350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Jag hällde i 60 ml, drygt eftersom jag spillde en del också

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Fast eftersom det är ofarligt att överdosera spillde jag i 30 ml till. Alltså nästan dubbel dos.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        De små kakaduhonorna äter inte torrfoder i nån större utsträckning. Jag kanske ska ge artemia och sånt lite oftare? Jag brukar ge det ungefär var tredje dag eller nåt. Det vet jag ju att dom äter

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Fast eftersom det är ofarligt att överdosera spillde jag i 30 ml till. Alltså nästan dubbel dos.
          Eftersom du inleder med FFM nu och det är helt ofarligt så gör det inget att du slaskar i extra. Snarare bra. Men det lär bli dimmigt en stund
          Sedan i början om de är lite tunna och inte äta så kör du med artemia. Skulle resonera på samma sätt om fisken är tunn.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Det la sej efter några timmar Jag bytte två tredjedelar av vattnet. Det där preparatet har många användningsområden såg jag. Jag ska köpa hem mer av det

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Jag börjar fundera på om det verkligen är kakaduaciklider jag ska ha. Dom lever ju inte så länge. Honorna i ungefär ett år står det i artbeskrivningen. Och jag inte vet hur gamla dom är när jag köper dom så det är inte säkert att jag får behålla dom så länge. Men nu har jag några stycken och eventuellt en hane som jag ska adoptera (om han är pigg och kry) så jag får njuta av dom så länge jag har dom Vem vet? Det kanske funkar ändå Men om jag inte lyckas hitta en hane kommer honorna att ta skada av det på nåt sätt?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Honorna tar ingen skada av att gå ensam, det är bara du som kommer att "skadas" lite lätt eftersom du inte kommer att få uppleva intressanta beteenden.

                Kollade igår på Östersunds kommunala vattenvärden, Och såg att ditt PH ligger på strax över 8.
                Kanske du längre fram ska kolla på arter, som trivs i det lite högre PH:t (bara ett tips vis av erfarenhet)

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jo jag vet att du har erfarenhet på den punkten men när jag testar vattnet ligger det på mellan 7 och 7, 5 nånstans. Jag ska mäta igen för säkerhets skull eftersom det var länge sen nu

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Jag mätte nu och fick samma gröna nyans som jag brukar få. Stämmer mest med 7,5. Kranvattnet däremot gav en helt klart blå färg. Så akvarievattnet har lägre ph än kranvattnet, men jag måste nog köpa ett mera exakt test. Det är så förbaskat svårt att jämföra transparent färg med den på kartan.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Inger! Hur bar du dej åt när du hittade vattenvärden på Östersunds kommuns hemsida?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Cathrin, jag tror att det är normalt att PH blir lägre i karet. Nu ska vi inte prata vattenkemi, jag är urdålig på den biten.
                        Jag googlade på vattenvärden Östersunds kommun. Strunta nu i det där, tror inte att det har så himla stor betydelse om PH är 7,5 eller 8 kanske beroende på vilka fiskarter vi väljer.
                        Jag har haft små ciklider, som inte ska gilla ett lite högre PH, men dessa har funkat hur bra som helst i vårat vatten .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Haha! Ja google brukar va bra Men hemsidan är skit Mitt vatten har funkat bra hittills men det kan ju vara bra att ha lite koll i alla fall.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Nu har jag gjort ett vattenbyte till och hällt i en normaldos FFM. Jag försöker även komma på ett sätt att minska spruttet från filtret. Det är ganska rejäl sprutt. Det enda jag kan komma på är att sätta en stor rot ivägen typ. Jag kanske skulle bygga nåt sten/rotröse mot sidan. Hmmm...


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Kan man ha det så här? Det är den enda lösningen jag kan komma på nu.




                              Skickat från min iPhone med Tapatalk

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Varför gör du så täta vattenbyten med tillsats av FFM?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...