350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #16
    Ta mej 17 jag löste det och släppte i 5 siameser också. Tack så mycket för hjälpen

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #17
      Idag har jag lyckats fånga och byta ut de 2 fiskarna som inte var siameser och det tog ju en stund Fick plocka ur alla rötter och större delen av växterna för att få tag i dom. Jag kom hem och när jag skulle koppa i de riktiga siameserna så tänkte jag att det kanske går att göra som jag gjorde med ancistrusen. Den hällde jag över i en bunke och koppade eftersom jag inte ville ha i akvarievattnet som den hade gått i. Man vet ju aldrig... så jag gjorde likadant med siameserna och hällde i en kopp av mitt vatten och dom tänkte nog "Screw this!" och hoppade ner i karet på egen hand. Det kanske inte var det smartaste jag gjort och jag har nu suttit och tittat i karet i över 1 timma för att va säker på att det fortfarande är 5 stycken. Jag kommer antagligen att fortsätta med det tills jag känner mej lugn. Vilket blir jobbigt eftersom jag har annat att göra också än att glo på fiskarna Städa t ex...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #18
        Jag blir som ett stort frågetecken när du säger att du tycker att det är för kraftig cirkulation i ditt 350 liters av ett classic 2215....?? Jag har själv kört ett 2215 i ett 160 liters och det var sannerligen inte mycket vajande på växterna i det karet.

        En sak om man vill få ner turbulensen i karet är att ta bort de sketfula strilrören och istället sätta dit ett grovt utblås. En regel är ju nämligen att öka grovleken på rör när man ska få ner trycket på vattnet och då är det ju inte så smart att pressa det genom små hål i ett strilrör.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #19
          Ja det var för kraftig cirkulation från början. Jag har ju kompletterat eheimpumpen med en aquael 1000 innerfilter efter rekommendation från flera här på Zoopet. Nu har jag möblerat om bland prylarna och fått till det riktigt bra. Fastän jag har strilrör till eheimen Utblåset på innerfiltret är grövre och går att rikta åt olika håll som man vill. Nackdelen är att grejerna syns för bra men annars är jag nöjd. Jag tycker det är lättare att både inreda och få till cirkulationen som man vill i långsträckta kar. Det får bli framtida investering

          Och det där med grövre utblås var bra att du skrev. Har aldrig tänkt på det

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #20
            Klicka på bilden för större version

Namn: ytväxt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,1 KB
ID: 2149492 Är detta phylantus fluitans? Den stora växten alltså.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #21
              Jag funderar på det här med bakgrund. Det är ju väldigt snyggt med BTN. Men jag har fått för mej att det skulle va kul att bygga en själv. Ett projekt som skulle passa mej ypperligt nu under vintern. Jag har läst en hel del om det i trådar här och sett DIY klipp på Youtube. Jag har ju inte börjat så välplanerat med mitt kar som jag ser att många andra gör Men å andra sidan brukar jag inte nöja mej med att det nånsin blir klart i alla fall så... Och att köpa färdiga paket är inte riktigt min grej. Mitt kar ser ju inte alls lika ordentligt och genomtänkt ut som de vackra kar man ser här på Zoopet. Men det fyller sin funktion och leder till mindre tv-tittande.

              När jag var ner till Storsjön och letade stenar hittade jag en som har samma färg som sanden men är lite ljusare i tonen. Den gör sej mycket bra tillsammans med sanden, rötterna och växterna så jag ska se om jag kan hitta fler. Bakgrunden blir i så fall i samma färgskala. Det skulle va snyggt. Jag blev faktiskt väldigt besviken på växterna jag beställde för det var inte några bra exemplar alls. Pistian jag beställde fick jag inte utan det blev den ytväxten som avbildats i förra inlägget. Inge bra. Om några veckor ska jag köpa lite mer fisk och då blir det lite mer växter också. Jag har inte börjat med nån gödning ännu och det jag har verkar trivas. Jag måste läsa på om det där mer känner jag.

              Jag tror att jag ska i med mosaikgurami härnäst. Det behövs nåt större känner jag.

              En sak jag funderar över är vad menas med sällskapsakvarie?

              Ja det är väl den fortsatta planen. Ingen nitrit och bra ph so far

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #22
                Jag tolkar sällskapsakvarium som ett akvarium med fisk och växter från olika områden. Men som fungerar bra tillsammans.
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #23
                  Jag trodde nog det men jag måste ju fråga.

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    #24
                    Ja fråga är bästa sättet att få veta
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      #25
                      Här är en grej jag hittade i min sparpåbraåha-låda

                      Klicka på bilden för större version

Namn: pumphuve2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,9 KB
ID: 2149503

                      Det står zoo-med ps-20 på den och 150-500 l/h.Gammal och inte använd på 10 år men jag gillade den. Utblåset sitter långt upp vilket jag tycker är bra och man kan vrida den åt båda håll. Utblåset svänger från sida till sida när den är igång men jag har för mej att man kan få den att stå stilla också. Får kolla det.

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        #26
                        Ja Mysan det blir lite tråkigt om man inte är nyfiken tycker jag

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #27
                          Jag har läst en hel del trådar nu och sett en massa vackra bilder som inspirerar och sitter på händerna nu fram till nästa vattenbyte.Vill ändra på en del men det kanske är bäst att låta firrarna va ifred ett tag till. Jag ska beställa växter genom djuraffärn och hoppas få tag i fin vallisneria. Den jag köpte kommer nog att ta lång tid på sej är jag rädd. Funderar på om jag ska köpa gurami eller pakistanbotia till veckan. Det kanske kan vara en bra ide att kolla vad som ser bäst ut när jag är i butiken?

                          Jag har en massa små fingeravtryck på glaset både fram och på gaveln efter att barnbarnen var här. Dom var VÄLDIGT intresserade

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Jag funderar på det här med bakgrund. Det är ju väldigt snyggt med BTN. Men jag har fått för mej att det skulle va kul att bygga en själv. Ett projekt som skulle passa mej ypperligt nu under vintern. Jag har läst en hel del om det i trådar här och sett DIY klipp på Youtube. Jag har ju inte börjat så välplanerat med mitt kar som jag ser att många andra gör Men å andra sidan brukar jag inte nöja mej med att det nånsin blir klart i alla fall så... Och att köpa färdiga paket är inte riktigt min grej. Mitt kar ser ju inte alls lika ordentligt och genomtänkt ut som de vackra kar man ser här på Zoopet. Men det fyller sin funktion och leder till mindre tv-tittande.

                            När jag var ner till Storsjön och letade stenar hittade jag en som har samma färg som sanden men är lite ljusare i tonen. Den gör sej mycket bra tillsammans med sanden, rötterna och växterna så jag ska se om jag kan hitta fler. Bakgrunden blir i så fall i samma färgskala. Det skulle va snyggt. Jag blev faktiskt väldigt besviken på växterna jag beställde för det var inte några bra exemplar alls. Pistian jag beställde fick jag inte utan det blev den ytväxten som avbildats i förra inlägget. Inge bra. Om några veckor ska jag köpa lite mer fisk och då blir det lite mer växter också. Jag har inte börjat med nån gödning ännu och det jag har verkar trivas. Jag måste läsa på om det där mer känner jag.

                            Jag tror att jag ska i med mosaikgurami härnäst. Det behövs nåt större känner jag.

                            En sak jag funderar över är vad menas med sällskapsakvarie?

                            Ja det är väl den fortsatta planen. Ingen nitrit och bra ph so far

                            här. guide till att göra egen bakgrund. både kul o enkelt.




                            slänger in en bild på mitt asien jag hade innan. 110L. hade bambu i karet. skruvade fast dom i en plexiglasskiva som ligger under sanden. annars hade de flutit upp :P
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              #29
                              Ja jag har kollat alla möjliga trådar om bakgrundsbygge och det verkar skitkul Är ju ganska kreativ och konstnärlig av mej. Dessutom tycker jag att mitt kar är så stort så det skulle inte göra nåt om jag tog en del av utrymmet. Jag kommer ihåg att bambu diskuterades flitigt här när jag höll på förut. Jättesnyggt.

                              Tack för länken!

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                #30
                                Ååååh! Det är det långa karet jag såg i en annan tråd alldeles för en stund sen. Jag gillar verkligen det

                                Kommentar

                                Arbetssätt...