Jobbakvariet - mitt asienkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #76
    Hittade denna läckerbit, Kejsargobi
    A video with my Empire Gudgeons, Hypseleotris compressa.2 males in breeding colours showing off and trying to tease 3 females to spawn.
    Senast redigerad av Bluewing; 23 September 2014, 19:46.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #77
      Parkinson's regnbåge är ett bra val, ganska cool inte fullt så aktiva som Insicus och Wanamensis Glossolepis vilket kan vara skönt om man är van vid stillsamt simmande diskusar. Dess form är ganska "traditionell" vilket tilltalar många. Honorna är tyvärr inte lika färgstarka, de är lite mörtliknande. Jag är väldigt förtjust i Melanotaenia Splendida, de är dock inte helt lätta att få tag på. Ang. Kejsargobin tror jag de trivs bäst i bräckvatten.

      //Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #78
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ett jättetack Linda för input! Ja det ändrar ju läget en del får jag säga. Praktbotior måste det bli. En annan vinkling skulle ju kunna vara regnbågar som du är inne på. De håller ju i varje fall till i mellanzon. Marten88 pratade ju om dem och såg en oerhört vacker variant hos handlaren. Sedan finns det ju en mängd danios. Torpederna sjönk ordentligt när du berättade att de höll till lågt i karet. Fått intressanta tips av dig nu. Guldbarben har jag inte haft på över 40 år så det kändes helkul faktiskt.

        Så nu är det Praktbotior och regnbågar högst på listan. Sedan är guldbarber och odessabarber hyperintressanta.

        Apropå det där med snäckorna så har jag miljoners miljoners i mitt 450 hemma. Men hur tjock sand har du Linda? Hur djupt går praktbotiorna ner i sanden?

        Jozi81: Tack för tipset och har läst igenom det jag fått tag i. Skickat PM till Ronnie för att se om vi kan få in hans underhållande texter här i forumet. Lärde mig mig mycket nytt där.

        Börjar känna mig som en asienfantast snart. Ju mer man läser om dessa härliga fiskar från asien med arter som ibland kan bli 20 år och ju mer man läser om vad de behöver för optimala kar desto mindre fattar man varför det inte är vanligare bland oss akvarister.

        Så högaktuell:
        Eight Adult male Boesemani Rainbows. The most dominant males have the darkest orange color.


        https://www.youtube.com/watch?v=_BzTzzD4PNs
        Boesemani är inte utan anledning den kanske mest populära regnbågen, jag fullkomligen älskar att se när två stora hanar mäter sina krafter, spänner upp sig och pilar fram genom akvariet.

        //Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #79
          Roligt att du ska köra asien. Läste också att du var lite nyfiken på odessabarb. Jag hade några stycken i mitt 660 när jag körde asienfisk däri, och det är en av de vackraste fiskar som jag har haft.
          De som man ser i affärerna är ju ofta små och inte har hunnit färga ut. Men vuxna fiskar har väldigt starka och fina färger så det är en fisk som jag rekommenderar.
          Fast jag har ju ingen aning om ifall dem funkar bra med regnbågar

          Tigerbarber hade jag också ett 20-tal av och det är en av de elakaste fiskarna jag har haft.
          Roliga att titta på, men som sagt elaka. Fast endast mot varandra, efter några veckor så hade jag inga kvar. De hade ihjäl varandra.

          Purpurhuvudsbarber hade jag också och det är också en väldigt vacker fisk när dom har fått växa till sig och inte alls lika aggressiv som tigerbarben.
          Hittade en hel del yngel efter dom när jag hade tömt akvariet på fisk och växter.

          Det ska bli roligt att följa denna tråden och se resultatet sen

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #80
            Jobbakvariet

            Tack Johan för tips och råd. Har haft ett litet helsike att få respons på regnbågsarterna. I stort sett ingen har erfarenhet. Fattar inte varför. Flera av regnbågarna är ju vackrare än många malawi och har ett fredligare beteende.
            Ska grunna på hur jag ska utveckla det sedan efter inkörningsfisken som blir min första erfarenhet någonsin av arten.
            Kommer du på nåt eller har bilder, film. Skriv gärna. Vill veta allt. Du känner ju mig

            Jesper. Kul att få respons. Asien verkar inte ha överfullt med vänner i Zoopet. Så det ska bli kul att få dra österut i en tråd.
            Just nu spånar jag på hur det skulle vara med ett gäng Etroplus Maculatus på botten.... men då blir det ingen Praktbotia istället (sorry Linda). Men det är inte bestämt. Spånar bara.
            Senast redigerad av Bluewing; 24 September 2014, 06:15.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #81
              Ett underbart tips från Johan:


              En komplett ebok alldeles gratis för dig som är nyfiken som jag på regnbågar.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #82
                Kolla in Adrian R Tappin och hans praktverk "Bibel" Rainbowfishes Their care & keeping in captivity. Du hittar den på nätet, fri att ladda ned eller på Rainbowfish.info.
                //Johan
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #83
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ett underbart tips från Johan:


                  En komplett ebok alldeles gratis för dig som är nyfiken som jag på regnbågar.
                  Denna väg går lika bra.
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #84
                    När jag nu läser i denna underbara bok så inser jag att växter funkar bra med regnbågar...
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #85
                      Det är så roligt att läsa/följa den här typen av trådar där diskussionerna "böljar" fram och tillbaka , likaså att följa dina tankegångar Bluewing!
                      Ska du överge botiorna Om jag hade ett stort kar skulle jag absolut prova på dessa pajaser (Likan har definitivt sålt in dom).
                      Regnbågsfiskar har jag för mig att Janne på Södermalms akvarieaffär har ett mycket gott öga till (jag kan ha fel), men nu kanske det är lite långt för dig att åka dit, men maila och ringa kan man och han beställer ju hem varannan vecka från Glaser mfl.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #86
                        Tänkte bara säga Johnny, att jag följer tråden med stort intresse fast med inga kommentarer - jag kan inte någonting om asienfiskar. Jag sitter och ler lite igenkännande över din entusiasm . Det kommer att bli kul att få lära sig under resans gång.
                        Kan slå vad om att andra kommer att ta efter när ditt kar är klappat å klart.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Apistojohan
                          • January 2014
                          • 262

                          #87
                          Tack för det boktipset. Och tack för en intressant tråd.
                          Haninge akvarieförening

                          Kommentar

                          • jozi81
                            • January 2011
                            • 917

                            #88
                            Lite stressig, återkommer. Men jag har litenegativ inputs på botior... Ska förklara ikväll.


                            Sent from my iPad using Tapatalk HD

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #89
                              Ursprungligen postat av heba
                              Det är så roligt att läsa/följa den här typen av trådar där diskussionerna "böljar" fram och tillbaka , likaså att följa dina tankegångar Bluewing!
                              Ska du överge botiorna Om jag hade ett stort kar skulle jag absolut prova på dessa pajaser (Likan har definitivt sålt in dom).
                              Regnbågsfiskar har jag för mig att Janne på Södermalms akvarieaffär har ett mycket gott öga till (jag kan ha fel), men nu kanske det är lite långt för dig att åka dit, men maila och ringa kan man och han beställer ju hem varannan vecka från Glaser mfl.
                              Kul att dessa känslosamma utvävningar kan ge andra något
                              Jag försöker så gott jag kan dela med mig av hur tankar och känslor vandrar. Jag funkar så att jag måste fullfölja en känsla ända in i kaklet. Då vet jag om det är rätt eller fel för just mig. Så det kan se ut som att jag bestämmer mig och sedan plötsligt ändrar mig. Regnbågarna har hängt med hela vägen dit och är plötsligt överraskande självklara. Stundtals känns det som att det är dessa som blir huvudattraktionen i karet, men det beror på att den arten fastnat helt i hjärtat. Övriga känns angelägna men inte helt självklara.
                              När det gäller Praktbotian så är det ömsom plus och minus från de som har dem. Efter en viss ålder kan det bli så att de bara ligger och sover hela dagarna och vantrivs i ett mer offentligt akvarium. Alla är eniga om att de är helcharmiga upp till yngre medelålder och att de sedan ramlar in i ett trött gubb och kärringtillstånd som aldrig släpper.
                              Men så blir ju gamla diskusar också (vi också för den delen utan för vissa av oss som fastnat i en fjortisfas fram till rullatorsrallyt).
                              Just nu är det mixade känslor runt Praktbotiorna som inte enkelt kan förklaras, men det hade jag kring Diskusarna också.
                              Bra tips med Södermalms akvarieaffär.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #90
                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Tänkte bara säga Johnny, att jag följer tråden med stort intresse fast med inga kommentarer - jag kan inte någonting om asienfiskar. Jag sitter och ler lite igenkännande över din entusiasm . Det kommer att bli kul att få lära sig under resans gång.
                                Kan slå vad om att andra kommer att ta efter när ditt kar är klappat å klart.

                                //Inger
                                Jo du vet ju hur jag blir Inger. Lite Ferrari med rudimentärt bromssystem Hobby är ju strikt känslostyrd så viss kan en tråd få folk att tippa över åt ett visst håll. Dina bakåtblickande kommentarer över tidigare Diskus var en del i att jag sneglade allt mer åt det hållet.
                                Det som är klurigt med asien/oceanien är att det blir lite omtänk i hur arter ska mixas. Är trygg i SAträsket men blir lite Bambi på hal is här. Men fattar fortfarande inte varför inte regnbågar, eller killis för den delen, inte är vanligare.
                                De är ju lika färggranna som Malawi, med samma fart men utan aggressiviteten och funkar med växter.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...