350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Låter som om du har det riktigt gott med dem. Vad roligt!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Suck... Nu beter sej paletthonan likadant som dom andra fiskarna som blev dåliga. Jag kanske fyllde på med för kallt vatten? Jag vet inte Å andra sidan så har en liten barbhane som har magrat förut piggat på sej och simmar omkring och äter lite också. En annan skiter vitt. Ser det ut som i alla fall för han har en lång vit sträng efter sej. Det är första gången jag ser något komma ut ur nån av barberna

      Det är så tråkigt och man blir ju liksom låst när man måste vänta och se vad som händer innan man kan fortsätta med det man har planerat. Men i det andra karet flyter det i alla fall på som det ska. Den gamle gick hädan men det var ju väntat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det Mats, Bosse eller vem det nu var i början av min närvaro här på Zoopet sa till mig när det hände massa skit i karet var att backa bandet. När det blir struligt i ett akvarium så lista vad du gjort som är nytt, rutiner, ämnen du tillsatt i akvariet eller annat tills den dag du tyckte att det funkade. Ta dig tid och gå igenom det. För egen del så tror jag att snabblimmet är huvudorsaken. Att det på något sätt stör det som sker i karet. Något stressar ju hud eller fisk? Något du inte hade tidigare. Sedan är det ju så att när det händer något i karet så är det aldrig mystiskt. Det finns alltid en orsak. Kemikalier eller det som utsöndrar kemikalier gör ju något med miljön? Du äter ju inte snabblim
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Snabblim, nu har jag missat något .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Det kan också vara jag som minns tokfel och skapar en total förvirring hos både Cathrin och alla hennes läsare. Men rådet är lika även om jag är senilare än vad jag hoppas.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det Mats, Bosse eller vem det nu var i början av min närvaro här på Zoopet sa till mig när det hände massa skit i karet var att backa bandet. När det blir struligt i ett akvarium så lista vad du gjort som är nytt, rutiner, ämnen du tillsatt i akvariet eller annat tills den dag du tyckte att det funkade. Ta dig tid och gå igenom det. För egen del så tror jag att snabblimmet är huvudorsaken. Att det på något sätt stör det som sker i karet. Något stressar ju hud eller fisk? Något du inte hade tidigare. Sedan är det ju så att när det händer något i karet så är det aldrig mystiskt. Det finns alltid en orsak. Kemikalier eller det som utsöndrar kemikalier gör ju något med miljön? Du äter ju inte snabblim
              Du är ickesenil Johnny. Det är snabblim. Och även om det här inte började i och med att jag limmade fast växterna så kan det ju ha tagit den här tiden för ämnena att lösas ut i vattnet. Det är min bästa gissning också. Det enda andra nya jag gjorde var att släppa i en liten ancistrus. Det var flera personer som sa att dom använder just detta lim och att det är ofarligt. Jag kan utan vidare plocka ur de växter som är limmade. Frågan är om det i så fall har avsatt sej i sanden och rötterna. Att det inte skulle hjälpa med bara ett totalt vattenbyte.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Jag skulle ändå resonera som du gör nu Cathrin. Bara på prov ta bort allt med lim. Byt rejält med vatten. Ta sedan maxdos med Easylife FilterFluidMedium dag 1 som är en lerprodukt som binder osunda ämnen och vissa bakterier i karet och efter ett par dagar gör ett vattenbyte till och tillsätt normaldos med samma preparat. Efter nästa vattenbyte ett par dagar senare tillsätt istället EsayLife Voogle som precis som det första är ett rent naturpreparat som verkar stabilisera karet och skapa bättre motståndskraft mot sjukdomar. Nu pratar jag inte som expert. För det är jag inte utan enbart vad jag prövat mig fram när det flippar över i ett kar. Vad jag är ute efter är ett slags DeTox för karet och sedan återgång till naturliga rutiner. Med andra ord så är det så här jag skulle gjort. Känner mig färdig med kemikalier, gifter och annat.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag ska kolla men jag tvivlar på att dom säljer dessa preparat. Dom har väldigt begränsat utbud på den enda djuraffärn som finns här. Men jag ska ju ändå dit i morron [emoji4]


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Jag har beställt nu. Dom säljer inga Easylifeprodukter kom jag på men det brukar gå rätt fort att få grejerna. Jag skulle vilja ha fler handlare här så att man kan dra iväg och köpa det man behöver direkt. Undrar om det skulle funka att starta eget. Bara tillbehör, vattenkemigrejer och sånt. Jag behöver ju ändå byta jobb tänker jag

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Starta eget är verkligen att rekommendera om man har en bra idé, inte är rädd för att jobba, står ut med extremt låg inkomst i perioder och vill slippa ha en chef.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Just nu skulle jag väldigt gärna slippa va beroende av att sndra gör sitt jobb vilket är en förutsättning för mej att kunna göra mitt. / Frustrerad idealist med för stort engagemang och som tar sina arbetsuppgifter på alldeles för stort allvar [emoji12]


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Fast jag gillar ju att ha semester. [emoji16]


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            All kundfri tid är semester. Rik på pengar och rik på tid är sällan samma sak [emoji6]
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Just nu skulle jag väldigt gärna slippa va beroende av att sndra gör sitt jobb vilket är en förutsättning för mej att kunna göra mitt. / Frustrerad idealist med för stort engagemang och som tar sina arbetsuppgifter på alldeles för stort allvar [emoji12]


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Sätt dig ned och skissa på ett företag och börja dröm mera ordentligt. Drömmandet är ju gratis. Det kanske kan gå?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                En vän till mej sådde ett frö för ett par månader sen när hon berättade att hennes gubbe tycker om att hjälpa folk igång om han tror på grejen. Han är revisor [emoji4] men i mina goda stunder så gillar jag verkligen mitt jobb. Jag måste bara se till att omvända resten av företaget så blire bra [emoji23]


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...