350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vilka "problem" ni har, själv har jag inte sett en endaste liten unge sen Diskusarna, och det är ju ett par år sedan nu .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Inger H
      Vilka "problem" ni har, själv har jag inte sett en endaste liten unge sen Diskusarna, och det är ju ett par år sedan nu .

      //Inger
      Haha! Ja det är ju egentligen ett mycket litet problem i sammanhanget Leken är väl ett tecken på att fiskar trivs va? Men jag har redan nån som vill adoptera dom tror jag. Det är populära fiskar

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        Haha! Ja det är ju egentligen ett mycket litet problem i sammanhanget Leken är väl ett tecken på att fiskar trivs va? Men jag har redan nån som vill adoptera dom tror jag. Det är populära fiskar
        Ja, jag får nog se till att få mina att trivas bättre, men hur det är frågan .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Nä jag tror inte att det är ditt fel om fiskarna inte leker Inger. Det är nån annan parameter som behöver tweekas

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Nu när jag nästan är av med tofsalgerna så dyker det upp en annan sort i stället. En sort som jag aldrig har sett förut. Jag blir sugen på choklad när jag tittar på dom...

            Klicka på bilden för större version

Namn: de23b35b8905cc15eb97a3b592a00032.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,9 KB
ID: 2172270


            Skickat från min iPhone med Tapatalk
            Senast redigerad av Mu(sic); 25 July 2015, 19:54.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Den läken kunde inte jag öppna på min surfplatta...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Ursprungligen postat av ansjo
                Den läken kunde inte jag öppna på min surfplatta...
                Hmm... Jag la upp bilden med tapatalk och det blir ju alltid en länk för att spara bilden så jag gick in via datorn och redigerade för att det skulle bli en bild i stället för länken. Jag brukar göra så även om det är bökigt. Det är mycket förvirrande det här...

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Nu så har jag problem med kopparbarberna. En dog och fastnade i gallret till filterbyttan och två har jag avlivat. Den ena jag avlivade simmade i spiraler och fastnade mellan stenarna efter att jag hade haft mörklagt mot cyano. Den andra jag avlivade var väldigt slö och stog med huvudet neråt och drev med strömmen. Lite indragen mage. Nu har jag en som står i bakgrunden på samma sätt och försöker hålla emot men den kommer nog att fastna i gallret den också. Den ser ut som vanligt i färg och form. En liten en har lite indragen mage och är väldigt slö den också. Dom åt inget igår. Ingen av fiskarna har varit bleka och alla har inte haft indragen mage. Jag gjorde ett stort vattenbyte igår eftersom jag tyckte att fiskarna uppehöll sej vid ytan på ett sätt som dom inte brukar göra. Nitrittest idag visade på 0.05 alltså inget att bry sej om.

                  Jag funderar på att medicinera för jag vill ju inte att fiskarna ska dö ifrån mej som dom gjorde förut. Det enda jag har gjort som skulle kunna ha ställt till det var att släppa i en ancistrus som jag köpte på djuraffärn. Det var för några veckor sen. Djävla skit!

                  En av dom har ihopslagen stjärtfena...
                  Senast redigerad av Mu(sic); 26 July 2015, 13:36.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Men vad tråkigt Cathrin, hur länge har du haft barberna?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Jag köpte dom 1/4. Dom har ju varit så pigga och fina hela tiden. Det är nog ca tre veckor sen den första som jag avlivade. Jag har inte skrivit nåt om det här vilket ju var ganska dumt men jag tänkte att det var tillfälligheter. Men nu försöker jag andas normalt och ta det lugnt i stället för att börja mixtra. Hoppas att det inte är så illa som jag tror. Men jag tror att det var efter att jag köpte ancistrusen som dom som såg sjuka ut dog. Jag köpte den för lite mer än två veckor sen.

                      Jag väntar till i morron och har dom dött eller ser ut att lida så försöker jag nog med universalmedicinen. Jag tittar dessutom väldigt snett på redmoor roten för den hade jag i skruttkaret. Den kanske är giftig

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Medicin hade jag personligen skippat så länge man inte vet vad det är de drabbats av, då kan en saltkur hjälpa fiskarna om de är svaga. Kör en halv dl/100 liter akvarium.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Så salt kan hjälpa mot det här vadenuär också tror du? Jag testar

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            I alla fall hjälpa fiskarna i sig själva om det är något enklare fel i vattnet eller karet...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Jag tillsatte saltet nu och alla fiskarna verkade bli rejält upplivade på en gång. Det såg faktiskt roligt ut Men det var bara en som såg dålig ut nu så jag hoppas att det rättar till sej. Skulle det kunna vara paletterna som tröttar ut vissa fiskar? Dom är ju på hela tiden... Griper efter halmstrån lite här känner jag

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Anders har nog rätt här... Salt är en bra första väg att gå... Betydligt mycket bättre än medicin... Kommer säkert att bli bättre! Själv kör jag en saltkur i 720:t här hemma... Minst 1 dl/100 liter där...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...