350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Toppen Cathrin .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Klicka på bilden för större version

Namn: inköpta.jpg
Visningar: 87
Storlek: 63,9 KB
ID: 2357106 Klicka på bilden för större version

Namn: planterat.jpg
Visningar: 91
Storlek: 45,6 KB
ID: 2357107

      Om man jämför t ex javan som ligger till vänster med slevarna som hänger där så ser man nästan hur stor javan är. Lika långa som slevarna. Till höger ligger c. wendtii och dom kunde jag dela i flera plantor. I mitten ligger burkarna med vad-dom-nu-hette

      Och lillkaret som jag har gjort om för att eventuellt ha pandurorna i.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        super =D

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Vad roligt att det blev ett lyckat köp. Fint blev det också :-)
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Tack! Jag har varit borta några dagar och dom där små vad-dom-nu-hette har vuxit litegrann redan Jag pytsade i lite pmdd. Till veckan ska jag göra om lite i barnbarnens kar med några nya växter

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Jag har ju gjort om totalt i hallkaret och hoppas att jag kan ha pandurorna där så småningom

              Klicka på bilden för större version

Namn: lillkaret.jpg
Visningar: 95
Storlek: 69,3 KB
ID: 2357204

              Jag måste få ner ph:t för det ligger på 7,4 och ska helst ner till 7,0. Tips mottages tacksamt. Jag får inte plats med fler rötter men jag har hystat i ganska mycket löv och kottar

              Den lilla bottenväxten jag köpte är väldigt söt

              Klicka på bilden för större version

Namn: sötväxt.jpg
Visningar: 96
Storlek: 82,9 KB
ID: 2357205

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Vilket lyft i karet Cathrin, skitasnyggt med växterna och allt .
                Jag tycker inte att du ska bry dig om ditt PH-värde, låt det bara vara i stället för att hålla på att mixtra!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Tack Inger Jag tycker faktiskt själv att det blev skitasnyggt. Om man nu får säja så Men jag tänker inte mixtra med nåt konstigt jox av nåt slag men jag skulle så gärna vilja att apisarna trivs och leker om det är möjligt. Jag ska försöka få en bra bild på hanen för han är så himla snygg så jag dånar nästan

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    håller med Inger angående ph... vad jag lärt mig senast är att det är bättre det är stabilt på det man har, än att det svänger för ofta för man måste mixtra så mycket =) Jag ligger i träning för att lära mig om sådant så jag suger åt mig massor om ph just nu.

                    Wow så snyggt det är, det känns som lite ordning å reda medans jag har mitt kaos ha ha =D mitt lt går frammåt med har ju fått i 5 psudosmigil furcatos eller va dom heter blåögon iaf =) Dem räkor som är kvar alla 4 som jag hittade så småningom växer till sig nu =D börjar bli säker på att en av dom är en hona så förhoppning finns dom blir fler. Hade bara önskat en redigt blå räka för att få upp färgen på dom. Nu är dom mest grön genomskinligtblå... fundrar på att hitta en väldigt röd räka med så lite vitt på som möjligt att droppa ner... för att se vad som blir...

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Jag får se hur det går med ph:t.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        Jag får se hur det går med ph:t.
                        Som jag skrev, så strunta i ditt PH-värde.
                        Mina Diskusar fick yngel i ett PH som låg på 8,2 och det ska väl nästan vara "stört omöjligt"

                        Dina apisar kommer att leka ändå, sen får du se hur det går med ev. ägg. Kan vara så, att äggen kanske kommer att mögla - eller så kanske nyblivna föräldrar käkar upp sina ägg innan dom lär sig att det faktiskt är deras avkommor .
                        Vänta och se vad som händer!

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Håller med både Inger och Eva i detta. Visst är Ph viktigt och både möjliggör och förhindrar vissa arter. Men det är en av många parametrar. Högt upp på den "listan" hamnar en stabil och välfungerande miljö. Så hitta en skön lunk som du sedan håller och ha i dina ögon lite för få fiskar en längre tid än under inkörningen. Läste någonstans att det tar lika lång tid för en nitrifieringsprocess att matcha en dubblerad fiskbelastning som det tar att köra in karet. För mig är det en (tyvärr lite osynlig av naturliga skäl här på Zoopet just nu) som är en mästare på detta, Mats Bryzell. Han låter för det mesta förändringar ta minst dubbelt till tredubbelt så lång tid som de flesta av oss andra.
                          Nu har du en skön start Cathrin, njut och var cool i fortsättningen. Apistogramma (förutsatt att det finns rätt lekplatser) är ju ett helt perfekt val.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Jomen det var ju skönt att höra Det får bli som det blir. Jag startade om karet med vatten från Lidot och filter gojs från detsamma och lät alla endlers som gick i det flytta tillbaka direkt. Cirka 10 vuxna och inte vet jag hur många yngel. Det har bara gått en vecka men vattnet är glasklart och fiskarna mår skitbra. Jag bytte 1/3 av vattnet igår och kommer att fylla på det som dunstar emellanåt. Jag har ju filter i nu och ska i med en doppvärmare också för det håller bara 23 grader nu. Det kommer att dröja innan jag flyttar pandurorna för jag vill vara säker på att det funkar felfritt.

                            Det är lite tråkigare i ungarnas kar. Jag köpte killis, 1 + 2 och det stavade katastrof. Hanen jagade ihjäl ena endlerhanen och två neontetror och stressade fjärilarna så de gömde sej under pumpen. Dagen efter att jag hade tagit därifrån killifiskarna var jag dit och gjorde om lite och planterade nya växter. Nästa dag mådde fjärilarna mycket dåligt och när jag kom dit trodde jag att det var nitrit och att jag hade ställt till det när jag möblerade om så jag bytte en stor del av vattnet. Övriga fiskar mådde bra och fjärilarna såg ut att hämta sej men efter ett par timmar såg jag att den ena hade en skadad gäle och den andra hade en stor fläck på sidan så jag tillsatte salt. Men igår dog den ena. Övriga fiskar såg ut att må hur bra som helst så jag sa att dom ska hålla koll och höra av sej om fler fiskar ser ut att må dåligt och lämna en nyckel så jag kan åka dit direkt.

                            Om det är som jag tror, att fjärilen dog pga sin skadade gäle och att den andra blir återställd så är tanken att jag ska köpa en ny fisk. Går det att introducera en ny fjäril i den situationen? Jag kanske borde se till att det blir 1 + 2 av dom? Suck(s)

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Marsilea cerenata heter den lilla växten. Ska försöka komma ihåg det

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Jomen det var ju skönt att höra Det får bli som det blir. Jag startade om karet med vatten från Lidot och filter gojs från detsamma och lät alla endlers som gick i det flytta tillbaka direkt. Cirka 10 vuxna och inte vet jag hur många yngel. Det har bara gått en vecka men vattnet är glasklart och fiskarna mår skitbra. Jag bytte 1/3 av vattnet igår och kommer att fylla på det som dunstar emellanåt. Jag har ju filter i nu och ska i med en doppvärmare också för det håller bara 23 grader nu. Det kommer att dröja innan jag flyttar pandurorna för jag vill vara säker på att det funkar felfritt.

                                Det är lite tråkigare i ungarnas kar. Jag köpte killis, 1 + 2 och det stavade katastrof. Hanen jagade ihjäl ena endlerhanen och två neontetror och stressade fjärilarna så de gömde sej under pumpen. Dagen efter att jag hade tagit därifrån killifiskarna var jag dit och gjorde om lite och planterade nya växter. Nästa dag mådde fjärilarna mycket dåligt och när jag kom dit trodde jag att det var nitrit och att jag hade ställt till det när jag möblerade om så jag bytte en stor del av vattnet. Övriga fiskar mådde bra och fjärilarna såg ut att hämta sej men efter ett par timmar såg jag att den ena hade en skadad gäle och den andra hade en stor fläck på sidan så jag tillsatte salt. Men igår dog den ena. Övriga fiskar såg ut att må hur bra som helst så jag sa att dom ska hålla koll och höra av sej om fler fiskar ser ut att må dåligt och lämna en nyckel så jag kan åka dit direkt.

                                Om det är som jag tror, att fjärilen dog pga sin skadade gäle och att den andra blir återställd så är tanken att jag ska köpa en ny fisk. Går det att introducera en ny fjäril i den situationen? Jag kanske borde se till att det blir 1 + 2 av dom? Suck(s)
                                Uj vad trist och kämpigt Cathrin
                                Läste du Mats Bryzells artikel om Fjärilsciklider i senaste AE-magasinet?
                                Utan att gå in på den så beskrev Mats den miljö som Fjärilar behöver för att vara friska som att karet ska vara i stort sett självgående med få ingrepp. Har du inte läst den så läs den. Den gav mig en ny syn på hur jag ska sköta Fjärilsciklider. Ju fler ingrepp desto känsligare fisk. Tror de är lite som diskusar dvs. att deras immunförsvar inte är så starkt så miljön behöver vara tokstabil. Kan inte råda själv om Fjärilar då det var länge sedan jag haft några.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...