350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Jo jag köpte ett par gula fjärilsciklider som lillgrabbarna ska få också. Det blir en överraskning i morgon Jag lyckades hitta en ledlampa också som tyvärr är fem cm för kort för att sitta direkt på Lt-karet men den var superduper enkel att montera fast i kåpan så den får sitta där så länge tills jag har löst det med fästen.

    Hur fan ska man göra för att bilderna ska hamna åt rätt håll?

    [ATTACH=CONFIG]n2355282[/ATTACH]
    Cathrin, har du läst Mats artikel i senaste AE-tidningen om fjärilsciklider, mycket bra info där .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Nej jag har inte läst den än men i morgon ska jag gå igenom lite av varje. Jag har förstått att artikeln är riktigt riktigt bra

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Jag bidde riktigt rädd i morse när jag kom upp och såg att fjärilshonan såg dålig ut. Man har sagt mej att fiskarna klarar sej i påsen från en dag till nästa så jag lät fjärilarna vara kvar och stoppade påsen i mitt Visionkar. Hade ju tänkt ha med dom till barnbarnen idag men jag fick släppa ner dom i Lidot i stället. Som tur är har hon piggnat till rejält. Jag gissar att det var temperaturen som inte passade så bra. Det är ju 29 grader i V-karet vilket jag inte tänkte på när jag lade ner påsen. Nu får dom bo och käka hos mej den här veckan och flytta nästa helg.

        Jag fick hålla utkik bra länge men till slut har jag sett båda pandurorna och dom glider runt bland javabladen och pickar och ser ut att må bra dom också. Dom är små än så länge men jag hoppas att dom ska trivas. Kopparbarberna kan jag inte ens räkna eftersom alla tusentals endlers är i vägen hela tiden Och apropå endlers så har jag gjort ett till försök med att ha såna i low-tech karet men den här gången koppade jag i dom ganska varsamt. Lika gjorde jag med neonerna som fick flytta tillbaka till sin gamla bostad.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          pust vilken skön känsla när det piggar på sig så fort =D
          oj så du flyttar om =d jag funderar på vad jag kan ha i min lt nu när det vart för smått för guranisarna, funderar på blåögon igen... =D men det kommer ta tid för det är nog mellan 10-20 gurami yngel där som lever än =D

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            De endlers som jag flyttade till L-karet verkade inte trivas och jag tänkte att dom kanske behöver vara fler så jag flyttade över några vuxna och tre - fyra yngel igår. Jag satte i en doppis också för jag tänkte att det kanske blir mer fart med lite högre temperatur. Det blev ju inte direkt nån fart på dom men nån av honorna har släppt en massa yngel under natten och dom verkar vara ganska aktiva. Dom mår inte dåligt som dom gjorde första gången utan det ser mera ut som att dom har tråkigt. Typ. Dom kanske behöver cirkulationen från ett filter i alla fall?

            I Lidot har jag fjärilarna, pandurorna och den gamla kakaduatanten och tanten håller till i bakre högra hörnet för det mesta och rotar omkring och bor under och försvarar en rot. Pandurorna håller till på vänsterkanten och glider runt i vegetationen och pickar. Fjärilarna är överallt Jag TROR att jag har alla kopparbarber kvar men säker kan man inte vara. De nya fiskarna verkar gilla all mat jag ger dom inklusive flingor så det är jag glad för.

            Scalarerna lekte igen för ett par dagar sen men rommen var inte kvar morgonen efter. Men jag tror att det är tredje gången honan leker med den nya hanen så dom trivs ihop.

            Jag köpte ju en ledramp som inte nådde över hela 54 litraren och jag blev ju väldigt besviken eftersom alla var säkra på att den skulle passa. Fattades 5 cm. Men det följde med fästen med fästkuddar på för att montera den i kåpan så jag limmade dit den och tänkte att det får duga så länge tills jag har listat ut vad jag ska sätta fast den med i stället. Skiten släppte och ramlade ner två gånger och då blev jag less och limmade fast fästet med superlim. Den lossnade ändå så nu har jag lindat fast rampen med ståltråd mot två träpilar som ligger på kanterna. Skitsnyggt är det inte! Hädanefter måste jag kolla ordentligt att det inte står Aquael på grejerna innan jag köper nånting. Deras grejer verkar inte passa ihop med varandra. Karet är ju ett Aquael så man tycker ju att det borde bara funka helt enkelt...

            MEN det kommer att bli riktigt roligt att åka hem till grabbarna grus med fjärilarna på lördag och jag har köpt en grotta åt dom Dom kommer att bli så glada det vet jag.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1328.JPG
Visningar: 74
Storlek: 160,9 KB
ID: 2355552

              Nu kom ju bilden åt rätt håll! Yippie

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1350.JPG
Visningar: 81
Storlek: 139,4 KB
ID: 2355555

                De här fiskarna ska pojkarna få Oj! Jag slarvade tydligen med att rengöra glaset ser jag nu...

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Så himla vackra, hoppas det kommer att gå bra .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Jag tror det. Dom verkar vara i fin form och deras lilla kar är det aldrig några problem i. Luktar gott till och med. Egentligen tänkte jag köpa bolivianer men det var dåligt med såna hemma. Jag kommer definitivt att handla där fler gånger. Himla skillnad att köpa fisk av folk som är riktiga nördar själva. Fast nästa gång ska vi göra beställningar först.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      det är bra att uppfinna egna lösningar när alla som göra speciella saker inte har fattat att det inte passar med allt...
                      ser trivsamt ut över allt =D kör på ba ...

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Jag flyttade fjärilarna till barnbarnen igår och maken till lättfångade fiskar har jag aldrig varit med om Dom simmade nästan rakt in i håven. Barnen var inte hemma när jag var där så det blev ju världens överraskning för dom när dom kom hem. Fjärilarna kom mycket mer till sin rätt där borta och det riktigt lyste blått och gulorange om dom. Jättevackra

                        Till min stora glädje så har fiskarna i Lt-karet börjat uppföra sej helt normalt. Dom tigger mat när jag går förbi Och pandurorna verkar må bra fortfarande så jag är så nöjd så. Men dom är väldigt svåra att få med på bild tyvärr. Dom är så små fortfarande.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Roligt att mycket börjar gå din väg nu
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Tack Johnny Ja alltså jag har ju inte haft några stora problem direkt på ganska länge men det är ju roligt när det blir som man har tänkt sej Jag är nog inne i ett stim och vinner till och med på tia-lotter nu

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              När man börjar att hantera sina kar med lugn och nyfikenhet inträder så småningom det vissa gitarrister pratar sig blåa om - balans. Det du kallar stimmet
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                underbart =D här är det lite si å så... ynglen tacklar av, men om han äter dom eller om det är för att dom inte orkar med veta jag inte. Idag fick jag till ett litet vb där iaf... han går inte att fånga så jag vet inte riktigt vad jag skall göra med hanblekfis är han med. Men han har börjat äta foder igen =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...