350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Jag kom just på att jag har ett litet akvarium som jag skulle kunna sätta igång. Det är ett sånt där med heltäckande lock med inbyggt filter och ljus. Det skulle säkert kunna få plats nånstans, kanske i köket? Det behöver en rejäl rengöring, nytt litet lysrör följde med och byte av filtermaterial förståss men det vore ju kul att pyssla med. Det finns några småplantor av javan och anubias som jag kan använda. Jag tror emellertid inte att det är stort nog för barberna så jag får fundera på nåt att befolka det med. I den andra lillburken verkar silikonet ha torkat så det går nog inte att sätta igång.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mu(sic)
      Jag kom just på att jag har ett litet akvarium som jag skulle kunna sätta igång. Det är ett sånt där med heltäckande lock med inbyggt filter och ljus. Det skulle säkert kunna få plats nånstans, kanske i köket? Det behöver en rejäl rengöring, nytt litet lysrör följde med och byte av filtermaterial förståss men det vore ju kul att pyssla med. Det finns några småplantor av javan och anubias som jag kan använda. Jag tror emellertid inte att det är stort nog för barberna så jag får fundera på nåt att befolka det med. I den andra lillburken verkar silikonet ha torkat så det går nog inte att sätta igång.
      Klart att du ska köra igång det lilla karet . Snart är det mörk höst och vinter, då behövs fler kar .
      Är det ett 54-liters?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Nä det är snarare 24 liter. 24 x 32 x 19 eller nåt. Jag håller på att mixtra med filtreringen nu men det verkar fattas en del som ska sitta på den sidan där utloppet är. Men jag tror egentligen inte att det är nån vital del. Det är en pump som pumpar vattnet över filtermaterialet sen rinner det ner i karet igen i andra änden. Det som bekymrar mej är att pumpen inte verkar kunna tas isär så man kan rengöra impellern. Men jag la i filtervadd längst ner i byttan. En annan grej är att lysröret inte slocknar helt. Irriterande och jag har inte kunskaper för att felsöka

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Nu har jag fyllt lillkaret med sand och vatten men ljuset ser förb-t hemskt ut. Det är Aqua-Glo 8w och sanden ser ju helt rosa ut. Det lyser ju inte direkt upp heller. Flashback igen till skruttkaret som såg rosa ut också. Gluäääh Jag skulle vilja ha likadant ljus som i Juwelkaren så jag får väl leta lysrör nu då. En nackdel är att röret sitter rätt långt bak. Men luckan är stor och fin så man kan komma ner och greja om man behöver

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Kan det här vara ett bra rör för växterna? Kanske i kombination med nåt annat rör?



            Annars kanske jag skulle köpa Juwel Day som det sitter i Visionkaret? Det verkar ju vara ganska bra. Jag gillar det ljuset. Jag tycker inte om när ljuset är blålila

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Kan det här vara ett bra rör för växterna? Kanske i kombination med nåt annat rör?



              Annars kanske jag skulle köpa Juwel Day som det sitter i Visionkaret? Det verkar ju vara ganska bra. Jag gillar det ljuset. Jag tycker inte om när ljuset är blålila
              Blue sky låter väldigt blått. Själv är jag väldigt förtjust i Sylvania Aquastar tillsammans med Juwels Day, fast det är ju en smaksak förstås .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Fast det står "intensivt dagsljus" så jag tror ju då att det inte är blått Hos pwss i alla fall så finns inte sylvania i rätt längd men jag får väl kolla lite mer.

                Edit: Hittade på cyberzoo
                Senast redigerad av Mu(sic); 13 September 2015, 18:01.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Det borde väl inte va nåt stort problem att få hem ett så pass kort rör i helt skick?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Det borde väl inte va nåt stort problem att få hem ett så pass kort rör i helt skick?
                    Har ingen aning om vilken färg det är på Blue sky.
                    Jag har aldrig fått något trasigt rör från PWSS, dom packar bra

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Jo jag brukar handla från pwss men nu har dom inte rör som passar till Lidot. Jag får väl chansa på att cyberzoo också packar in grejerna ordentligt

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        Jo jag brukar handla från pwss men nu har dom inte rör som passar till Lidot. Jag får väl chansa på att cyberzoo också packar in grejerna ordentligt
                        Klart att dom gör

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Jag har beställt dom rör du har nu och hoppas att dom kommer snabbt [emoji4] så kanske jag kan få till växterna åtminstone. I väntan på vad som ska hända med fiskarna [emoji53]


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Nu har rören kommit och dom var VÄLDIGT omsorgsfullt packade Men i vilken ordning ska jag ha dom? Day fram och Aquastar bak?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Nu har rören kommit och dom var VÄLDIGT omsorgsfullt packade Men i vilken ordning ska jag ha dom? Day fram och Aquastar bak?
                              Det är också en smaksak Cathrin, testa vad du tycker blir bäst . Själv har jag day bak och aquastar fram.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Jag ska greja och pyssla med det i helgen och det blir ju roligt. Har inte gjort så väldans mycket i karen dom senaste månaderna. Jag funderar på att möblera om lite i Visionkaret för ett par av anubiasplantorna ser ganska konstiga ut. Dom har skickat sidoskott och rotstammarna verkar ruttna emellan dessa. Så det blir lite planerande och funderande på hur jag ska få till det. Fiskarna lär ju inte bli lika upprymda

                                Jag blir snart av med alla paletterna så det lilla 54-liters blir tomt. Det skulle jag vilja ha öppet egentligen men jag ska avvakta med det. Jag måste ha en högre möbel till det och annan belysning. Apropå det så fick dom minsta paletterna flytta in tillfälligt i pytte-burken i köket för att köra in det. Till vad har jag ingen aning om ännu men jag kommer nog på nåt.

                                Jag tror att jag ska kolla om dom har nån rolig växt inne som passar i nåt av karen. Det var länge sen jag handlade nåt nytt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...