350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Det är dåligt med uppdateringar nu på "listorna", som vanligt under semesterperioderna, men tippar på att A panduro dyker upp igen framöver höstkanten.
    Jag satsar på, att dina endlers är lite till åren, och då blir det ett naturligt svinn, fast det är bara vad jag personligen tror .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Inger H
      Det är dåligt med uppdateringar nu på "listorna", som vanligt under semesterperioderna, men tippar på att A panduro dyker upp igen framöver höstkanten.
      Jag satsar på, att dina endlers är lite till åren, och då blir det ett naturligt svinn, fast det är bara vad jag personligen tror .

      //Inger
      Tack Inger Jag har lite dåligt tålamod just nu när det inte går som planerat

      Jag tänker också lite i dom banorna att det är ett naturligt svinn som pågår. Sen är det ju så att panduron äter nog ynglen för det finns fler yngel i Lidot nu än det gjorde medans han bodde där Han har större mun än man kan tro den lille rackaren.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Det här "projektet" känns inte som att det kommer nånstans. Jag känner mej mest bara negativ och gnällig just nu men det finns ju en del positivt också. Min lilla pandurohane är inte så liten längre. Han är minst tre gånger så stor som han var när jag köpte honom fastän han ratar flingfoder. Det finns tydligen tillräckligt med mat som det är i karet Fryst artemia och liknande äter han ju när det har sjunkit till botten. Och då är det hans! Men det får han ju inte varje dag.

        I Visionkaret var det lite tråkigt ett tag med ett par neoner som inte hämtade sej efter att amecorna hade bott där så dom tog jag bort. I den vevan hade en av scalarerna en fläck på stjärtfenan så jag fortsatte med att salta och det försvann ganska omgående. En sak jag har lagt märke till är att saltet verkar ha en hämmande effekt på gröna prickalger för jag har inte behövt gno på rutan nästan alls. Annars rullar det på som vanligt i karen. Det försvinner en och annan endlers och jag såg en hona nu som ser ut att ha magrat lite.

        Jag har bestämt mej för att byta innerfilter i småkillarnas kar för det är nog för kraftigt fast jag har dragit ner så mycket det går. Jag tror att det är därför man knappt ser till fiskarna. Dom söker nog lä från strömmen. I det karet doftar det väldigt gott

        Det finns fortfarande inte pandurociklider hos DM:s leverantörer så det börjar bli väldigt tradigt det här. Jag tror att det är anledningen till att jag är så jädra oengagerad. Man kan liksom inte göra verklighet av sina planer när man är helt beroende av en enda handlare i närområdet Jag behöver nåt nytt projekt eller nåt... Eller jag kanske ska ta en tur till Sundsvall och handla? Jag har ju haft funderingar på det i flera år känns det som. Det ser liksom lite tunnt ut med fisk i alla mina kar just nu.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Men Cathrin, skaffa någon annan art av dvärgciklider, och låt din ensamma panduro vara kvar, det funkar det med :-) Ge inte upp nu!!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Ursprungligen postat av Inger H
            Men Cathrin, skaffa någon annan art av dvärgciklider, och låt din ensamma panduro vara kvar, det funkar det med :-) Ge inte upp nu!!

            //Inger
            Alltså, jag tänker så himla dåligt ibland så det är bedrövligt Fast jag är ju förälskad i och för sej... Tack för att du visar vägen ut ur min hjärna Inger Har du nåt tips? Helst inte kakaduor men det måste ju vara en som är vanlig i handeln. Nu blev jag glad igen!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mu(sic)

              Alltså, jag tänker så himla dåligt ibland så det är bedrövligt Fast jag är ju förälskad i och för sej... Tack för att du visar vägen ut ur min hjärna Inger Har du nåt tips? Helst inte kakaduor men det måste ju vara en som är vanlig i handeln. Nu blev jag glad igen!
              Haha, att vara förälskad kan ju ställa till det förstås - fast nu vet jag ju inte vilken "art" av förälskelse det handlar om - fisk eller mänsklig det är frågan...
              Tips, vet jag inte, vad vill du ha tro?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                A. Baenschi kanske? Dom går att ha i par.

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Och det är pandurorackarn jag är förälskad i

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    A. Baenschi kanske? Dom går att ha i par.
                    Cathrin, jag är förkyld, helt tom i hjärnkontoret av feber och en massa snor, men försöker ändå svara så gott jag kan .
                    Du kan ha Baenschi och även andra apistogramma beroende på kanske vilket vatten du har. Du kan ha Dorsigeror (en favorit), curvciklider (Laetacara curviceps) - vilka jag kanske kommer ha i mitt 180-Liter. Du får kolla listorna

                    //Inger
                    Senast redigerad av Inger H; 20 August 2016, 20:04.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Apistogramma borellii är ju en klar favorit hos mig, lite blyga tillsammans med alltför dominanta kompisar.

                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Usch! Hoppas att du kryar på dej snart Jag har kollat in både borellii och baenschi och tycker dom verkar passa bra. Jag vill ju ha dom i det lilla karet som jag har gjort i ordning speciellt för apistogramma och det är ju på 54 liter. Tänkte inte stoppa dom i nåt av de andra karen för där har jag - tack för att du gav mej gnistan åter - planer på att följa planerna jag hade där

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Usch! Hoppas att du kryar på dej snart Jag har kollat in både borellii och baenschi och tycker dom verkar passa bra. Jag vill ju ha dom i det lilla karet som jag har gjort i ordning speciellt för apistogramma och det är ju på 54 liter. Tänkte inte stoppa dom i nåt av de andra karen för där har jag - tack för att du gav mej gnistan åter - planer på att följa planerna jag hade där
                          Tack! Ja ibland behövs inte så mycket för att gnistan återvänder

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Jag ska åka iväg och beställa idag och det blir antagligen A. baenschi. Dom är VF (om det är vildfångade eller vildform har jag ingen aning om) och kostar 212 kr styck men det är förhoppningsvis väl värt det.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Jag ska åka iväg och beställa idag och det blir antagligen A. baenschi. Dom är VF (om det är vildfångade eller vildform har jag ingen aning om) och kostar 212 kr styck men det är förhoppningsvis väl värt det.
                              Var beställer du ifrån?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Imazo blir det. Listan är uppdaterad idag så DM kan ta hem. Dom beställer från Imazo och Akvarieteknik. Leverans varannan tisdag så det kan hända att jag måste vänta minst två veckor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...