350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Ursprungligen postat av ansjo
    Nja, i min värld är det inte samma alg. Penselalger sätter sig mer jämt på tex ovansidan på blad och inredning och är ljusgröna. Toffsalger sitter just som ofta mörkgröna tofsar, gärna runt kanterna på bladen till saktaväxande växter och på rötter om man nu har sådana.
    Mina tofsalger har alltid varit svartbruna. Och dom här rackarna sitter lite varstans. Jag har till och med sett små bollar av det driva runt på botten. Men dom sitter väldigt jämnt runt kanterna på anubias och dom täcker en ganska stor yta där dom sitter. På bakgrunden finns dom också.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Så här ser algerna ut. Och på samma bild mina kräsna siameser. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1427390511.882350.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,3 KB
ID: 2170872

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        Så här ser algerna ut. Och på samma bild mina kräsna siameser. [ATTACH]75192[/ATTACH]
        Jag brukar kalla såna alger för tofsalger, om det är rätt eller inte vet jag inte Mina försvann med tiden men medan jag väntade klippte jag bort angripna blad och vände på stenar och rötter med mycket tofsalger på...bara för att det inte skulle se så trist ut i akvariet alltså.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ursprungligen postat av KJE
          Jag brukar kalla såna alger för tofsalger, om det är rätt eller inte vet jag inte Mina försvann med tiden men medan jag väntade klippte jag bort angripna blad och vände på stenar och rötter med mycket tofsalger på...bara för att det inte skulle se så trist ut i akvariet alltså.
          Jag vill inte klippa mina anubias om jag inte blir tvungen. Det blir ju inget kvar då. Och jag vill flytta över två rotbitar till nästa projekt men det går ju inte när dom ser ut så där. Jag lät det gå alldeles för långt så jag får nog skylla mej själv också. Men det gör mej inget att det sitter på rötterna utan det är växterna jag blir så frustrerad över

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Japp, det där är tofsalger...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av ansjo
              Japp, det där är tofsalger...
              Thank you

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Jag vill inte klippa mina anubias om jag inte blir tvungen. Det blir ju inget kvar då. Och jag vill flytta över två rotbitar till nästa projekt men det går ju inte när dom ser ut så där. Jag lät det gå alldeles för långt så jag får nog skylla mej själv också. Men det gör mej inget att det sitter på rötterna utan det är växterna jag blir så frustrerad över
                Men om du vänder på rötterna så dör algerna ganska snart, ännu fortare går det om du plockar upp dom och låter dom torka innan du flyttar dom till det andra akvariet, hälla kokande vatten på rötterna (utanför akvariet) kan också fungera
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Ursprungligen postat av KJE
                  Men om du vänder på rötterna så dör algerna ganska snart, ännu fortare går det om du plockar upp dom och låter dom torka innan du flyttar dom till det andra akvariet, hälla kokande vatten på rötterna (utanför akvariet) kan också fungera
                  Tack för tipsen [emoji2] Jag ska prova på dom små rotbitarna. Dom är lätthanterliga [emoji4]

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Aj då... Paletterna har kommit fram med ca 50 yngel. Blir inte av att starta Lidot tror jag. Men det finns nog inte mycket för dom att äta så jag undrar om jag ska försöka med skalad artemia?

                    Kommentar

                    • noisy
                      • October 2006
                      • 338

                      Jag har vid några tillfällen haft palettciklidsyngel och det har gått bra med vanligt flingfoder. (Men det kanske inte är optimalt)?

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Dom har ju precis kommit ut så jag tror inte att dom kan äta det. I det här lilla karet är ju allt så "rent" det är därför jag inte tror att dom har nåt att äta. Provar artemian...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Dom har ju precis kommit ut så jag tror inte att dom kan äta det. I det här lilla karet är ju allt så "rent" det är därför jag inte tror att dom har nåt att äta. Provar artemian...
                          ...eller smulor av torrfoder uppblött i vatten .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Tror du att dom kan äta det som sjunker? Mor och far äter ju inte upp allt varje gång. Och för den delen, när törs man flytta dom? Jag köpte en stor plastback idag som jag skulle ha fiskarna i medans jag startar Lidot.

                            Kommentar

                            • noisy
                              • October 2006
                              • 338

                              Ja det blir säkert bra. Ynglen jag har haft har alltid varit i kar som varit i gång ett tag med alger mm. Jag tror att de äter smulorna som blir över efter föräldrarnas måltid.
                              Senast redigerad av noisy; 27 March 2015, 17:35.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ursprungligen postat av noisy
                                Ja det blir säkert bäst. Ynglen jag har haft har alltid varit i kar som varit i gång ett tag med alger mm,
                                Om dom kunde leva på cyano skulle dom klara sej ett tag i det här karet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...