En liten undran bara...
Har du någon form av underlag under karet, och är där fötter under möbeln på mitten? Är lite hispig när det gäller detta efter 2 kar spruckit inom ett par år för mig. Det ena på 960 liter....
Nä jag har inget under karet. Bör man ha det? Byrån har sockel. Jag har haft småkar på denna förut och jag kan sitta och studsa på den om jag vill. Jag väger 74 kg. Hade en stor tjocktv på den förut också. Men det här är ju ingen permanent lösning utan bara för att kunna flytta rasbororna. Jag är inte orolig. Om nu inte det finns en väldigt bra anledning till underlag under karet
Ja jag läste om karet som sprack. Vilken mardröm! Det är inte utan att man har det i bakhuvudet när man håller på...
Jag köpte Medimor på djuraffären och har börjat behandla rasbororna. En hade dött men de andra två hänger med än så länge. Det som oroar mej är att en av guramihonorna har ganska stora vita transparenta fläckar på stjärtfenan som inte buktar ut eller ser svampiga ut och den mindre hanen ser ut att ha lite trasiga fenor, men bara lite. Jag tror att jag måste behandla alla fiskarna.
Jag var ju orolig för att nåt skulle gå snett när jag ändrade rutinen för vb. Skillnaden mellan att byta 30% varannan vecka mot 50% varje vecka är ju jättestor! Dessutom bytte jag ut innehållet i ytterfiltret helt och hållet för ett par veckor sen. Jag läste att såna här sjukdomar kan uppstå vid stora förändringar t ex vattnet. Det beror inte på att jag sköter karet dåligt i alla fall. Jag tror att det blev för rent eller nåt.
Frågan är om man kan stänga av ytterfiltret och köra innerfiltret utan innehåll under behandlingen eller om det blir ännu mer totalknas då. Det står i anvisningen att man kan göra så men jag är osäker. Bakterierna i filtermediat dör av medicinen antar jag? I lillburken kör jag luftpump nu.
Kan ju i och för sej ha nåt att göra med de nya fiskarna men det syns ingenting på dom.
Nu är det bara att tömma och rengöra lillburken igen. Rasbororna gick bort i natt. Frågan är om jag kan vänta nån dag till och se hur fläckarna utvecklar sej på guramin innan jag ger mej på att medicinera hela karet? Om/när jag ska göra det visst kan jag minska på vattnet till låt säja hälften så jag inte behöver hysta i så stor mängd av medicinen? Har för mej att jag läste det nånstans.
Kommer växterna att dö? Kan man fortsätta med pmdd som vanligt? Många frågor 😳
Jag hade nog i nuläget inte gjort någonting, vare sig medicinerat eller startat om karet...
Att det skulle bli för rent är jag tveksam till, då skulle det varit otroligt sunkigt före.
Gör så, och låt det ha sin gång. Håll en koll på fiskar och akvarium, blir det mycket värre får man se hur man ska göra. Det du kan göra i nuläget är lite beroende på vad du tror det är, men höja tempen (om den inte är runt 27-28) och salta karet. Detta hjälper ofta fisken att återhämta sig, men tänk även på att högre temp är mer syrefattigt.
Jag säger inte att man inte ska medicinera, men ibland får man försöka sätta sig på händerna och låta allt ta sin tid. Att sedan medicinera mot något man inte vet om/hur/vad så kan det göra mer skada än nytta.
Om jag förstår dig rätt har du nyligt bytt ut all filtermedia i ditt ytterfilter? Har du något annat filter igång parallellt?
Där har du nog roten till problemet med vattenkvaliten.
Ja jag bytte ut alltihopa mot filtermattekuber. Men jag har ett ganska stort innerfilter som har gått parallellt hela tiden och jag tillsatte lite av bakteriekulturen jag hade kvar.
Jag ska prova med salt och temperatur. Tempen ligger på 26 grader nu. Jag kan kanske se till att det blir mer ytrörelse
Senast redigerad av Mu(sic); 11 February 2014, 16:54.
Ok, bra med innerfiltret så det inte blir helt kollat med nyttobakterier. Tror ändå dippen beror på bytet av media. Det är ju alltid skönt att tro sig veta vad det beror på när ett akvarie dippar, även om det inte hjälper i det akuta läget.
Håller med ansjo, ta det lugnt nu, håll koll på fiskarna och salta lite. Avvakta med nya fiskar tills det stabiliserats sig.
Kommentar