350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Skitjobbigt att bli kvar på jobbet i en halvtimme extra när man bara vill hem och titta på nytillskotten Fyra av fem scalarer var med på noterna när det vankades artemia men den femte hajjade inte riktigt och blev utan. Det röda längst upp på ryggfenorna syns tydligt idag. Jättefina. Apropå mat: hur ser välnärda scalarer ut egentligen och hur mycket bör man mata dom? Jag utfodrar ju bara en gång om dagen när jag kommer hem från jobbet. Vill ju inte att dom ska få för lite...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      De brukar nästan vara lite för glupska, så att de bara får mat en gång gör inget. Se till att de blir bara lite runda om magen, så är det lugna gatan.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Mmm, bara mat en ggr/dag när dom är så små?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Jag pytsade inte i mer för deras skull idag för jag visste inte om dom skulle äta. Dom åt inte flingor igår i alla fall. Men vi får se i morron. Jag ger ju inte artemia mer än varannan dag men jag ska kanske satsa på det jag vet att dom äter nu i början. "Alla" säjer ju att man inte ska mata när det är mörkt och när jag kliver upp då är det mörkt! Övriga fiskar ser välnärda ut i alla fall...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Risken är större att man ger för mycket, än att de svälter trots att de är så små. Men visst, har man tillfälle så kan de få mer än en gång om dagen och då även ha i åtanke på att det även blir mer restprodukter.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              Risken är större att man ger för mycket, än att de svälter trots att de är så små. Men visst, har man tillfälle så kan de få mer än en gång om dagen och då även ha i åtanke på att det även blir mer restprodukter.
              Jag vet ju inte hur små Skalarer funkar - har liksom bara småDiskusar i tankarna

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                De är inte lika krävande på att få mycket mat och är heller inte speciellt svåra att få att äta om man jämför med diskus...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  De är inte lika krävande på att få mycket mat och är heller inte speciellt svåra att få att äta om man jämför med diskus...
                  Okey

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Risken är större att man ger för mycket, än att de svälter trots att de är så små. Men visst, har man tillfälle så kan de få mer än en gång om dagen och då även ha i åtanke på att det även blir mer restprodukter.
                    Låter bra det. [emoji2]

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      Varför inte ge mat då det är mörkt? Mina har iof aldrig becksvart o jag ger dem ibland då det är mörkt.

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Hur bör man inreda ett yngelkar då? Det ska väl matas en hel del tänker jag så det är väl bra om det är lättstädat och att man har väldigt bra filtrering. Jag har köpt ett begagnat 54 liters som jag tänker starta igång i morron. Men jag vill ju helst att det ska se fint ut enär det ska stå i vardagsrummet [emoji6] Jag bör väl ha lite växter som dom små kan gömma sej i antar jag men stenar och rötter kan man ju skippa. Så tänker jag [emoji3]

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Ursprungligen postat av HeidiH
                          Varför inte ge mat då det är mörkt? Mina har iof aldrig becksvart o jag ger dem ibland då det är mörkt.

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                          Jag kommer ärligt talat inte ihåg riktigt hur tankarna går kring det där men har för mej att risken att det blir en massa mat liggande och att det rubbar rytmen. Om man inte har nattaktiva fiskar [emoji6]

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Jag kommer ärligt talat inte ihåg riktigt hur tankarna går kring det där men har för mej att risken att det blir en massa mat liggande och att det rubbar rytmen. Om man inte har nattaktiva fiskar [emoji6]
                            Cathrin, du behöver inte inreda ett yngelkar speciellt. Släng ner lite flytväxter och något annat överblivet/rens det räcker

                            Personligen tycker jag då, att du ska mata när belysningen är på - kväll eller morron spelar mindre roll.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Jag får nog till nåt som ser tillräckligt bra ut. Förresten så åt scalarerna flingor idag [emoji2] Med riktigt god aptit. Så i morron ska dom få lite större mängd så deras maggar blir lite rundare. Dom simmar runt lite rätt vad det är och speciellt en av dom glider runt växterna och "noppar". Dom ser fräscha ut [emoji7]

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Jag får nog till nåt som ser tillräckligt bra ut. Förresten så åt scalarerna flingor idag [emoji2] Med riktigt god aptit. Så i morron ska dom få lite större mängd så deras maggar blir lite rundare. Dom simmar runt lite rätt vad det är och speciellt en av dom glider runt växterna och "noppar". Dom ser fräscha ut [emoji7]
                                Härligt

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...