350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Därför att Johnny skrev att jag ska göra så så då gör jag så

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Inger: Idén bygger helt på FFMs förmåga att binda osunda partiklar och ämnen. I detta karet så har det ju varit en del oflyt med fiskarna. Det var med detta upplägget jag fick Diskuskaret på fötter igen. Det är ju enbart naturmedel och de gör ingen skada, mer än i plånboken. Använder fortfarande FFM vid vattenbyten i känsliga kar. Tycker det är en smått fantastisk produkt. Men mår fiskarna kanon och det inte klias efter vattenbyten etc. då är det ju bara rent vatten som gäller. Här i Västerås så reagerar alla mina fiskar mer eller mindre negativt vid större vattenbyten. Men med FFM då är det som att de coolar ner sig och blir lugn med lugna behagfulla gälrörelser.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Inger: Idén bygger helt på FFMs förmåga att binda osunda partiklar och ämnen. I detta karet så har det ju varit en del oflyt med fiskarna. Det var med detta upplägget jag fick Diskuskaret på fötter igen. Det är ju enbart naturmedel och de gör ingen skada, mer än i plånboken. Använder fortfarande FFM vid vattenbyten i känsliga kar. Tycker det är en smått fantastisk produkt. Men mår fiskarna kanon och det inte klias efter vattenbyten etc. då är det ju bara rent vatten som gäller. Här i Västerås så reagerar alla mina fiskar mer eller mindre negativt vid större vattenbyten. Men med FFM då är det som att de coolar ner sig och blir lugn med lugna behagfulla gälrörelser.
        Jag har bara sju barber och paletthanen kvar nu förutom koppartetrorna som har sett oförskämt fräscha ut hela tiden. Alla äter och ser pigga ut så jag hoppas att det ska funka. Det har ju hela tiden funnits en eller ett par som har sett dåliga ut men ingen gör det nu. Det kanske är så att dessa som är kvar har större motståndskraft så dom har hållit ut längre. Jag har försökt lugna ner cirkulationen i karet också för jag tänkte att det kanske är jobbigt för fiskarna när det är strömt. Jag måste ju lösa det i vilket fall eftersom scalarerna ska bo där när det är säkert att flytta dom

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Även om du vill ha ner cirkulationen så är det viktigt att pumpen/filtret får gå på max. Bättre att rikta utblåset mot t.ex. En rot eller liknande.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Inger: Idén bygger helt på FFMs förmåga att binda osunda partiklar och ämnen. I detta karet så har det ju varit en del oflyt med fiskarna. Det var med detta upplägget jag fick Diskuskaret på fötter igen. Det är ju enbart naturmedel och de gör ingen skada, mer än i plånboken. Använder fortfarande FFM vid vattenbyten i känsliga kar. Tycker det är en smått fantastisk produkt. Men mår fiskarna kanon och det inte klias efter vattenbyten etc. då är det ju bara rent vatten som gäller. Här i Västerås så reagerar alla mina fiskar mer eller mindre negativt vid större vattenbyten. Men med FFM då är det som att de coolar ner sig och blir lugn med lugna behagfulla gälrörelser.
            .

            Det är ju kanon att det har funkat för dina Diskusar . Även jag brukar använda FFM i nystartade kar, men aldrig sedan. Men ser man att det funkar bättre med FFM - än utan i det vatten man har, så självklart är ju det jättebra.

            Har just sett ett tv-program om mindfulness .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Även om du vill ha ner cirkulationen så är det viktigt att pumpen/filtret får gå på max. Bättre att rikta utblåset mot t.ex. En rot eller liknande.
              Det är precis så jag har gjort [emoji2]


              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                350 liter asiatiska fiskar ledde till 180 liter gott och blandat

                [emoji106] Jättebra!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Usch nu har jag varit för trött och lat så det har gått fler dagar sen senaste vattenbytet än jag hade tänkt. I morron ska jag ta och ägna många timmar åt alla tre karen och bland annat ta bort en massa alger som sitter på filterbyttan i Lidot. Det är skitfult faktiskt. Och lillkaret med palett-tjejerna är väldigt algbemängt så där behövs en rejäl insats. Det tråkigaste med det karet är att ingenting vill växa där. Ja utom algerna på glaset. H. polysperma ska ju växa som ogräs i alla slags förhållanden men det gör inte mina. Det är säkert lampan som är kass för nåt annat kan jag inte komma på som skulle inverka på tillväxten. Och ja jag har gött med pmdd. Men jag gav upp för några veckor sen. När jag tänker efter så växer inte alger särskilt fort där heller. Mysko... Jag vill göra ett öppet kar av det i stället om jag kan hitta bra belysning som inte kostar så mycket.

                  Jag köpte ett frysfoder som innehåller sex olika typer av mat och några av kuberna är röda. Det var minsann mumsfillibabba det sa alla firrarna. Dom blev nästan som galna Men det syns på kakaduhonorna att jag inte har gett tillräckligt med frysmat för dom ser lite tunnare ut än dom gjorde förut. Det får bli ändring på det Det är första gången jag har fiskar som inte äter flingor.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Nu hoppas jag att fiskarna är lika glada och nöjda som jag är [emoji6] Jag tillsatte Voogle och tänker följa doseringen på flaskan d v s en dos om dagen i fem dagar så får vi se vilken effekt den har. Jag hittade en död barb men det var den som har varit tunn ett tag. Så nu har jag sex stycken kvar.

                    Jag tog och rensade bort all pistia ur Visionkaret för den behövs inte direkt för att skugga. En sak som jag har lagt märke till i det karet är att tofsalgerna som finns kvar inte verkar må särskilt bra och jag hade nån slags alg som såg ut som chokladbrun sammet på anubiasen som är på tillbakagång också. Jag tror att det har att göra med att jag inte har idats blanda nytt pmdd och därmed inte har haft i nån gödning. Kan det stämma tro?


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Nu har jag haft i Voogle i fem dagar som det står på flaskan. Jag tror faktiskt att det har blivit bättre. En fisk står fortfarande i bakgrunden men han äter allt som flyter dit Det är ingen som simmar konstigt längre heller. Nu ska jag vänta en vecka extra med vattenbytet för bästa effekt står det vidare på flaskan.

                      Jag fiskade upp en död svärdbärarhona ur Visionkaret härom dagen och det var ju inte så kul. Så nu är jag nojjig över det. Men än så länge tänker jag anta att hennes tid var inne. Sådeså

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Goda nyheter att du börjar se effekten. Håller både tummar och tassar [emoji106]
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Tack Johnny [emoji4]


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Än så länge är det bara en av kopparbarberna som ser lite dålig ut. Han står i bakgrunden fortfarande men äter litegrann. Idag har det gått två veckor sedan förra vattenbytet så det blir lite städning i Lidot. Jag har inte kommit mej för att beställa mer av Voogle och FFM ännu men jag ska göra det snart. I Visionkaret ser det lite si och så ut. En del fiskar har långa nästan genomskinliga bajstrådar efter sej men ingen ser ut att vara dålig. Och en av kakaduaciklidtjejerna åt lite av flingfodret i fredags. Jag ser det som positivt.

                            Det har varit så in h-vete intensivt på jobbet så engagemanget i karen och fiskarna har inte varit det bästa. Orken har lyst med sin frånvaro mer än nånsin. Jag skulle verkligen behöva komma igång med de förändringar jag har planerat men törs inte riskera att skalarerna blir dåliga om jag flyttar dom. Så det händer ingenting alls. Jag har inte ens försökt få tag i en hane till kakaduacikliderna. Det som håller mej på ett bra humör trots allt är att jag får umgås med familjen och jakten på ett nytt jobb. Och planer på att byta bil. Byta bil kommer att bli en höjdare. Bättre än godis och kakor faktiskt

                            Snart är klockan tillräckligt mycket för att jag ska kunna dra igång motivationen med riktigt brutal musik på hög volym. Grannarna har inte klagat hittills. Dom är kanske lika morgonpigga som jag på söndagarna

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Cathrin, du skrev om bolivianer i Pias tråd, tror att du skulle gilla dom. Betydligt enklare än apistogramma, och dessutom väldigt vackra och trevliga .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ja Inger jag har ju egentligen tänkt det länge men inte kommit till skott. Kakaduorna var ju liksom bara till hands precis när jag tänkte det Men som jag skrev förut så måste jag vänta ut det som händer i Lidot innan jag skaffar mer fisk. Bolivianer brukar finnas jämt i affärn. Fast nästa gång köper jag precis när det har kommit en ny sändning. Chansen är nog större att dom är friska och krya då

                                Kommentar

                                Arbetssätt...