto i alla möjliga sorter, Java, anubias, Valle och crinum (2 sorter). Haft svärdsplantor också, inget de rörde heller. (Silverhajarna däremot gillar att knapra....)

                  Ska du ha botior behöver du inga corys.
                  Har du funderat på hur många arter du vill ha? Säg botia botten, torped snäppet högre men vad ska vara högst? Den kanske du kan ha som inkörsfisk. Annars borde väl botiorna funka för det. Vill du ha mer bottenfisk än de sovande praktisarna så vad sägs om dvärgbotior? Som jag inte orkar skriva det vetenskapliga namnet på. :P
                  Sedan någon Garra-mal som simmar omkring och putsar lite här och där.

                  Tänk på att botiorna äter snäckor. Så ska du ha sand så... Behöver du sjukt många snäckor. Betoning på sjukt många. Jag försöker ha det i mitt kar men det ligger så mycket tomma skal överallt så jag är tveksam om nån ens lever. Häller i lite från andra karet till och från. Botiorna gräver ju efter snäckorna så de har det inte lätt.

                  Jag gillar ju mina guldbarber. De skimrar jättevackert, är snälla och trevliga och har (som alla) ett intressant beteende. De syns ju klart mer än torpederna och håller sig något högre upp i karet, men de gillar att simma runt bland de höga växterna.

                  Själv letar jag efter en asiat som håller sig mer vid ytan då det saknas här hemma.

                  Botiorna och torpederna gillar/vill ha drag på vattnet. Så att ha guramis tillsammans är väl inte optimalt. Annars är det en trevlig ytfisk men som sagt, de vill ha mycket flytväxter och lugnt vatten. (Som jag har förstått det.) De två stackarna som jag har klarar dock mitt vatten bra men de lever inte optimalt. (Jag har inte hittat ett bättre hem åt dem, därför får de stanna.) Dock håller de sig gärna lågt när de vilar.

                  Jag tror jag skickar detta mastadontinlägg nu. Jag har inte läst igenom det så ursäktar eventuella stavfel. Mobilens fel isf.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #39
                    PS torpederna är riktiga linslusar. Försöker jag fota en annan fisk så kommer de alltid med på den bilden också. Men hopplösa att fota bara dem, de vill de icke. DS

                    Torpederna rör sig hela tiden också, jag tycker inte att de står still på stället och vilar (?) som många andra arter gör. Utan de glider omkring hela tiden. Jag blir alldeles varm när jag talar om dem. Gillar dem.

                    Ang barber skulle jag skriva. Varför välja aggrobarber (tigersläktet) när det finns så många snälla barber? Förutom de som redan bänts har du tex praktbarb och kopparbarben också. Som är färggranna och trevliga.

                    I Asien har du ju även regnbågsfiskarna. De kanske håller sig högre upp? I all möjliga färger och former.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #40
                      Superkändis i långa inlägget = superKÄNSLIG. Dumma telefon. (Kan inte redigera i efterhand heller.)

                      Ang guldbarber menar jag att de syns mer än torpederna pga den lysande guldfärgen.

                      I andra inlägget betyder bänts - nämnts!

                      Dags för jobb.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41
                        Ett jättetack Linda för input! Ja det ändrar ju läget en del får jag säga. Praktbotior måste det bli. En annan vinkling skulle ju kunna vara regnbågar som du är inne på. De håller ju i varje fall till i mellanzon. Marten88 pratade ju om dem och såg en oerhört vacker variant hos handlaren. Sedan finns det ju en mängd danios. Torpederna sjönk ordentligt när du berättade att de höll till lågt i karet. Fått intressanta tips av dig nu. Guldbarben har jag inte haft på över 40 år så det kändes helkul faktiskt.

                        Så nu är det Praktbotior och regnbågar högst på listan. Sedan är guldbarber och odessabarber hyperintressanta.

                        Apropå det där med snäckorna så har jag miljoners miljoners i mitt 450 hemma. Men hur tjock sand har du Linda? Hur djupt går praktbotiorna ner i sanden?

                        Jozi81: Tack för tipset och har läst igenom det jag fått tag i. Skickat PM till Ronnie för att se om vi kan få in hans underhållande texter här i forumet. Lärde mig mig mycket nytt där.

                        Börjar känna mig som en asienfantast snart. Ju mer man läser om dessa härliga fiskar från asien med arter som ibland kan bli 20 år och ju mer man läser om vad de behöver för optimala kar desto mindre fattar man varför det inte är vanligare bland oss akvarister.

                        Så högaktuell:
                        Eight Adult male Boesemani Rainbows. The most dominant males have the darkest orange color.


                        Another one of my videos. Sorry about the focus issues. Tried to do super close-up, different style, but this camera doesnt allow me to re-focus while video ...
                        Senast redigerad av Bluewing; 23 September 2014, 05:59.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Cirkulationen blir ju inget problem med 2 filter, dvs Juwels Bioflow och ett JBL e1901. Förstått att ett asienkar ska ha bra cirkulation så länge det handlar om de fiskar som nu är aktuella.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bluewing

                            Sedan är ju frågan vad jag ska köra med som incyclingsfisk? Ett gäng Corydoras?
                            Hur gjorde ni Pia?
                            Vi hade i en rejäl dos med filtermedia och ett gäng regnbågar som startfirrar och som vanligt ytterst lite matning.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Vi hade i en rejäl dos med filtermedia och ett gäng regnbågar som startfirrar och som vanligt ytterst lite matning.
                              Med filtermedia, menar du bakterier typ Nitrivec eller easy Life Filter medium?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #45
                                japp, flytande filtermedia, vet inte vilken sort de använde men det spelar ingen roll egentligen, tror inte att det är nån större skillnad
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...