350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Grattis Cathrin!!! Vaddå ungefär som när man kollar på gulliga hundvalpar? För mig är det ingen skillnad. En Skalar viftar jämt på svansen när den mår bra och är omöjliga att inte älska.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Grattis Cathrin!!! Vaddå ungefär som när man kollar på gulliga hundvalpar? För mig är det ingen skillnad. En Skalar viftar jämt på svansen när den mår bra och är omöjliga att inte älska.
      Exakt det jag menade Johnny

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Ursprungligen postat av tanteva
        måste ha två tecken sa dom...=P
        Räknar till 39 stycken

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          men jag kan inte post uttryck om jag inte skrev någe med he he =D påsk påsk

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Vissa i min situation skulle nog se mitt L-karsprojekt som misslyckat men inte jag inte Utan att fortfarande inte ha läst boken så fortsätter jag oförtrutet vidare. Man ska inte ge upp så lätt tänker jag. Kollade nitrit idag och nog var det nitrit i karet alltid! Så högt man kommer på skalan. Det beror antagligen på jorden så jag har bestämt mej för att försöka laka ur den med täta vattenbyten. Jag sög ur i princip allt vatten idag och när jag hade fyllt på nytt så tillsatte jag lite EasyLife FFM och rörde om. Det ska man väl förståss inte göra i ett lowtech-kar antar jag men jag bestämde mej för det. De små posthornssnäckorna - dom lever fortfarande - låg ju på ytan och simmade ryggsim men nu beter dom sej lite mer normalt igen. Men det blir inga fiskar förrän jag vet om jag blir av med nitriten eller inte.

            Jag kanske tänker helt fel men det skadar väl inte att prova (Fast det skulle ju vara smartare att läsa på och göra rätt från början)

            Det växer ju som bara den i Lidot så jag plockade över mer limnophila sessiliflora och satte tillbaka lampan i den förhatliga toppen som hör till karet. Den får sitta där tills jag har fått fingrarna ur och köpt en led-ramp. Som jag skulle ha gjort för flera veckor sen...

            Jag skulle vilja hoppa några veckor fram i tiden då jag förhoppningsvis kommer att ha landat i det nya jobbet och antagligen kan fokusera mer på min fritid än jag lyckas göra nu. Känns som att ha havregrynsgröt mellan örona emellanåt

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              men hur kan du få nitrit när du inte har fiskar och matar ?... posthornen är tydligen jätte känsliga för vatten...och dom ligger vid ytan och andas normalt,dom har ju inte gälar =D

              Men det blir bra när fiskarna kommer i och gödslar lite med =D jag tror på dig iaf =d

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Undrar om jorden du använda hade någon form av gödnig ändå? Tänkte på nitriten.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag hade fiskar och matade i början ju. Och jag har aldrig sett snäckor ligga vid ytan hela tiden nånsin. Någon enstaka befann sej faktiskt på en växt eller på rutan. Och om det vore så att alla snäckorna skulle ha strukit med så kanske det är fel på testet då? Det visade 1.0...

                  Jovisst. Det är definitivt jorden som ställer till det. Kan inte tänka mej nåt annat för jag matade väldigt sparsamt. Jag tänker testa med att få till det ändå. Bara för att Dom andra karen sköter sej ju själv så det är inte mycket jobb med dom

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    mina posthorn kan ibland ligga där uppe hela dagar, vet inte om dom mumsar på protein hinnan med. Dom börjar bli rätt stora mina, tror jag måste ge bort en hög då det är så ont om mat så dom går på mina växter. Har fått mata snäckorna med alg tabletter. och jag inser det inte hjälper utan tvärt om. Men sedan jag skaffat pansar pandor så måste jag ju ge dom mat.
                    Men jag behöver skaffa dessa malaisa snäckorna snarast typ imorrn när det är öppet igen =P

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Känner du inte nån som du kan få malayer av? Dom flesta brukar ha såna och skänka bort dom

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        mina posthorn kan ibland ligga där uppe hela dagar, vet inte om dom mumsar på protein hinnan med. Dom börjar bli rätt stora mina, tror jag måste ge bort en hög då det är så ont om mat så dom går på mina växter. Har fått mata snäckorna med alg tabletter. och jag inser det inte hjälper utan tvärt om. Men sedan jag skaffat pansar pandor så måste jag ju ge dom mat.
                        Men jag behöver skaffa dessa malaisa snäckorna snarast typ imorrn när det är öppet igen =P
                        Varför inte prova att ha några st av https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40 det kan hjälpa mycket

                        Om du menar https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38 som du vill skaffa, då kan du få av mig. Har rätt så många. De är ju bra att ha
                        Senast redigerad av Bisho; 28 March 2016, 14:56.
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          jag vill inte ha dom uppätna , malaisia vill jag ha för dom gräver runt i sanden =)

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Idag hittade jag scalarehanen död tyvärr. Han har sett tilltufsad ut ett par dagar och stog uppe i ett hörn och tryckte igår. Jag tror att honan var ganska stygg med honom. Väldigt sorgligt men min kompis var så snäll så han kom hit med en ny biffig kavaljer till honan och dom verkar trivas ihop. Vad glad jag är att jag har lärt känna nån likasinnad som dessutom nästan bor granne

                            Kommentar

                            • Bisho
                              • September 2013
                              • 304

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Idag hittade jag scalarehanen död tyvärr. Han har sett tilltufsad ut ett par dagar och stog uppe i ett hörn och tryckte igår. Jag tror att honan var ganska stygg med honom. Väldigt sorgligt men min kompis var så snäll så han kom hit med en ny biffig kavaljer till honan och dom verkar trivas ihop. Vad glad jag är att jag har lärt känna nån likasinnad som dessutom nästan bor granne
                              Oj! Så sorgligt när man ser sina fiskar döda!
                              Hoppas resten av fiskarna mår bra
                              Mitt tanganyika akvarium
                              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                så trist =( men en sådan bra granne du har =D hur går det med low techen ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...