350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    https://vimeo.com/113088172 En liten film. Jag får nog spara ihop till en kamera tror jag. Hinner träna ganska mycket under tiden [emoji6]

    Edit: Det följde visst med cowboys i bakgrunden. TCM
    Senast redigerad av Mu(sic); 28 November 2014, 13:57.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      När jag nu inte kunde köpa scalarer häromdan så stog jag och tittade på rosentetrorna. Jag tycker faktiskt att dom är fina kom jag på. Har bara inte varit intresserad av den sektionen förut. Men man kanske måste ha många av dom. Det får ju inte plats hur mycket fisk som helst i detta karet. Jag vill ju ha mera liv och rörelse på botten också. Om jag hystar i tio tetror så är jag uppe i tjugotvå fiskar om jag räknar med scalarerna. Men det finns väl nån bottenfirre som man inte behöver ha en hel skock av men jag vet inte vad man skulle välja. Några malar till exempelvis guldancistrus eller nåt? Jag har ju ganska grov sand som inte är särskilt fin och slät så skäggtömmar är nog ingen bra ide. Fler räkor vill jag också ha för jag tänkte försöka undvika siamensis den här gången och tofsalgerna frodas och mår finfint

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Med tetror får du sällan behålla några yngel, så ta en funderare på detta innan du skaffar några...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ahaaaa... Det tänkte jag inte på. Hmmm jag behöver kanske inte nåt stim av nåt utan kanske satsa på botten härnäst. Men skulle jag kunna ha nån liten dvärgciklid till? Bolivianska fjärilar kanske eller dom kanske inte får plats med paletterna. Jag är helt såld på cikliderna nu jag [emoji7]

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Eftersom jag tycker att det är jättejobbigt att vänta ända tills på tisdag för att få tillföra nåt liv i akvariet så var jag in och köpte fyra amanoräkor till. De försvann ju som små pilar in bland rötterna men jag hoppas att jag nu har sju stycken. Eller åtta eller nåt Jag kanske är för optimistisk nu men jag tänker att dom hinner hitta bra gömställen innan jag kommer med monstren I annat fall får jag tänka ut nån ny tofsalgätare.

            När jag sökte efter ynglen tidigare fick jag se hur dom kom ut ur en jätteliten spricka i en av dom stora rötterna. Det såg ju ut att vara ett bra ställe att gömma dom på. Det var så sött. Jag har också lagt märke till att när mamma eller pappa sticker för att mota bort nån trycker dom och är helt stilla och när dom kommer tillbaka återgår dom till att simma runt och käka. Fascinerande

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Snart kommer du att hitta dem överallt i karet, som små kopior av antingen mor eller far. Det får du bereda dig på, jag skulle gissa att det är närmast 100% av ett kön. Detta beroende på vilket pH du har i karet, så blir det ändera övervögande ett kön på avkomman.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Ahaaaa... Det tänkte jag inte på. Hmmm jag behöver kanske inte nåt stim av nåt utan kanske satsa på botten härnäst. Men skulle jag kunna ha nån liten dvärgciklid till? Bolivianska fjärilar kanske eller dom kanske inte får plats med paletterna. Jag är helt såld på cikliderna nu jag [emoji7]
                Beror nog en hel del på palettföräldrarna om du får behålla yngel med tetror i karet. Här har tetrorna inte minsta lilla chans att norpa yngel från paletterna. (Tyvärr, det skulle gärna kunna få vara lite självbegränsande). Och det är tetrorna som lever på undantag.

                Men är ju individuellt hur vaktiga paletterna är, min hane t ex har ju helt spårat ut och funkar knappt med någon annan fisk nu när han har yngel. Tänkte på du väntade på skalarer - nu vet jag inte hur vass dina paletter är, men mina skalarer (som en femkrona i kroppen, exkl fenor) är bland det mesigaste jag träffat på. Tom de små fjärilscikliderna bossar med skalarerna. Så skalarer hos mina paletter skulle sluta i en katastrof för skalarerna. Så kan vara bra att ha en backup-plan.

                Känner igen det där med såld på ciklider - jag drabbades av samma sjukdom. (PS Fjärilsciklider är väldans trevliga fiskar )

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Snart kommer du att hitta dem överallt i karet, som små kopior av antingen mor eller far. Det får du bereda dig på, jag skulle gissa att det är närmast 100% av ett kön. Detta beroende på vilket pH du har i karet, så blir det ändera övervögande ett kön på avkomman.
                  Jag antar att du menar paletterna va? Amanoräkorna förökar sej inte efter vad jag förstår [emoji6] Jag pratade med Tobbe på DM idag och han sa att dom byter in när dom är ungefär fyra cm. Det vore ju väldigt praktiskt att kunna göra så [emoji2]

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Ursprungligen postat av Alexia
                    Beror nog en hel del på palettföräldrarna om du får behålla yngel med tetror i karet. Här har tetrorna inte minsta lilla chans att norpa yngel från paletterna. (Tyvärr, det skulle gärna kunna få vara lite självbegränsande). Och det är tetrorna som lever på undantag.

                    Men är ju individuellt hur vaktiga paletterna är, min hane t ex har ju helt spårat ut och funkar knappt med någon annan fisk nu när han har yngel. Tänkte på du väntade på skalarer - nu vet jag inte hur vass dina paletter är, men mina skalarer (som en femkrona i kroppen, exkl fenor) är bland det mesigaste jag träffat på. Tom de små fjärilscikliderna bossar med skalarerna. Så skalarer hos mina paletter skulle sluta i en katastrof för skalarerna. Så kan vara bra att ha en backup-plan.

                    Känner igen det där med såld på ciklider - jag drabbades av samma sjukdom. (PS Fjärilsciklider är väldans trevliga fiskar )
                    Mina paletter är inte så aggressiva som dina. Dom jagar bara fiskar som ser ut att vara på väg. Jag var just ner och klippte en rot orecis där honan hade ynglen och dom flyttade sej bara en liten bit. Vart inte ett dugg skitskraja alls. Men det kan ju förändras när jag släpper i scalarerna. Vem vet [emoji6] det här är så jävla kul!!!

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Jo ansjo visst kan jaga mata yngel med skalad artemia? Jag har en hel del kvar av det. Om det nu skulle bli några jag kan flytta på [emoji2]

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Det kan du göra, blötlägg den lite innan och sen häll i
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Alexia
                          • January 2011
                          • 509

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Mina paletter är inte så aggressiva som dina. Dom jagar bara fiskar som ser ut att vara på väg. Jag var just ner och klippte en rot orecis där honan hade ynglen och dom flyttade sej bara en liten bit. Vart inte ett dugg skitskraja alls. Men det kan ju förändras när jag släpper i scalarerna. Vem vet [emoji6] det här är så jävla kul!!!
                          Skraja är inte mina paletter alls, det är skalarerna som är mesiga =)

                          Håller tummarna det ska funka bra!

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Det kan du göra, blötlägg den lite innan och sen häll i
                            Ja jag trodde nog det. Om det inte går vägen den här gången så kommer det fler tillfällen det är jag övertygad om [emoji2]

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Ursprungligen postat av Alexia
                              Skraja är inte mina paletter alls, det är skalarerna som är mesiga =)

                              Håller tummarna det ska funka bra!
                              Jag hoppas nästan att scalarerna ska va lite mesiga [emoji12]

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Vad kul det är att läsa om det som händer hos dig i karet. Lek, yngel, drömfiskar på gång. Din glädje sprider sig riktigt från texten du skrivit
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...