350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mu(sic)

    Ja inte så tokigt va? Det kommer nog att bli fler nu när jag börjar haja hur kameran funkar och att man kan fixa till bilderna innan man visar dom
    Det verkar ju riktigt lovande
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mu(sic)
      Jo förresten... Dom tre endlersarna jag flyttade till low-tech-karet lever fortfarande och det är ju rätt sort att ha där i hallen där man springer förbi ofta. Dom verkar må finfint Men jag var tvungen att göra dom uppmärksamma på att jag hade gett dom mat. Det var lite otippat Nu ska jag i med ett litet filter över natten för att se om jag kan bli av med diset lite fortare. Sen blir det nog nån bild på det också.
      När du nu kör karet mera som lowtech så tar ju alla processer längre tid, även klarningen av vattnet.
      Senast redigerad av Bluewing; 07 March 2016, 20:58.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Ursprungligen postat av Bluewing
        När du nu kör karet mera som lowtech så tar ju alla processer längre tid, även klarningen av vattnet.
        Jag har haft lillfiltret i över natten med packad filtervadd och det är mycket bättre. Men nu får det sköta sej själv

        Den här bilden är tagen uppifrån. Lyset sitter inte så bra till för fotografering
        Klicka på bilden för större version

Namn: ovanifrån.jpg
Visningar: 76
Storlek: 64,2 KB
ID: 2352239

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          ååå e du redan igång =D å så fin fina bilder ...

          Nu får jag sätta lite fart... men jag tror inte tejpen kommer förrns imorrn =P

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tycker det ser riktigt fint ut Cathrin. Blir sugen att testa Lowtech 👍
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tycker det ser riktigt fint ut Cathrin. Blir sugen att testa Lowtech 👍
              Ja så här på dag 4 så är det ju jätteroligt Men det är ju liksom långsiktigt spännande det här. Jag har ju ingen aning om ifall det kommer att hända nåt speciellt eller om jag ska ha koll på nåt särskilt eller så... Men det är ju alltid kul att starta upp nåt nytt. Nu håller jag på och funderar på vad jag mer ska ha i växtväg. Det ska väl vara ganska mycket grönt Jag ska försöka fånga den blå posthornssnäckan jag har i Lidot och flytta över den till "hallburken". Och fiskarna mår bra och har sej

              Jag ska ju försöka handla en liten Ledramp men det har inte gått så bra än. Får jobba vidare med det.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Ursprungligen postat av tanteva
                ååå e du redan igång =D å så fin fina bilder ...

                Nu får jag sätta lite fart... men jag tror inte tejpen kommer förrns imorrn =P
                Vad är det för specialtejp som man måste vänta på? Skämt åsido - sätt fart nu! Jag vill ju läsa om din fortsättning nån gång

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mu(sic)

                  Ja så här på dag 4 så är det ju jätteroligt Men det är ju liksom långsiktigt spännande det här. Jag har ju ingen aning om ifall det kommer att hända nåt speciellt eller om jag ska ha koll på nåt särskilt eller så... Men det är ju alltid kul att starta upp nåt nytt. Nu håller jag på och funderar på vad jag mer ska ha i växtväg. Det ska väl vara ganska mycket grönt Jag ska försöka fånga den blå posthornssnäckan jag har i Lidot och flytta över den till "hallburken". Och fiskarna mår bra och har sej

                  Jag ska ju försöka handla en liten Ledramp men det har inte gått så bra än. Får jobba vidare med det.
                  Det låter spännande. Har du läst Walstads bok om Lowtech-kar?
                  Senast redigerad av Bluewing; 10 March 2016, 16:35.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det låter spännande. Har du läst Wahlstads bok om Lowtech-kar?
                    Nej jag har inte läst nån bok utan jag har tagit den enkla vägen och kollat forum och frågat. Jag är nog lite lat Men det kanske vore kul att läsa den. Får åka förbi bibblan nån dag Jag kanske skulle passa på att låna nån fler bok om akvaristik och fiskar för jag har aldrig läst nån

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Även om den är på engelska så är den lättläst och jag har läst den några gånger för egen del och tänkt att någon gång ska det bli LowTech på riktigt för min del. Ser fram emot bilder och annat på ditt kar också när du får tid att skaffa en ramp till karet
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Jag har inga problem med engelska så det går nog bra. Jag har ju faktiskt inget att läsa på kvällarna nu när jag har läst om alla Stephen King böckerna jag har så det blir nog ett biblioteksbesök i helgen

                        Klicka på bilden för större version

Namn: low.jpg
Visningar: 78
Storlek: 72,1 KB
ID: 2352396

                        Det är nåt visst med att betrakta ett akvarium som är helt stilla. Även när firrarna far runt så ser det lugnt ut.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Åh så fint. Är himla sugen. Funderar faktiskt på att testa det i ett nano. Här har du boken av Diana Walstad - Ecology of the planted aquariumd. Så du vet vad du ska leta efter.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Walstad book.png
Visningar: 72
Storlek: 187,1 KB
ID: 2352400
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Tack! Jag ska besöka bibblan med en kompis och hennes dotter på lördag

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Jag har inga problem med engelska så det går nog bra. Jag har ju faktiskt inget att läsa på kvällarna nu när jag har läst om alla Stephen King böckerna jag har så det blir nog ett biblioteksbesök i helgen

                              [ATTACH=CONFIG]n2352396[/ATTACH]

                              Det är nåt visst med att betrakta ett akvarium som är helt stilla. Även när firrarna far runt så ser det lugnt ut.

                              Himla fint Cathrin .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                men har du ett lika dant 54 kar som jag har =D såg den där plastramen längst ned nu...

                                Jo nu så är tejpen här, bara vanlig masktejp, då jag är ovan att göra förseglingar och vet med mig jag är en drällputte så behöver jag tejpen. men det är ju en hel del att tejpa här bara det tar nog en hel dag för mig =P.. 8 kanter plus botten i 8kantida och 2 gånger 2 för utsidan med som blivit punkterad. Men det står i ram så det är liksom fixerat på dessa 8 kanter redan.
                                Sedan insidan på 54 an... så det är lite tejpande som skall till.
                                Sist jag körde rakblad så punkterade jag ju bägge pekfingertopparna, är inte helt läkta än lite skinnfnus kvar å fladdrar =P

                                Så måste jag frisera mina valisineria (stavning ) den räcker strax ner till motsvarande hörn, dom är diagonalen på mitt större som är 80 långt...

                                annars så är det lugnt he he ... skall se om jag får till lite växthandling i helgen...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...