350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Giffarna Sundsvall ligger mig väldigt varmt om hjärtat, men såklart är det kul när norrlandslagen är med och kämpar . Hur som helst, så vann i alla fall GIF Sundsvall denna eftermiddag

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Inger H
      Giffarna Sundsvall ligger mig väldigt varmt om hjärtat, men såklart är det kul när norrlandslagen är med och kämpar . Hur som helst, så vann i alla fall GIF Sundsvall denna eftermiddag

      //Inger
      Jag är ju inte särskilt intresserad av sport men jag tycker det är jättekul att Östersund är med och slåss Och jag är ju (ofrivilligt) med och sponsrar laget genom hyran så jag tycker att dom får skärpa sej och vinna ALLT!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Cathrin, bästa bilderna du tagit tror jag. Så himla bra och naturliga. Känns nästan som tagna ute i naturen. Ljuset blev så läckert!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Tycker du? Tack Dom är lite oskarpa tycker ju jag då men man kan se färgerna i alla fall

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mu(sic)
            Tycker du? Tack Dom är lite oskarpa tycker ju jag då men man kan se färgerna i alla fall
            Japp, det tyckte jag. Jag gillar mer stämning än skärpa ibland och stämningen fanns i överflöd.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Nu har jag äntligen fått upp ledrampen över Lt-karet men jag måste byta ut all limnophila för dom ser för ruskiga ut. Det blir nån växt som inte blir så hög att man måste toppa den hela tiden för det funkar inte med såna märker jag. Dags att ge mej in på växter som jag inte har haft förut tror jag. Några bilder blir det inte förrän det ser fint och prydligt ut igen

              I ungarnas kar är allt frid och fröjd. Mille vill byta ut neonerna mot nån annan fisk så nu klurar jag på vad det ska bli. Jag ska nog plocka ur endlershonorna också och låta ett par hanar gå utan flickvänner för att det inte ska bli för mycket fisk där. Ombyte förnöjer Han har börjat prata om att han vill ha ett stort kar och scalarer den lille raringen. Det är tur att han är så klok att han förstår när man förklarar att han nog får vänta med det ett par år och att han måste visa att intresset håller i sej över tid innan man kan börja planera för nåt nytt. Och att han måste lära sej att ta mer ansvar för skötseln först. Lillebror han tar det mesta i livet med en klackspark och är nog inte lika intresserad av det hela Jag är i alla fall imponerad av hur bra dom sköter sin del med matning och annat. Även i deras lilla kar måste jag byta ut limnophilan. Jag är ganska less på stängelväxter nu faktiskt... inklusive vattenspikbladen som jag gillade så mycket i början. Dom växer för bra.

              Visionkaret är fortfarande föremål för funderingar vad gäller inredningen och i Lidot funkar det som det ska och jag försöker adoptera bort kakaduadamen eftersom jag tror att hon är sur på pandurorna och det går bara inte för sej.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                låter härligt att det funkar så bra =D även att stängelväxter är lite *jobbiga*... spikblad har jag för mig man kan ha längsmed som täckare . Pröva om det funkar =D

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Killen som kom och hämtade kakaduan igår (som inte var en hona utan en maskerad hane) berättade att han hade bundit fast vattenspikblad med fiskelina på en stock och jag funderar på att prova det. Det är ju en vacker växt Jag har i alla fall beställt cryptocoryne wendtii, microsorum pteropus narrow och marsilea hirsuata. Hoppas att den sistnämnda funkar...

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    låter spännande =D

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ja nu är det ett tag sen jag beställde växterna. Dom skickades den 16:e. Hoppas att dom är fräscha bara när jag får dom...

                      Jag upptäckte att en av amecorna är gravid så jag tog och flyttade dom till Visionkaret. Jag vill ju inte ha ett helt kar fullt med bara endlers och amecor tänkte jag så dom får bo med scalarerna. Dom kommer faktiskt mer till sin rätt där eftersom det inte är ett myller av småfisk i det karet. För att få tag i dom var jag tvungen att plocka ur alla rötter ur Lidot och nu kan jag inte ställa tillbaka dom där dom var. Ser inte riktigt klokt ut men jag ska vänta med att fixa det för jag vill inte hålla på och rota i en evighet eftersom jag inbillar mej att pandurorna blir stressade. Tar det säkra före det osäkra när det gäller dom. Jag är i valet och kvalet när det gäller dom för jag skulle egentligen vilja ha dom i ett eget kar så jag gjorde om i hallkaret igår med rådasand blandad med engelsk sjösten på botten och tänker plantera en hel del av växterna jag väntar på i det. Men dom kanske blir stressade av att man går förbi där. Fast det är ju inte direkt rusningstrafik i min hall så det kanske skulle funka. Det kommer ju att finnas gott om gömställen och en grotta åt dom.

                      Jag köpte killis till ungarna i söndags och det ska bli spännande att höra hur det går med dom. Jag kommer inte ihåg vad dom heter men hanen är grönblå med rödaktiga prickar och rödorangea kanter på fenorna. 1 + 2 blev det. Jag lyckades få tag i ett ganska stort antal endlers innan jag koppade i dom och ska försöka flytta på resten utom hanarna som ska få gå kvar där.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Hmm, växterna skickades den 16:e och du har inte fått dom än? Varifrån har du beställt växterna?
                        Kul Cathrin, att läsa om dina funderingar. Tror ändå, att dina panduror ändå vill ha någa fiskar som sällskap, triggar både det ena och det andra skulle jag i alla fall gissa på .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Jag beställde från Petworld. Tropicaväxter. Jag har hört att dom skulle vara bra men jag undrar jag. Jag tror att jag ska kontakta dom och påpeka det hela. När jag spårar står det nu idag att försändelsen har sorterats och skickats vidare. Igår stog det att den hade skickats till mottagare. Fattar ingenting av det

                          Pandurorna kommer ju inte att vara ensamma eftersom jag har en massa endlers där nu och det kan ju bli nån annan fisk där så småningom. Jag tror bara att det vore lättare att studera dom i ett mindre kar. Dom "försvinner" liksom bland alla endlers och kopparbarber

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Låter lite skumt med Petworld, växter är ju faktiskt en färskvara, så om det nu tar så lång tid med frakten, så vete tusan hur växterna ska se ut när du ska lösa ut dom??

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              ojsan då så det händer grejer =D men himla trist med växterna... som Inger sa det är ju färskvara .. var det inte någon av er som hade jätte problem med posten och en bakgrund förr ett tag sedan... då den åkte runt till alla möjliga grannbyar eller va det va....

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Låter lite skumt med Petworld, växter är ju faktiskt en färskvara, så om det nu tar så lång tid med frakten, så vete tusan hur växterna ska se ut när du ska lösa ut dom??

                                //Inger
                                Jag fick dom idag och dom var i gott skick. Och jättestora och fina! När jag fick se dom så tyckte jag inte att dom kostade så mycket trots allt Faktum är att jag baxnade redan när jag såg lådan Så jag är trots allt jättenöjd. Jag ska försöka få till nån bild så förstår ni vad jag menar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...