350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Ursprungligen postat av ansjo
    Håller med, men min nyfikenhet har gjort att jag inte hoppat en av de större svenska akvaristsidorna på FB ännu, men det kommer närmre och närmre. Det jag tycker är tråkigt är alla gissningar och felråd från många, och den stackars nybörjaren som får dessa råd tycker det är en toppensida....
    Jag tycker att mobbningen och förnedringen är värst. Men den första jag gick ur var den där dom började lägga upp fyllebilder och bilder föreställande akvarister som gjorde vattenbyten i underkläderna. En ny bildades som jag gick med i men den strävade åt samma håll den. Jag är inte tillräckligt nyfiken för att kolla på sånt. Dessutom tror jag att de människor som trots allt har mycket att komma med till slut ledsnar och ger upp. Den senaste jag gick ur var en som jag satte stor tilltro till i början men det tog ett par månader så var det samma käbbel och otrevligheter där. Ingenting konstruktivt alls.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Tofsalgerna ser lite ledsna ut nuförtiden tycker jag. (Och det beror inte på algmedlet jag provade.) (Och jag ser gladare ut) Kan det vara för att jag har minskat på pmdd kanske? Jag har dragit ner från dubbel till enkeldos de senaste veckorna. I alla fall en av siameserna äter lite av dom och det gör även svärdbärarna. Så det ser lite snaggat ut. Hoppas att det kanske vänder så att dom åtminstone minskar. Mitt ständigt återkommande standardgnäll

      Fiskarna däremot ser väldigt glada ut. Jag ger dom omväxlande svarta mygg, artemia och flingfoder och jag ser en stor skillnad på dessa mot fiskar jag har haft förut som nästan bara fick flingfoder och lite räkmix. Detta med fodret är ju lite nytt för mej också eftersom jag inte varit medveten om hur många olika sorter det finns. Ancistrusarna skiter decimeterlånga korvar när dom får squash. Ser roligt ut. Tror jag ska testa broccoli nästa gång. Det kanske blir en snyggare färg på korvarna då.

      I Lidot går det ganska bra tror jag. Koppartetrorna är lite konstiga tycker jag för jag har i princip inte sett dom äta nånting. Kanske dom har pyttesmå munnar så det inte märks så mycket när dom öppnas? Alla barberna lever och jag tror att jag har haft tur när jag har köpt fisk det senaste halvåret. Förutom guppiesarna i början har jag fått behålla dom. Jag har lite cyano på sanden men den verkar hållas i schack så länge jag har persiennerna nere. Vilket ju är lite trist eftersom det blir så skumt i vardagsrummet men det kan jag leva med. Växterna, framför allt javaormbunkarna ser riktigt risiga ut men jag ska härda ut och väntar på att dom ska ta sej. Palettcikliderna (jag brukar kalla dom kaninciklider i andra sammanhang. Lite vanvördigt kanske) har bebisar som vanligt.

      I 54-litraren mår alla småtjejer bra och den största från första kullen skulle jag nog egentligen kunna leverera till djuraffärn men jag väntar tills allihopa är tillräckligt stora. Inte stor mening med att komma dit med en fisk Det enda jag bekymrar mej för är att jag inte får till rätt temperatur i det karet. Den ligger på uppåt 29 grader nu och jag vrider och vrider på värmarreglaget men får inte till det. Billigt skit. Men fiskarna mår som sagt bra.

      Jag har - med rätt stor framgång - avskärmat alla funderingar på förändringar i karen och tycker att det faktiskt är helt okej som det är just nu. Det blir inga fler fiskar eller växter på ett tag nu. Det ska bara få vara som det är. (Tills skatteåterbäringen kommer antagligen ) Det är lite illavarslande tycker jag att jag har börjat stå i dörren till mitt "hobbyrum" och fundera på om jag verkligen behöver ha så många grejer och material och behöver jag verkligen det där skrivbordet? Och kommer jag verkligen att måla dom där tavlorna nån gång? Man skulle bli tvungen att köpa mörkläggningsgardiner eller nåt... Hmmm...

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Nu har en av ancistrusarna i visionkaret dött. Den hade nog legat ett tag. Det är lite läskigt för en av svärdbärarhonorna står nere vid botten och det ser ju misstänkt ut. Det är vattenbytesdag idag så jag kanske skulle ta mer än jag brukar göra? Jag har kanske matat för mycket ett tag...

        Klicka på bilden för större version

Namn: 36951eabfc9984eb4941eb0ee4004b1f.jpg
Visningar: 1
Storlek: 478,3 KB
ID: 2171614

        Nitrit nånstans mellan 0,05 och 0,1
        Senast redigerad av Mu(sic); 17 May 2015, 12:15.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Jag bytte 50% och nu ser svärdbärarhonan piggare ut. Mer stillsam än hon brukar va men hon står inte på botten i alla fall. Dom får ingen mat idag.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Oj, den där var inte purfärsk. Bra att du bytte mycket vatten, hoppas honan piggnar till
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Oj, den där var inte purfärsk. Bra att du bytte mycket vatten, hoppas honan piggnar till
              Hon håller sej fortfarande på botten men hon flämtar inte eller nåt och har sin fina färg kvar. Det var nån som föreslog att hon ska till att föda, men jag har aldrig sett svärdbärarna bete sej så. Dom brukar stirra runt och dra sej undan. Dom har ju varit smällfeta båda två hela tiden och jag hinner aldrig se nån födsel Den andra verkar föredra att hålla sej under en rot alldeles bredvid ser jag nu. Men hon är det mer fart på.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ungfödare som ska föda brukar väl hålla sig närmare ytan, tycker jag det verkar som.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Ja det stämmer med det lilla jag har sett i alla fall. Jag hoppas att det beteendet inte har nåt samband med ancistrusdöden. Att det är ett symptom på nåt

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Idag när jag kom hem stog svärdbärarhonan ovanför det lilla innerfiltret men hon kom fram när jag släppte i mat. Nu glider hon väl runt mer men det är ingen fart i henne som förut. Hanen är märkligt lugn och sansad han också. Konstigt [emoji15]

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Dom kanske bara vilar sig lite

                      Tror inte det är någon fara

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Jag hoppas det Jesper [emoji4]

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Nu är det ordning på svärdbärarna igen men jag har ett annat problem: Mina vackra tofsalger håller på att försvinna! [emoji12][emoji16]

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Nu är det ordning på svärdbärarna igen men jag har ett annat problem: Mina vackra tofsalger håller på att försvinna! [emoji12][emoji16]
                            Då är lyckan fullständig hos dig då Cathrin, svärdbärarna ok och dina hatade alger är snart puts veck .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              Kul det ordnar sig! Grejen med fbsidorma tycker jag är att man får input och tips. Sen får man forska vidare själv. Nu skriver jag allt i min egen tråd o förstår att den e rätt trist o inte många som läser. Men oavsett, en del frågor/trådarpå tex detta forum lämnas obesvarade eller det tar ett bra tag innan nån svarar. På fb kan man få många svar på kort tid. Och därefter ha nåt att jobba med. Man hoppas ju att folkr vettiga och seriösa nog att googla runt den info de får, vare sig det är här eller fb.. Hänger mkt på fb. Fööör mkt.. Och det spårar ur ibland.Visst... Och det är alltid trist.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Då är lyckan fullständig hos dig då Cathrin, svärdbärarna ok och dina hatade alger är snart puts veck .

                                //Inger
                                Ja och ingen av dom andra fiskarna har blitt dåliga heller Ser ljust ut just nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...